Zwanger en Zon

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mijngeluk1992, 10 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mijngeluk1992

mijngeluk1992 Bekend lid

18 feb 2013
    718
    20
    18
    Leuke dingetjes doen met mijn vriend:)
    goedemorgen,

Vorig weekend zat ik lekker aan het strand (expres met een topje aan) toen kwam mijn schoonzusje die net bevallen is en die zei dat ik absoluut niet in de zon mocht met mijn buik want dat was te warm voor de kleine.. dat ik onder een parasol alleen mocht..
    is dat echt zo??

2. Joycey

Joycey Niet meer actief

Nee. Je mag in de zon, zolang je je maar goed insmeert en niet TE lang in de zon blijft. Als zwangere vrouw heb je wel eerder het risico op verbranding of een zwangerschapsmasker - maar dat is echt geen reden om helemaal uit de zon te blijven.

Verder; de baby kan zijn temperatuur in de buik niet regelen, dus veel drinken en uitkijken dat hij niet oververhit raakt ofzo.

3. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Nee hoor.....valt reuze mee! Je gaat vanzelf wel uit de zon als het te heet wordt toch?

4. leetje1981

leetje1981 Actief lid

21 feb 2013
    386
    0
    0
    Mijn kinderen :-)
    Abu Dhabi
    Je mag gewoon in de zon hoor, je voelt vanzelf wel aan wanneer het genoeg is. En vooral veel drinken dat is wel belangrijk.

5. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Waarom zou je niet in de zon mogen? Je mag ook naar de sauna (na t 1e trimester), mits je dit voor je zwangerschap ook al regelmatig deed.

6. justxme

justxme Bekend lid

27 mrt 2013
    671
    0
    0
    Gewoon lekker genieten van t zonnetje.
    Hoe denk je dat zwangere vrouwen dat in warme landen doen? En idd, na je 1e trimester mag je ook gewoon lekker genieten va de sauna ;)
    Je merk vanzelf wanneer het je teveel wordt!

7. Leona

Leona Fanatiek lid

30 mei 2012
    1.195
    0
    0
    Gewoon lekker genieten in het zonnetje, voldoende drinken!
    Ik heb gisteren ook zo veel mogelijk in de zon gezeten, alleen had ik wel een hoed op ivm kans op zwangerschapsmasker, en ik zat niet met mijn blote buik in de zon. Maar dat doe ik ook niet als ik niet zwanger ben

8. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Mag gewoon, voor de baby niets aan de hand. Je hebt zelf kans op zwangerschapsmasker. Ik ben ik voorjaar paar keer kort in zo'n gegaan maar ging goed, ik zit nu gewoon uitgebreid in de zon...zonder problemen en ben lekker bruin :)

9. chocotof

chocotof Bekend lid

28 dec 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    Ik ben een week op vakantie geweest waar het 30 graden was. Ik heb mijn gezicht speciaal met hoge factor tegen pigment ingesmeerd ivm zwangerschapsmasker. Ik voelde me prima en ik heb lekker liggen braden. 2,5 l water erbij. Regelmatig afkoelen in de zee. Krijg er heimwee van. :)

10. Andastra

Andastra Actief lid

15 sep 2012
    454
    0
    0
    Voor zover ik mij herinner van mijn vorige zwangerschap, kan het dus wél kwaad. Als je te lang in de felle zon zit, dan stijgt je lichaamstemperatuur en dus ook de temperatuur van het vruchtwater.

Het is dus even slecht als koorts hebben.

Maar zolang je niet uren in de vlakke zon zit kan het wss wel geen kwaad...

11. twijfelmeisje

14 dec 2012
    73
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zonnen als je zwanger bent wordt zeker afgeraden. Zeker om met je blote buik in de zon te gaan zitten. Met 7 maanden kunnen de baby's het felle licht van de zon zien dus moet je je buik in ieder geval bedekken. Je doet je kindje er zeker geen plezier mee om hem/haar zo bloot te stellen aan het felle licht. Een handdoek over je buik is wel een optie. Als je het verder niet erg vindt om een zwangerschapsmasker te krijgen kun je verder wel in de zon zitten.
    Maar zonnen wordt wel echt afgeraden!

12. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Dat is dus echt niet waar. van dat licht klopt, maar ook niet perse dat kindje daar heel veel last van heeft. Wat betreft zwangerschapsmasker dat is dus niet per definitie wat er gebeurd. Ik heb al heel wat in de zon gezeten en wordt gewoon mooi bruin zoals altijd, niets vreemds te zien. Mij is het ook niet afgeraden, alleen voorzichtigheid geadviseerd.

