Zwemles is en blijft drama

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door joopterheul, 11 nov 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joopterheul

24 sep 2024
    87
    92
    18
    Onze jongste van 5 net weer krijsend de auto in gezet om naar zwemles te gaan. Hij is vorig jaar al eens gestart en na drie maanden zijn we op advies van de zwemjuf gestopt. Hij bleef of op de kant zitten of hij klemt zich vast aan de juf.
    Nu dus weer een jaar ouder en opnieuw gestart, maar gelijk zelfde drama. Het is sowieso eerst tien minuten huilen voor hij überhaupt het water in gaat. Alle kinderen daar springen gelijk dat water in en stromen door in groepjes, maar hij zit daar maar aan de kant. Hij is bang voor water in in ogen (klopt, haren wassen is ook al jaren een worsteling), verder lijkt z'n angst niet te gaan.

Op 40 minuten rijden zit een zwemschool die met kleine groepjes leerlingen (max 5) lessen geeft, maar ik zie dat eerlijk gezegd niet zitten: 40 minuten heen en terug plus een uur les, dat heb ik er (nog) niet voor over. Het lijkt meer alsof hij besloten heeft dat zwemles drama is en hij kan erg hardnekkig zijn...

Herkenbaar? Is er nog iets wat we (makkelijk) kunnen doen of proberen? Word een beetje moedeloos van de maandagmiddagen tegenwoordig :(

2. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.445
    1.129
    113
    Stoppen en over 1 of 2 jaar nog eens proberen en tot die tijd lekker veel vrij zwemmen en met douchen/bad oefenen met watervrij maken. Zolang er angst overheerst, heeft zwemles weinig zin. Eerst waterplezier opbouwen en dan zwemles doen.

Spectre, 3xo, Malbec en 12 anderen vinden dit leuk.
  3. joopterheul

24 sep 2024
    87
    92
    18
    Ja, dat hadden we al een jaar gedaan :( In de zomer hier zwembad buiten gehad en veel gaan zwemmen en dan vindt hij het wel leuk. Maar hij lijkt de lessen met drama maken te associëren.

Vrees dat weer een periode stoppen inderdaad de optie is, maar hij is nu al 5,5 en we wonen aan brede sloten en bij een rivier.

4. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.167
    4.477
    113
    Is er een optie dat hij begint met een zwembril op? Zou zoiets kunnen helpen met het starten met zwemmen? Misschien kun je dat overleggen met de zwemjuf?
    Heel vervelend hoor als ze er zo veel moeite mee hebben. Een andere oplossing maar wel hele dure is priveles.

joopterheul vindt dit leuk.
  5. joopterheul

24 sep 2024
    87
    92
    18
    Zwembril is een goeie! Hij had hier thuis inderdaad ook altijd z'n zwembril op. Dat kunnen we proberen volgende keer, thanks :thumup:

Privéles is ook waar we over denken, maar liever niet vanwege de kosten inderdaad :$

6. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.942
    14.994
    113
    #6 Vero0504, 11 nov 2024
    Laatst bewerkt: 11 nov 2024
    Heb je niet nog een "gekke tante" ofzo in de familie of een vriendin (al of niet met kinderen) bijv. die hij helemaal te gek vindt?

Met G ging ik naar een zwemles met 5 kinderen per instructeur. Voornamelijk omdat het al geen waterrat was, concentratie van een goudvis etc.

Dat ging eigenlijk heel goed maar bommetje maken of water in gezicht/oren was een drama. Oren hadden we al vlot oordopjes voor (want telkens middenoorontstekingen...dus dan maar op maat dopjes want die oren werd ook een "ding" bij hetzij water in de buurt of een drukverschilletje)

Vriendin van me is duikinstructrice geweest en is ze sowieso helemaal mesjokke mee. Dus wij zijn met zn 3'en gaan zwemmen naast zwemles.

Dat recreatief zwemmen scheelt een godsvermogen! Maakt toch weer meer leuke ervaringen mee met water én meters. Soms hebben ze kleurenlampen aan en een mat of kinder disco muziek etc. altijd wel een lading ballen, drijvers, duikdingen etc.

En eigenlijk na 1,5 uur was madam bommetjes aan t maken, compleet afgeleid doordat "tante xyz" mee was en mama ook in t water. Gewoon omdat we er voor de lol waren en niet "omdat het moet".

Dus eerst volgende les wilde ze natuurlijk kijken of ze IEDERE badmeester in t bad (3 banen met groepjes en soms meerdere zweminstructeurs op een groep) nat kon krijgen. Dat ze al nat waren omdat ze al in het water lagen hebben we maar niet verteld. (En die instructeurs zaten in t complot)

"Moeten we nog wel even oefenen hoor, want die 2e baan haal je wel maar baan 3 raak je nu nog niet denk ik. Spring jij naar tante [xyz]? Ga ik kijken hoe ver de druppels komen! Jaaaa bijna! Nog een heeeeel klein beetje groter bommetje!"

En thuis met douchen moest er een spatscherm, duikbril en washandje voor dr gezicht op om t water uit dr gezicht te houden. En oh wee als ik met de douchkraan de shampoo uit dr haar spoelde...moord en brand...

Toen ze dr A diploma had was dat douche drama ook grotendeels voorbij.

nizzie86 en joopterheul vinden dit leuk.
  7. joopterheul

24 sep 2024
    87
    92
    18
    Haha, geweldig @Vero0504 :roflmao: Wat fijn dat het zo goedgekomen is met je dochter. Die haarwas-scène klinkt bekend, ja :rolleyes:

Hier een oom die dit soort dingen voor elkaar zou kunnen krijgen, maar helaas woont hij niet in de buurt.

8. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.887
    3.922
    113
    Heel veel zelf zwemmen en (als je een bad hebt) veel in bad, laten spelen, bekertjes water over zijn hoofd laten kiepen etc.
    Op zoek gaan naar zwemles waar ze in kleine gropejes les hebben of in ieder geval starten in kleinere groepjes.
    Ik zou op een gegeven moment toch wel doorzetten ivm gevaar wanneer je kind ouder wordt en de wereld groter.... dus of toch de tijd investeren in de zwemles verder weg of bij de huidige blijven en duidelijke afspraken maken met de zwemleiding. Hij moet....

9. joopterheul

24 sep 2024
    87
    92
    18
    Ja, precies: het moet echt met al dat water in de buurt. We zetten nog even door, eventueel met zwembril proberen volgende keer. Als het echt niet gaat, weer even stoppen en naar het andere zwembad een stuk verder waar ze meer in kleine groepjes lesgeven. Denk alleen dat dat nu ook weinig zin heeft: hij heeft gewoon in z'n hoofd dat hij niet wil :rolleyes:

10. Theezeefje

Theezeefje Fanatiek lid

13 okt 2014
    3.708
    4.022
    113
    Overijssel
    Tja, helpt het niet om te zeggen dat hij hoe dan ook heen moet? Of hij meewerkt of niet? Of is hij echt doodsbang?

11. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.854
    5.111
    113
    Home
    Hier hadden in het begin een kind een zwembril op dat mag in het begin maar later moet ie natuurlijk wel af

Weet niet of ik weer zou stoppen sommige dingen moeten nou eenmaal en als ie zwemmen wel leuk vind en niet eng dan zou ik toch even doorzetten
    Les in een kleiner groepje gaat denk ik ook niet werken hij moet echt de knop om zetten

12. breister

breister VIP lid

9 aug 2019
    5.760
    881
    113
    Vrouw
    Hier gevraagd of het zin had om een zwembril te kopen aangezien hij het lastig vond om z'n ogen open te doen onder water. Zwemmeester vertelde liever niet want als ze dan ineens in het water vallen buiten, dan schrikken ze misschien juist omdat ze gewend zijn om met zwembril te zwemmen. Hij tipte wel om dan thuis te oefenen met de ogen open onder water: bv. appel happen, knakworstjes in het water en probeer maar te vinden. Maar goed, dat is meer praktisch voor de ogen open.

Helaas geen tips voor z'n angst. Weet niet of het inderdaad bij hem werkt van dat bepaalde dingen nu eenmaal moeten, eventueel uitleg erbij? Of wordt het dan nog meer kont tegen de krib?

13. joopterheul

24 sep 2024
    87
    92
    18
    Dank voor het meedenken! Het is vooral niet willen en het zit nu eenmaal heel hardnekkig in z'n hoofd. Ik heb hem meermaals uitgelegd dat zwemles geen keuze is. De knop moet inderdaad om...

14. breister

breister VIP lid

9 aug 2019
    5.760
    881
    113
    Vrouw
    Heb je ook een idee hoe je die knop bij hem om kan zetten?
    Edit: vooral meedenkend bedoeld overigens.. Leest misschien wat harder dan bedoeld.

