Waaawww wat een reacties al! ja de taal! Dat zal idd wel een dingetje worden.. maar waar een wil is… onze beweegredenen: - we zijn de drukte behoorlijk zat aan het worden en de Nederlandse mentaliteit. zouden graag landelijker willen wonen zonder direct tonnen uit te hoeven geven. studies schijnen echt geweldig te wezen. En misschien wel de belangrijkste: “Waarom niet?” Carpe diem/pluk de dag etc. het word een ander verhaal als je om t jaar verhuisd denknik, maar van 1 x verhuizen (of emigreren) en evt terug worden niemand minder van als de basis goed is . maar niets geen overhaaste beslissingen… Eerst maar eens de vakantie en lekker neuzen!
Ik heb op de middelbare school (dus in de vorige eeuw) een jaar Deens op school gehad, ik kan mijzelf niet herinneren dat het tellen zo ingewikkeld was. Of misschien heb ik toen maar tot 20 ofzo leren tellen, dat kan natuurlijk ook nog. Overigens vond ik de taal toendertijd makkelijker te leren dan duits en Frans. Vond het Deens wat op het Fries lijken, doordat ik Fries verstond, verstond ik het Deens ook redelijk. Ondertussen heb ik in geen jaren Deens gesproken. Wat mij toendertijd opviel in het gastgezin waar ik zat (en bij de gastgezinnen van klasgenoten was dit ook zo), is dan Denen zich gerust 5 keer op een dag verkleden. Dus na het wakker worden een chill pak aan, daarna omkleden en naar school, bij thuiskomst weer omkleden en gaan winkelen, dan bij thuiskomst weer andere chill kleding aan, voor het avondeten weer wat nettere kleding aan en dan afhankelijk van wat men ging doen, weer andere kleding aan. En dan voor het slapen gaan alle setjes kleding in de wasmand. Dat ging echt elke dag zo. Verre familie is geëmigreerd naar Denemarken, de gezondheidszorg schijnt goed geregeld te zijn en het onderwijs ook. De mensen zijn in eerste instantie wat stugger, maar als je er eenmaal bij hoort in het dorp/ de straat dan doen ze alles voor je. Weet dat mijn familie bij mooi weer regelmatig met de hele straat op straat bbqt. En bij ziekte en overlijden komt er elke dag iemand anders een pan eten brengen. Verder spreken de meeste Denen ook goed Engels.
Als je me je gegevens doorstuurt (e-mail o.i.d.) dan kan ik vragen of familie van mij contact me je wil leggen. Weet niet of het noodzakelijk is voor de info die je hoopt te krijgen maar ze hebben nog geen kinderen in de basisschoolleeftijd, wel een peuter