13. liniej

liniej Actief lid

12 dec 2012
    396
    0
    0
    volgens mij word uitgebreid zonnen altijd afgeraden.. zwanger of niet. zon is niet goed voor je huid, tenzij je je heel erg goed insmeert. zelfs in de winter moet je je insmeren met een factor.
    maar de zon is ook goed, zorgt voor vitamines en je krijgt er een goed gevoel van. dus met mate en goed ingesmeerd kan het (naar mijn idee) niet reuze veel kwaad.
    als het je te warm word moet je er gewoon uit gaan.. als ik naar het strand ga doe ik een hoedje op, niet voor zwangerschapsmasker, want hier heb ik gelukkig (nog) geen last van (smeer gezicht standaard in met factor 50) maar omdat ik die warmte op m'n hoofd niet fijn vind

14. Elisah

Elisah Niet meer actief

Wij zijn met mijn vorige zwangerschap zelfs naar Turkije geweest en niks aan het handje hoor! Heb wel goed in de gaten gehouden of ik geen zwangerschapsmasker kreeg en bij mij ook niet het geval. Smeerde me wel in met factor 30.

15. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Wat raar wat je nu zegt... TUURLIJK heeft je kind last van die felle zon (vanaf het moment dat hij/zij kan zien). Heb jij er geen last van als je vanuit het pikkedonker ineens in de felle zon komt te staan? Jazeker wel!

Mensen zeggen zoveel dingen om hun eigen gedrag te vergoelijken. Het is erg makkelijk, omdat je kindje niets kan zeggen. Als je iets niet zeker weet doe het dan voor de zekerheid gewoon niet. Het kan geen kwaad om rekening te houden met je kindje. Je zegt al niet voor niets 'per se', dus je geeft zelf al aan dat veel kindjes er wel last van zullen hebben.

Verder... ook ik wordt gewoon bruin zonder rare vlekken. Dat is voor iedereen anders.
    Te heet is slecht voor je kind. In de sauna mag je na het 1e trimester niet voor niets als je het al gewend was van tevoren. En niet zo lang als anders. Dat geldt hetzelfde voor de zon. Houdt het een stuk korter, wacht niet tot je al oververhit bent.

Gezond verstand zijn de toverwoorden, alles dus met mate.

16. justxme

justxme Bekend lid

27 mrt 2013
    671
    0
    0
    Gewoon lekker in het zonnetje zitten is anders dan bakken in de zon tot je oververhit raakt. Dat laatste is voor niemand gezond maar dat snapt iedereen denk ik wel. Als je niet te extreem doet kan het allemaal heel goed; aldus de vk.

Gewoon even lekker van het zonnetje genieten in bikini met een glaasje sap erbij en als t je wat te warm word gewoon lekker schaduwplekje opzoeken of lekker eventjes zwemmen, ligt eraan waar je bent.
    En natuurlijk goed insmeren, maar dat lijkt me logisch.

17. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ik vindt juist dat sommige overdrijven met dat je kindje zo'n last zou hebben? Hoe weet je dat nu zo zeker?

Ikzelf heb er nooit iets van gemerkt iig als ik on de zon lag....ze waren niet duidelijker aanwezig of juist minder aanwezig...gewoon normaal zoals altijd. Denk je nu echt dat een baby zo goed het licht door de buik heen ziet? Wordt goed gefilterd hoor.

Doe vooral waar je jezelf goed bij voelt maar ga niet doen alsof mensen die in de zon zitten hun baby iets aandoen.

18. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Sandana. Je kindje komt niet in de felle zon te zitten. Daar zit nog een behoorlijke barriere (huid, spieren, onderhuids vetweefsel, baarmoederwand) tussen. Ze gaat dus van donker naar schemerdonker. Hoe erg is dat? Denk eerlijk gezegd dat dat meer licht tegenhoud dan een gemidded t-shirt.

En er is natuurlijk een verschil tussen lekker in het zonnetje zitten (de functie van zonnebrandcreme snappen we intussen wel) me af en toe lekker afkoelen in het zwembad / zee/ emmer water om je lichaamstemp op peil te houden. En de hele middag liggen stoven en een zonnesteek oplopen.

Zolang je verantwoord zont (dus zorgen voor goede bescherming en op tijd afkoelen) is er niks aan de hand.

Hoe ik het doe? Ik houd niet van liggen bakken, maar ben meer van een terrasje in de schaduw :) Ik houd wel van heel warm weer. En ben intussen ook al lekker bruin geworden.

Ohja.. over terrasje gesproken: vergeet niet dat je goed moet blijven drinken! Warmte = meer zweten = vochtverlies.

19. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Je kan ook niet eens, als je zwanger bent, heel lang zonnen....Hou je niet eens vol.

Deel Deze Pagina