zwangerschapsvergiftiging?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door myrtminicooper, 16 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. myrtminicooper

24 jun 2015
    67
    0
    0
    Goes
    Ben ruim 31 weken zwanger en al sinds zondagnacht hartstikke ziek. Koorts diarree misselijk hoofdpijn en veel pijn in buik en eugrug. Na overleg met vk net naar huisarts geweest en heb een veel te hoge bloeddruk, 160/105 en moest urine inleveren en bloed laten testen op lever, nieren, suiker en ontstekingen, al met al dus zwangerschapsvergiftiging. Krijg morgen uiterlijk uitslag.. als t dat is, moet je dan opgenomen worden in t ziekenhuis en gaan ze die kleine dan eerder halen?? Weet iemand dat?

2. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Heb in andere je topic an geschreven.
    Maar zwangerschapsverg heb je pas ala naast alle andere eiwit in urine zit. Zonder eiwit heb je geen preaclampsie.

Wat moest gebeuren is dat vk met staafje eiwit in je verse schone urine belijkt (je moet dus schoonmaken daar onder eerst met watjes en water tegen valse uitslag). Als staafje eiwit liet zien dan moest je direct naar zh voor ctg/bloeddruk en lab spoed onderzoek voor bloedwaardes en eiwit.
    Maar dan nogje bloeddruk kan hoog zijn maar ze kijken naar het ineens stijgende verschil minimaal 30 punten van de 1e meeting.

Ik had dus 1e zwangerschap een pre eclampsie.
    Begin bd was 110/60. Bij 32 wk werd ik vaak duizelig, moe, overgeven. Bd was 135/85. Eiwit in urine.
    Maar dan nog niets aan de hand.

Ik moest wekelijklijks naar zh voor ctg, bloedwaardes en urine.
    Tot het stabiel was kon ik gewoon doorlopen. Ging met 40.3 en bloedwaardes waren verandert ook bd 145/95 ik werd opgenomen maar weeen waren al die dag ochtend begonnen.
    Eigenlijk in zh geloofden ze niet dat ik pre eclsmpsie had ze zeiden dat sommige vrouwen maken eiwit bij zwangerschap ze weten niet waarom.

Maar nu dus werd in begin gelijk eiwit gekeken en was nega 0.0 dus pas nu zeiden ze inderdaad je had vorige keer beginnende zwangerschapsvergiftiging. Maar liep goed af en werd goed in de gaten gehouden.

Ik zou dus afwachten van urine onderzoek.
    Pre eclampsie heeft aantaal stadia:
    - eiwit in urine en hogere onder bloedruk ineens
    - lever werkt niet goed etc

Daar bij 2e wil je al niet zijn maar dan zal je ook merken dat je soort riem vast om je buik heen heeft. Bijna geen adem krijgt. En bloedonderzoek zal waardes bij lever liet zien.
    In principe ook eiwit in urine kan maar ze kijken na hoeveelheid.
    Bij mij werd stijgende lijn en drijgent pas met 40.3wk. Dus nee niet zh opname of eerder kindje halen gewoon normaal bevallen. Maar alles hangt af van onderzoek en arts die je zal behandelen

3. Kacheltje

Kacheltje Bekend lid

8 mrt 2013
    929
    92
    28
    Dat is schrikken! Ik weet er helaas alles van

Maat wat ik niet begrijp is waarom je morgen pas de uitslag krijgt? Ik heb last van hoge bloeddruk en bij mijn vorige zwangerschap zwangerschapsvergiftiging. Maar als ik nu hoofdpijn krijg of andere klachten moet ik meteen langskomen en doen ze urine en bloed controle. Ik heb dan binnen 1 uur de uitslag en mag eerder ook niet naar huis.
    Als ze serieus denken aan zwangerschapsvergiftiging is het namelijk veel te gevaarlijk om tot de dag erna te wachten

4. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Dat is ook zo altijd. Ik denk dat vk denkt niet aan pre eclampsie en huisarts is gewoon niet echt van hoe dat gaat.
    Eerste wat gechekt moest worden is urine direct.

