Goedemorgen, Ik heb van oktober 2014 tot en met april 2015 een tijdelijke projectopdracht bij een werkgever. Helaas zit verlenging er niet in. Daarvoor heb ik sinds het afronden van mijn studie gewerkt van: Mei 2014 September 2014 /Nov. 2011 April 2014 / Aug. 2010 aug. 2011. Bij deze functies heb ik zelf mijn ontslag ingediend. Nu ben ik sinds kort zwanger, uitgerekend 1 oktober 2015. Dat betekent dat ik tussen april 2015 en eind 2015 niet verwacht een vaste aanstelling te kunnen vinden. Graag zou ik vanaf april nog 3 maanden tijdelijk ergens werken maar of ik zoiets ga vinden is nog de vraag. Als de stukken op uw site goed begrepen heb, heb ik geen recht op zwangerschapsuitkering (want langer dan 10 weken werkloos). Maar waar heb ik wel recht op, voor hoe lang en wat voor bedragen gaat het dan om? Ook vraag ik me af er van mij verwacht wordt dat ik in de periode dat ik werkloos en zwanger ben ga solliciteren? Na de bevalling wil ik uiteraard wel graag weer op zoek naar een functie. Alvast hartelijk dank voor uw antwoord! Vriendelijke groet, Annie
Beste Annie, Als je ten minste 26 weken hebt gewerkt in de 36 weken voordat je werkloos wordt, kom je in aanmerking voor een WW-uitkering. Voorwaarde is wel dat je niet door eigen schuld werkloos wordt (bijvoorbeeld door zelf ontslag te nemen), én dat je beschikbaar bent voor werk. Je moet dus inderdaad solliciteren als je WW krijgt (ook als je zwanger bent). Hoe lang je WW-uitkering duurt hangt af van je totale arbeidsverleden. De hoogte van je uitkering is een gemiddelde van het loon dat je in de twaalf maanden voorafgaand aan je werkloosheid verdiende. Je kunt een maand voordat je werkloos wordt online WW-aanvragen via www.werk.nl. Tijdens je aanvraag krijg je een indicatie van de duur en hoogte van je uitkering. Je schrijft dat je op 1 oktober uitgerekend bent. Heb je op dat moment nog geen ander dienstverband maar nog wel een WW-uitkering? Of is je WW -uitkering beëindigd in de tien weken voor je uitgerekende datum? Dan heb je op basis van je WW recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO). Op onze website vind je actuele informatie over de WW en de WAZO. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team
Goedemiddag, Hartelijk dank voor de vorige reactie. De situatie is iets veranderd, mijn contract is met 3 maanden verlengd. Erg fijn natuurlijk! Maar nu zit ik even te kijken hoe ik het daarna handig kan regelen. Einddatum contract: 14 juli 2015 Uitgerekende datum: 2 oktober 2015 Daar zitten meer dan 10 weken (11 w,3 dagen) tussen dus heb ik dan geen recht op zwangerschapsuitkering als ik het goed begrijp? Wat is dan het handigst, voor de periode na 14 juli eerst WW aanvragen en daarna de zwangerschapsuitkering? Of bij mijn werkgever bekijken of ik toch een week langer kan blijven? Alvast bedankt voor uw antwoord! Groet, Annie
Beste Annie, Fijn dat je drie maanden langer kunt blijven. Vanuit je dienstverband heb je geen recht op een zwangerschapsuitkering. Dit komt omdat er meer dan tien weken zit tussen je uitgerekende datum en de datum dat je uit dienst gaat. Langer doorwerken bij je werkgever is te allen tijde een goede optie. Het beste zou natuurlijk zijn dat je doorwerkt tot je zwangerschapsverlof start. Kies je er sowieso voor na einde van je contract een WW-uitkering aan te vragen? Dan maakt het voor jouw recht op een zwangerschapsuitkering niet uit of je een week langer doorwerkt. Je bent tenslotte vanuit de WW verzekerd voor een zwangerschapsuitkering. Als je liever geen WW aanvraagt voor de tussenliggende periode dan is langer doorwerken noodzakelijk om toch een zwangerschapsuitkering te kunnen krijgen. Na afloop van je verlof kun je, wanneer nodig, alsnog een WW-uitkering aanvragen. Denk er wel aan dat je aan de wekeneis moet voldoen om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering. Vraag je pas na je verlof WW aan? Dan telt de periode waarin je een zwangerschapsuitkering ontving niet mee voor de wekeneis. De 36 weken worden teruggeteld vanaf de dag vóór start van je verlof. Als je tussen het einde van je dienstverband en start van je verlof geen WW aanvraagt, kan het door de niet gewerkte weken zijn dat je niet aan de wekeneis voldoet. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV