Hallo, Eens even een vraag: Zoals u kunt zien ben ik al een aardig eindje opweg, en heeft mijn werkgever mijn verlof nog niet aangevraagd. Het is een lastige situatie waar ik in zit, want er speelt namelijk al een arbeidsconflict. Nu heeft mijn werkgever nog steeds mijn verlof niet aangevraagd. Buiten het feit om dat hij al 6 weken geen salaris heeft betaald, ben ik eigenlijk bang voor wat er nog komen gaat. Ik weet dat er altijd wel even overheen gaat voordat het verlof goedgekeurd word. Maar meestal wordt dit tijdig aangevraagd en merk jijzelf weinig van de overgang. Nu weet ik zelf niet meer wat ik kan en moet doen. Ik wil geen contact meer met hem opnemen omdat meneer bij het minste en geringste uit zijn dak gaat. Ik heb een rechtsbijstand adviseur die namens mij brieven verstuurd naar hem, en zonodig telefonisch contact heeft met hem. Nu is er begin deze week een loonvorderingsbrief uitgegaan naar mijn werkgever, maar in deze brief werd verder niet ingegaan over mijn aanvraag van mijn zwangerschapsverlof. Dit omdat mijn werkgever weet dat ik zwanger ben en hij mijn zwangerschapsverklaring al van 14 weken zwangerschap in zijn bezit heeft. Hoe moet dit nu verder gaan?
Beste belliebel, Wat een vervelende situatie lijkt me dat waar je in zit! Je geeft aan dat de werkgever je zwangerschapsverlof nog niet heeft aangevraagd. Dit kan de werkgever doen maximaal 4 en minimaal 2 weken voor de ingangsdatum van het zwangerschapsverlof. Binnen 4 weken na de aanvraag krijgen jij en je werkgever een kopie van de beslissing. Er speelt bij jou meer en de werkgever heeft je loon ook al een aantal weken niet uitbetaald. Het is daarom voor mij lastig in te schatten of UWV nog een aanvraag voor een zwangerschapsuitkering voor jou kan verwachten van je werkgever. Overleg even met je rechtsbijstand wat hierin verstandig is. Geeft je rechtsbijstand aan dat de werkgever waarschijnlijk geen aanvraag voor je gaat doen? Laat het even via een privébericht aan ons weten. Ik neem dan contact met je op om je te helpen bij de aanvraag. Ik wens je veel sterkte toe en hoop voor je dat het snel geregeld wordt. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team