5. myrtminicooper

24 jun 2015
    67
    0
    0
    Goes
    Ik heb de vk gebeld dat ik nog steeds ziek ben van een voedselvergiftiging of zwarw buikgriep. Geen moment aan zwangerschapsvergiftiging gedacht eigenlijk. Huisarts moet nu op de uitslag wachten dus ik ga ervanuit dat ik morgenochtend direct gebeld wordt. Hij maakt zich wel degelijk zorgen omdat mn bloeddruk ook zo hoog is. Dat weet de vk nu nog niet maar de laatste 2x dat ik bij de vk was was mn bovendruk ook al 160 maar de onderdruk 87..nu dus 105. Maak me nu wel beetje zorgen ook. Gelukkig voel ik de kleine nog steeds goed. Maar vandaag was dag 4 van ziek zijn en dit was wel de ergste dag tot nu toe, ook met de hoogste koorts..

6. BabyBoy2014

BabyBoy2014 Actief lid

24 mei 2014
    191
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik werd met 33 weken doorgestuurd naar het ziekenhuis en kon meteen blijven... Ze wisten de uitslag dus meteen.

Ik had verder gelukkig geen lichamelijke klachten, maar mijn zoontje vond het niet fijn meer in mijn buik. Hij is met 35 weken gehaald dmv een keizersnede...

Sterkte en succes! Hopelijk blijft jullie kleine nog even lekker zitten!

7. Lelie1983

Lelie1983 Lid

28 jun 2014
    15
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als ik het goed lees weet je VK je huidige bloeddruk - met een onderdruk boven de 90 (dat is de grens voor hoge zwangerschapsbloeddruk) niet? Ik zou zeker even bellen en dan dus de optie spoed kiezen. Je krijgt dan de VK die dienst heeft aan de telefoon en er ontstaat echt niet meteen paniek hoor. Ik vond het ook altijd zo moeilijk om te bellen maar met bloeddruk is het echt super belangrijk om dat vaak en snel te controleren.

Bloeddruk even zeggen, laten weten morgen komt uitslag urine pas maar wel even vragen of je daar nu op mag wachten. Misschien komen ze nu nog even langs voor een 2e meting. Daarnaast kunnen ze thuis ook met een stick direct je urine checken. Bij mij was het zo dat na een 2e bloeddrukmeting boven de 90 (twee dagen later) was onderzoek nodig in het ziekenhuis (bloed, urine, ctg, echo etc). Uiteindelijk nog een paar weken kunnen rekken met twee keer per week ziekenhuiscontroles en met 38 weken ingeleid.

8. myrtminicooper

24 jun 2015
    67
    0
    0
    Goes
    Update, huisarts stuurde me door naar ziekenhuis. Die constateerden vergiftiging en met ambulance naar sofia gebracht in rotterdam. Daar blijf ik dus voorlopig, en daar zal de kleine naar verwachting te vroeg geboren gaan worden gezien mijn ziekte en zijn groei achterstand. Enorm schrikken dus!

9. MamaTesss

MamaTesss Lid

28 jun 2015
    39
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik lees het net, dat is idd schrikken!
    Je ligt in een goed ziekenhuis, sterkte voor de aankomende tijd, de geboorte en daarna.

10. Anzza

Anzza Fanatiek lid

23 jun 2012
    2.345
    0
    36
    drenthe
    Heel veel succes en sterkte!

11. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0

Sterkte!!
    Voedselvergiftiging of andere vergiftiging?

12. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel veel sterkte!!

13. myrtminicooper

24 jun 2015
    67
    0
    0
    Goes
    Nee wel degelijk zwangerschapsvergiftiging

14. Kacheltje

Kacheltje Bekend lid

8 mrt 2013
    929
    92
    28
    Jeetje! Dat bedoel ik dus....begrijp niet waarom ze je zolang hebben laten wachten op uitslag! Uitslag kunnen ze binnen het uur hebben en dat wordt hier ook altijd gedaan. Wat een slechte zaak...

Heel veel succes en Beterschap!

15. MamavanLoker

MamavanLoker Actief lid

12 sep 2014
    435
    1
    0
    NULL
    NULL
    Sterkte!
    Je bent in goede handen nu.

16. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0

Okey maar dan al gevoederde stadium?
    Zag je ook zwarte sterretjes en drukkende band op buik?
    Eiwit in urine etc?

Ben benieuwd waarom ze je op sophia hadden opgenomen hier is dus doen ze dat niet zo maar pas als dat echt al 4e stadium is van pre eclampsie waneer je lever het begeeft! Maar dan gaan ze ook direct keizersnede doen.
    Indd raar dat ze niet direct hadden de uitslagen.

