Ik ben aan het twijfelen wat ik graag wil gaan doen: yoga of gym. Wie heeft ervaring? Ik denk dat gym wel handig zou zijn om toch wat te bewegen, maar aan de andere kant, heb ik aan yoga misschien meer tijdens de bevalling? Alle tips en adviezen zijn welkom!
Ik heb zelf aan zwangerschapsyoga gedaan. Wat ik daar heel fijn aan vond, waren de ademhalingsoefeningen (niet puffen dus). Dames uit mijn groepje die al bevallen zijn, zeggen dat ze daar veel baat bij gehad hebben. Met yoga beweeg je trouwens ook wel hoor, had de volgende dag altijd spierpijn! Nou kan het aan mijn specifieke cursus hebben gelegen, maar ik heb heel weinig informatie over de bevalling gekregen; terwijl ik vaak van meiden op zwangerschapsgym hoor dat ze veel info krijgen, bijvoorbeeld over hoe weeen op te vangen en zo. Onze instructrice bleek zelf geen kinderen te hebben, dat vond ik ook een beetje apart: op het moment dat zij dan iets zegt over een wee, denk ik 'ja maar je weet zelf helemaal niet hoe dat voelt'. Dus kortom: mocht er ooit een tweede kindje komen, dan denk ik dat ik voor zwangerschapsgym zal gaan. Succes met het maken van een keuze!!
Hoi Lady1985! We zijn inderdaad ongeveer even ver! Bij mij loopt alles op rolletjes, maar ik ben alleen heel erg moe. Last van mijn benen en rug, maar dit had ik voor de zwangerschap allemaal ook al. Alleen nu is het veel erger geworden. Gelukkig ebn ik niet misselijk, dat scheelt Als ik dat er óók nog bij had! Hoe gaat het bij jou?
ik twijfel of ik uberhaupt wel IETS wil doen... want zoveel weten is ook niet altijd alles.... misschien is het wel het lekkerste om er blanco in te stappen geen tijd om je druk te maken en er zin op dat moment genoeg mensen die je kunnen vertellenw at je moet doen...
Ik heb toen ik zwanger van ons zoontje was zwangerschapsyoga gedaan. Heeft mij heel erg geholpen, en je kan er idd nog best spierpijn van krijgen! Daarnaast heeft het me ook een paar geweldige vriendinnen opgeleverd, we hebben zoveel aan elkaar gehad na de geboorte van de kinderen. We kregen er ook een uitgebreide reader bij. Als het bij deze zwangerschap allemaal goed gaat, wil ik weer yoga doen. Succes met kiezen!
Ik ga vanavond naar mijn 4de zwangerschapsyoga les. Ik heb toch echt hele andere ervaringen als hier boven. Spierpijn heb ik echt nog niet gehad. Bij mijn yoga klas is het heel erg leren hoe je kunt ontspannen en inderdaad ademhalingsoefeningen. Vanavond hebben we de eerste partner les en vooral tijdens deze lessen schijnt er gesproken te worden over de bevalling. Verder krijgen we hele duidelijke uitleg tijdens de lessen over de bekken ed. Ook heeft ze dan afbeeldingen bij. Wij beginnen altijd met een rondje over hoe voor iedereen de week is verlopen en dan word ook altijd gekeken hoe wij dingen anders zouden kunnen doen om klachten te vermijden. Ik kom echt altijd super ontspannen en relaxed thuis. Dus vanuit hier mag er 1 stem bij de yoga hihihihihi
Ik ga sinds kort naar zwangerschapsgym. Hierin worden ook ademhalingsoefeningen en informatie over de bevalling gegeven. Het is een gezellig clubje van dames die allemaal ongeveer even ver zwanger zijn en nadat de laatste bevallen is, hebben we een reünie met de kindjes erbij leuk!
Hier Yoga Elke les is weer anders en dat vindt ik heel fijn! Ondertussen al beide partnerlessen en de persles gehad, dit zijn 3 avonden die bol stonden van informatie. De normale lessen beginnen idd altijd met een rondje met hoe gaat het etc, daarna beetje loskomen, 2 of 3 specifieke oefeningen voor of je bekken of hoe je lekker kunt ontspannen tijdens de weeen of gewoon ademhalingsoefeningen. Daarna heerlijk 10 minuutjes echt ontspannen en dan is het uur alweer voorbij! Hier eigenlijk elke les wel kleine stukjes informatie. Mijn lerares heeft trouwens wel kinderen, 2 achtponders met allebij een natuurlijke bevalling, ze praat er weinig over maar weet wel degelijk waar ze het over heeft.
