zwangerschapsverlof/ ww uitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door MichMar, 15 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MichMar

    MichMar Niet meer actief

    Goedenavond,

    vanaf 30 maart ga ik weer aan het werk bij een recreatiepark waar ik komend seizoen voor het 12de jaar in dienst ben.
    Nu vroeg ik mij even af of mijn zwangerschapsverlof straks mee telt voor de beoordeling van de ww uitkering in november.
    Ik weet dat ziektewet niet mee word gerekend, maar omdat je over zwangerschapsverlof wel pensioen betaald, vakantiegeld ontvang en 'snipper' uren opbouwt was ik daar toch even benieuwd naar.

    Alvast bedankt
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste MichMar,

    UWV stelt voor de hoogte van je WW-uitkering een dagloon vast.

    Bij het berekenen van het dagloon gaat UWV uit van het sociaal verzekeringsloon (SV-loon) dat je verdiende in het jaar voordat je werkloos wordt.
    Het totale SV-loon wordt gedeeld door 261 (gemiddelde aantal werkdagen in een jaar).

    Het SV-loon is het loon waarover sociale verzekeringspremies zijn betaald.
    Hoe hoog je SV-loon precies is, kun je vaak zien op je salarisstrook

    Een Ziektewet-uitkering wordt gelijkgesteld aan SV-loon.
    Als je werkgever minder betaalt bij ziekte dan mag dit niet leiden tot een lager dagloon.

    Je Zwangerschapsuitkering wordt ook gelijkgesteld aan SV-loon.
    Daarvoor geldt ook dat dit niet mag leiden tot een lager dagloon.

    Met vriendelijke groet,

    René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare
     
  3. MichMar

    MichMar Niet meer actief

    Goedenavond,

    Ik weet hoe het zit wat betreft de berekening van het dagloon.
    Ik heb de vraag verkeerd gesteld, ik wil namelijk graag weten of de weken van mijn verlof mee tellen voor het berekenen van de duur van de uitkering.
    Mocht ik na mijn verlof geen werk hebben meteen moet ik maximaal 5 maand overbruggen namelijk. Nu heb ik al meerdere jaren een uitkering gedurende 4,5/ 5 maanden, en volgens min hou ik ieder jaar maanden 'over', maar ik sta niet graag voor verrassingen...
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Michmar,

    Ik ben voor je aan het uitzoeken of óók in deze situatie dezelfde regels gelden als bij een Ziektewet-uitkering.

    Ik geef je zo snel mogelijk antwoord.

    Met vriendelijke groet,

    Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare
     
  5. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Michmar,

    Je wilt graag weten of de duur van je verlof meetelt voor het vaststellen van de duur van een WW-uitkering.

    UWV beoordeelt of je in de 36 weken voor je eerste WW-dag minimaal 26 weken hebt gewerkt.
    Dit gaat om daadwerkelijk gewerkte uren en noemen we de weken-eis.
    Dit geeft je een basisrecht van 3 maanden.
    Ook wordt op deze manier je Gemiddeld Aantal Arbeidsuren berekend.
    Dit is van belang als je tijdens de WW-uitkering gaat werken en de uren die je werkt gekort worden.

    Vervolgens wordt bekeken of je in de 5 jaar voor je werkloosheid minimaal gedurende 4 jaar minimaal 52 SV-dagen hebt gehad.
    Dit is de jaren-eis.
    Is dit het geval dan kun je kort stellen dat elk gewerkt jaar 1 maand WW-uitkering geeft.

    Wat betekent dit voor jou?

    De weken dat je met zwangerschapsverlof bent heb je geen daadwerkelijk gewerkte uren.
    Deze weken tellen dus niet mee voor de weken-eis.
    Daarom verlengt UWV dan de 36 weken met de duur van je verlof.

    Op basis van deze verlenging wordt dan het basisrecht beoordeeld.
    Voldoe je aan deze weken-eis dan wordt daarna weer beoordeeld of je aan de jaren-eis voldoet en de duur van je WW-recht vastgesteld.

    Actuele informatie over de weken-eis vind je hier.


    Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

    Met vriendelijke groet,

    Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare
     

Deel Deze Pagina