Hoe is beleid nu? Wat gaan ze doen?

17. Kacheltje

Kacheltje Bekend lid

8 mrt 2013
    929
    92
    28
    Hier word je ook opgenomen hoor! De reden dat ze naar het Sophia moet is waarschijnlijk dat de kans er in zit dat ze voor 32 weken moet bevallen want dat kan niet in ieder ziekenhuis.

Hopelijk kunnen ze het met bedrust en medicatie nog een paar weken rekken !

18. Esmyralda

Esmyralda Bekend lid

23 okt 2013
    673
    0
    0
    Ik werd ook opgenomen toen hoor en mijn bloeddruk was niet eens zo belachelijk hoog. En eiwit zat net op het randje. Lijkt mij dat als je lever het al begeeft dat je eigenlijk al veel te laat bent dus raar dat ze er zo lang mee wachten dan....

En de uitslag kunnen ze idd met een uurtje zien dus eigenlijk gewoon slecht/gevaarlijk dat ze je met zo'n hoge bloeddruk weer naar huis sturen

19. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

26 jul 2010
    2.732
    44
    48
    Als je leverfuncties gaan stijgen en je bloedplaatjes gaan dalen is er geen sprake van pre eclampsie maar van HELLP. Je kan er wel pre eclampsie bij hebben maar HELLP is toch echt wat anders...

Dat gezegd hebbende hoop ik dat alles naar omstandigheden goed gaat. Dat ze je nog longrijping kunnen geven en je stabiel kunnen houden totdat de longrijping zijn werk hebben gedaan. Veel sterkte!

20. myrtminicooper

24 jun 2015
    67
    0
    0
    Goes
    Hey meiden.. nou omdat ik zelf buikgriep of voedselvergiftiging achtige symptomen had heeft de vk toen telefonisch geadviseerd toch ff de huisarts te bellen. Die ging mij in 1e instantie behandelen voor die klachten, totdat hij mn bloeddruk ging meten. Dat heeft ie wel 3x gedaan en ik zag m wit wegtrekken omdat ie zo hoog was. Toen heeft ie direct urine en bloed af laten nemen. Was dus niet in t ziekenhuis en hij wist t ook niet zeker omdat ik met andere klachten kwam, daardoor duurde de uitslag iets langer. Toen hij me de volgende ochtend belde kreeg ik te horen dat hij al met de gynaecoloog overlegd had en ik direct opgenomen werd in ziekenhuis goes. Daar allerlei tests gedaan en zagen ze eiwitten in mn urine maar erger nog, die verstoorde leverfunctie. En groei achterstand bij de kleine. Omdat ik nog net geen 32 weken was en ik dan niet mag bevallen in goes, is na overleg met erasmus besloten mij daar naar toe te sturen en daar lig ik nu.
    Zowel sofia als adrz goes roemen de adequate actie van mn huisarts want als hij niet zo alert was geweest was dit niet of in een veel later stadium ontdekt met alle gevolgen van dien.
    Ik word nu goed in de gaten gehouden, longrijping prikken al gehad en morgen uitslag van hoeveel eiwitten er precies in urine zitten, moest 24u lang urine verzamelen. Ik heb alle 3 de dingen, dus hypertensie waarvoor ik nu medicatie krijg, pre eclampsie maar t allerergste is de hellp. Ik zie een beetje geel door de verstoorde leverfunctie en ook mn bloedplaatjes gaan achteruit en dat is niet goed. Het is nu afwachten of dat stabiliseert. Als t verslechtert gaan ze de kleine halen om mij te redden. Als t zo blijft mag ik misschien terug naar goes maar dat is allemaal koffiedik kijken. Ben iig enorm geschrokken. Nog niet eens klaar thuis, je denkt nog 9 weken te hebben.. manlief zat nog in engeland voor zn werk, internationaal chauffeur, is nu terug en gaay voorlopig niet werken. Tis jammer dat ze bij sofia geen gelegenheid hebben voor partner om te blijven slapen, ook niet als de kleine geboren wordt.. tis toch een end vanuit goes elke keer. Maar ik ben in goede handen en dat is belangrijker. Maar pfoe deze wending zagen we even niet aankomen, ik had een prima wn voorspoedige zwangerschap!

Deel Deze Pagina