15. joopterheul

24 sep 2024
    87
    92
    18
    Goeie vraag hoor :) Want tot nu toe geen idee :roflmao: Hij is over het algemeen een heel lief, rustig kind, maar als hij echt iets niet wil... De zwemjuf is ervan overtuigd dat hij er wel met 2, 3 keer wat meer aandacht doorheen komt. Dus zij besteedt nu meer tijd aan hem. Ik hoop dat dat werkt, vind het al beschamend genoeg.
    De ene keer proberen we door te vragen bij hem en met hem te redeneren waarom dit nu echt even nodig is, de andere keer negeer ik het zoveel mogelijk en is het gewoon: zwembroek aan, bad in. Vooralsnog alle resultaten hetzelfde: huilen en tot ongeveer een kwart van de les überhaupt niet in het water gaan :rolleyes:

16. breister

breister VIP lid

9 aug 2019
    5.760
    881
    113
    Vrouw
    Heb je het idee dat het minder wordt? Soms is het ook wennen. Of blijft het hetzelfde?
    Zelf helaas verder geen tips, misschien iemand nog hier op dit forum..

17. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.011
    1.557
    113
    Vrouw
    Maar heeft hij met vrij zwemmen dan ook altijd een zwembril op? Denk dat het daar ‘mis’ gaat.

zoon had ook lange tijd moeite met water in zijn ogen. Hier hielp vrij zwemmen zonder zwembril. In het begin soms nog wel van de glijbanen af maar daar ook streng in geweest: 1x met zwembril en daarna zonder per glijbaan. Het was echt gewenning om water in ogen te verdragen.

nu met zwemles gaat het goed, hij vind het nog steeds niet fijn dat water in zijn ogen maar weet dat het moet. Wat ook helpt is hem uitleggen dat hij zonder diploma niet alleen buiten mag spelen. Hij is net 5 en begrijpt dat prima.

18. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.071
    12.030
    113
    Geven ze geen privé lessen? Dat je daar een aantal keer in investeert. Hier wel bewust gekozen voor kleine groepjes en dat bevalt super goed, we zijn met 5 jaar begonnen en hij gaat met veel plezier naar zwemles, maar ik snap dat 40 minuten rijden wel erg veel is.

Spectre en joopterheul vinden dit leuk.
  19. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.018
    5.227
    113
    Kijk naar de methode super spetters van de Nederlandse Zwembond. Daar is een badmuts en zwembril standaard. Juist om alle aandacht op het zwemmen te krijgen zonder afleiding. Later in de methode laten ze die af. Dus ze leren het ook zonder. Maar jij hebt een kind dat niets durft. Dus de eerste stap is een begin maken met zwemmen. En daarnaast zou ik intussen investeren in privé lessen. Er zijn ook docenten die lesgeven aan kinderen met beperkingen en ervaring hebben met dit soort extreem gedrag. De huidige lessen kosten ook veel geld en zijn eigenlijk vrij zinloos.

Heb je dat alles geprobeerd dan zou ik voor nu stoppen. Zonde van alle tijd en het geld. Je kind is er dan niet aan toe. Consequentie is dan standaard bandjes of zo'n zwemvestje aan en geen zwemfeestjes of afspraakjes om te gaan zwemmen met anderen. Zwemmen kan ook op latere leeftijd nog worden aangeleerd. Motivatie is essentieel.

20. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.245
    4.478
    113
    Misschien leuke spelletjes bedenken waarbij zijn gezicht wel nat moet worden, b.v snoephappen.
    Hier hadden ze elke zondag gezinszwemmen in het zwembad, dus geen grote tieners die bommetjes deden etc. maar allemaal ouders/grootouders met kleinere kinderen en dan vaak de zwemleerkrachten die dan ook dienst hadden. Leuk speelgoed in het water waaronder het beruchte gat en gratis gebruik kunnen maken van drijfmaterialen.

Wij zijn daar vaak geweest met de kinderen, want papa die zich door het gat probeert te wurmen dat is gewoon lachen. Of bij papa (ja papa want ik ben niet zo heel erg van het onder water zwemmen en ja ik houdt mijn gezicht ook liever droog) aan de schouders hangen terwijl hij onder water gaat is veel leuker dan omdat het moet.

Ook het luchtiger maken, joh niet er het is maar water , als het jezelf gebeurd werkte hier goed.

Zoon heeft lang over het zwemmen gedaan maar had er geen hekel aan.
    Dochter was een ander verhaal en was echt een drama, stond in het water (ondiepe) maar deed niets. Totdat wij erachter kwamen dat de badmeester (zelfde als mijn zoon had gehad) dus water in je gezicht sputterde als je niet oplette. Dochter lette wel op maar kind naast haar vaak niet, die kreeg dus de spetters maar dochter kreeg daardoor ook een lading mee en voelde zich dus ook gestraft maar snapte niet waarom.

Uiteindelijk zijn we op een andere tijd gaan zwemmen, kreeg ze een andere juf en ging het stukken beter.

Deel Deze Pagina