Oeioeioei! Jullie maken het me moeilijk!! Yoga krijgt er inderdaad een punt bij, maar de gym klinkt ook wel weer leuk! 2:2 Als ik kijk naar de folders die ik heb gekregen van de VK, spreekt die van de gym mij het meeste aan. Maarja, dat zegt natuurlijk niks Hmmm.. ik ben nog niet overtuigd voor het één of het ander! Lekker relaxed thuiskomen is een plusser! Daar heb je natuurlijk ook later nog wel iets aan, maar info over de bevalling is ook wel errug handig! Staat in onze folder dat ze daar op in gaan. @ Zonne bloem, geen van de twee is voor mij nu nog geen optie. Wil in ieder geval IETS doen om me voor te bereiden. maar toch bedankt voor je mening, want je maakt op zich wel een goed punt! Ik tob nog even verder
Heb je ook al gekeken wat voor mogelijkheden er zijn bij jou in de buurt? Hier alleen gym, dus ik kon niet eens kiezen voor yoga (wel als ik een dorp verderop zou willen gaan, maar dat wil ik niet). En misschien maakt het voor jou ook uit wat het kost en wat je vergoed krijgt van de verzekering (vaak zwangerschapsgym wel, van yoga weet ik het niet). Succes met kiezen!!
Jaa, heb foldertjes van mijn vk gekregen. Ook nog een foldertje voor echt sporten speciaal voor zwangeren, maar daar heb ik niet veel mee. De gym wordt volledig vergoed, de yoga weet ik niet. Stond niet in de folder. Heb de yoga"juf" proberen te bellen, maar ze was niet thuis. Kan morgen opnieuw bellen.
Nou, dat is al duidelijk Ik had ook geen zin in "gewoon" sporten voor zwangeren, lijkt me nix. Is ook niet een clubje waarbij iedereen ongeveer even lang zwanger is, daar kan je instappen vanaf 12 weken ofzo en iedereen gewoon bij elkaar in de groep. Dus dat was voor mij geen optie. Het zal allebei wel leuk zijn, gym of yoga. Ik denk dat het elkaar ook veel overlapt, alleen yoga is nu een heel hip woord, dus wordt dat meer gebruikt (hoorde ik van een kennis die fysiotherapeute is en zwangerschapsyoga geeft). Je komt er vast wel uit!
Omdat het allebei zo leuk is, twijfel ik ook Ik ga eens even goed nadenken. Op dit moment NEIG ik naar gym... maar dat kan nog wel veranderen.
Ik vermoed dat het grootste verschil is dat gym (vermoed ik) met vooral lichamelijke oefeningen zijn. Yoga is veel meer met innerlijk. Dus manieren om te ontspannen, dat gebeurd dan door ademhalingen, maar ook door bewustwording van je lichaam. Hoe voelt mijn lichaam als ik alles aanspan en hoe voelt mijn lichaam als ik volledig ontspannen ben. Voor mij is mijn yoga uurtje echt een onspan moment en een ik mijn mijn uk moment. Ik denk wel dat heeeeel erg veel afhangt wie de les geeft, ongeacht of je gym of yoga doet. Ook denk ik dat de samenstelling van de groep zorgt of je het leuk vind of niet. En daar kun je helaas geen invloed op uitoefenen Succes met het maken van een keuze. Yoga word overigens ook gewoon vergoed .. je moet wel bij een voorgeschreven organisatie les krijgen, maar dat is bij de gym net zo.
Ikzelf heb ook getwijfeld tussen gym/yoga/pilates. Uiteindelijk voor gym gekozen. Ik heb er toch wel wat spijt van. Ik had gedacht/gehoopt iets actiever bezig te zijn, maar het uur is meer praten en informatie dan daadwerkelijk actief bezig te zijn. Blijkbaar wordt het na de bevalling wel wat meer "werken". Opzich is het wel leuk dat je in een grope zit met mensen die ongeveer even ver zijn. Maar zelf heb ik het gevoel dat het meer een praat/psychologie uurtje is dan daadwerkelijk actief bezig te zijn.
Pfff.... het wordt er zo niet makkelijker op!!! Kijk, yoga is heel fijn enzo... maar een leuke gezellige groep met dames die ongeveer evenver zijn als jij is ook gezellig! En praten erover kan ook heel erg leuk zijn. *Zucht!* Voordeel van de gym vind ik dat er bij ons 1 partneravond is en bij de yoga mogen de mannen altijd mee. Mijn man wil wel een keer mee, maar niet elke keer. En als je dan gaat en er zijn wel andere mannen, vind ik dat ook weer niet leuk. Snappen jullie wat ik bedoel?
ja dat snap ik. Zelf wilde ik heel graag Yoga doen omdat ontspanning volgens mij de beste manier is om een kind te krijgen (lees ontsluiting vorderd het snelste als je goed ontspannen bent en die rothormonen hun werk laat doen) Het leek mij verstandig om dat extra goed te oefenen. Misschien heb je daar nog wat aan? Daarnaast wil ik heel graag een natuurlijke bevalling, volgens mij is het dan het handigste om zo veel mogelijk technieken te leren die je helpen zelfstandig (zonder hulp van buiten) door zo'n bevalling heen te komen. Daarnaast heb je natuurlijk een flinke portie zelfvertrouwen nodig. Vanuit die hoek bezien leek yoga mij de beste keuze. (ik heb trouwens ontzettend zitten twijfelen tussen yoga en de cursus samen bevallen)