zwangerschapsdiabetes, inleiden, eerder met verlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Skippy87, 15 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Skippy87

Skippy87 Actief lid

22 mrt 2013
    438
    1
    0
    Hoihoi meiden,

Sinds een paar weken weet ik dat ik zwangerschapsdiabetes heb, ik ben begonnen met het spuiten van insuline en een redelijk zwaar dieet.
    Inmiddels ben ik bijna 31 weken zwanger.. het schiet al op!
    Gisteren bij de gynaecoloog een groei echo gehad, en de kleine man zit gelukkig nog helemaal goed tussen de lijnen, hij is ook al aan het indalen met zn hoofdje naar beneden en hij maakt het goed!
    Nu had ik voor ik dit alles wist al mijn verlof aangevraagd.. ik wilde doorwerken tot 36 weken (4 weken voor de uitgerekende datum)
    Maar gisteren kreeg ik te horen van de gyn, dat ze de bevalling toch eerder gaan inleiden, ondanks dat het zo goed gaat. Dit is uit voorzorg vanwege de insuline. Ik moet rekenen op week 37-38..
    Ik grapte toen over dat ik nog zou doorwerken tot week 36..
    ik werd met grote ogen aangekeken door de gyn en assistente.. Dat was echt niet verstandig in mijn conditie, ik moest mijn verlof echt vervroegen naar 34 weken, en misschien me al wel met 33 weken ziek melden.
    Natuurlijk luister ik naar de gyn.. maar nu moet ik dit aanstaande maandag gaan overleggen met mijn leidinggevende, en het voelt zo raar! Ik voel me behalve de irritatie over het prikken, nog helemaal goed! Ik ben wel wat vermoeider, maar dat zijn de laatste loodjes.. Mijn bloeddruk is verder ook nog helemaal prima, en de kleine maakt het goed.. het voelt gewoon raar om dan zo'n gesprek aan te moeten gaan..

2. mvRoosenMuffin

mvRoosenMuffin Actief lid

12 feb 2014
    177
    0
    0
    al 5 jaar gezinsbegeleider
    NULL
    Het klinkt wel logisch. Je verlof is berekend op je uitgerekende datum, maar jij weet al specifieker dat je eerder gaat bevallen. Klinkt mij niet meer dan logisch dat je verlof opgeschoven wordt... Maar ik moet zeggen dat ik nog een leek ben op dit gebied...
    Kan me inderdaad wel de tegenstrijdigheid voorstellen. Succes!

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Verlof wordt niet opgeschoven hoor, er is alleen een advies gegeven om gewoon al zes weken voor de uitgerekende datum met verlof te gaan. Uiteindelijk houd je ten allen tijde recht op minimaal 16 weken zwangerschaps/bevallingsverlof.

De gyn heeft dit met de beste bedoelingen gezegd, maar wanneer jij echt denkt dat je het wel trekt, dan moet je gewoon doorgaan. Je kunt evt ook kiezen om met 35 weken te gaan.

Daarnaast.... je werkgever zal er alsnog alle begrip voor hebben dat je eerder met verlof wilt gaan hoor. Wanneer je eerder ziek wordt, dan MOET je immers al met 34 weken met verlof.

4. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Als je met 36 wk met verlof gaat, heb je recht op 12 weken verlof na de bevalling.
    Ga je met 34 wk met verlof heb je recht op 10 weken verlof na je bevalling.
    Echter, gaat dit verlof pas in vanaf de uitgerekende datum, of als je later bevalt, vanaf de dag dat je bevallen bent.

Maar beval je eerder, bijvoorbeeld met 37 weken, gaat die 10 (of 12, ligt er aan of je met 34 of 36 wk met verlof ging) pas in op de oorspronkelijke uitgerekende datum.

Oftewel, als je tot 34 wk werkt en je bevalt met 37 weken. Heb je daarna 13 weken verlof na je bevalling. Dat is alsnog langer dan dat je tot 36 wk doorwerkt en je zou op de uitgerekende datum bevallen.

Deel Deze Pagina