Ik wil jullie heel veel sterkte wensen. Ik zou ook niet zo graag het weekend in gaan. Hopelijk valt het allemaal mee.
Ik dacht dat een huisarts zon uitspraak niet eens mocht doen. Stel dat er iets gevonden is in je bloed dat je dan automatisch direct door wordt gestuurd naar het zkh. Je huisrts zal dan zeggen er is vast meer onderzoek nodig. Ik hoop dat het gewoon de virus is die momenteel rondwaaid in nl. Ons meisje is ook al 5 weken ziek geweest 3 ab kuurtjes gehad en moe lui geen honger 5 weken koorts gehad op en af. En ja ze is een halfbloedje en ziet nu ook heeeeelll bleek.
Mijn dochter had/heeft ITP. Een suto-immuun ziekte waar de bloedplaatjes extreem laag zijn, normale waarde ligt tussen de 150 (miljard) en de 450 (miljard), mijn dochter zat op 6. Ze had extreem veel blauwe plekken, zag bleek en was vermoeid. De eerste gedachte/reactie van de huisarts was ook leukemie, maar ook met de mededeling dat het ITP kon zijn. Dat dat kan komen door een virus-aanval op haar bloedlichaampjes. We zijn doorverwezen naar het kinderziekenhuis endaar gelijk opgenomen. Alle onderzoeken diezrlfde dag gehad en het eind van de dag (23 's avonds) kregen wij 'gelukkig' de uitslag ITP. Haar waarde was zo laag dat ze eigenlijk een bloedtransfusie wilde doen, maar dit niet hebben gedaan, omdat het nare bijwerkingen met zich meebrengt voor kleine kinderen. En het was oudjaarsdag, een te drukke dag voor het ziekenhuis. Hierna dagelijks bloedprikken, later 2x per week en haar waarden gingen langzasm omhoog. (Nu 167, nog aan de lage kant, maar veilig) Dit is gekomen, omdat ze twee virussen in haar lichaampje had; EMC en EBV, deze uitslagen duurde trouwen 5 dagen voordat we dit hadden. Ik snap dus volledig dat je megageschrokken bent, de tranen gaan weer over mijn wangen als ik dit schrijf. Bel de huisarts voor extra info of het ziekenhuis, wij mochten dag en nacht bellen met de kinderafdeling met vragen. Sterkte
Wow wat heftig en wat een vreselijk weekend gaat dit zijn.. Ik wil jullie heel veel sterkte wensen en ik hoop echt heel erg dat de uitslag mevalt.
Dit inderdaad. Je kind had met zo'n lage waarde niet naar huis gestuurd mogen worden met de mededeling maandag nog maar eens bloed te laten prikken. Zou ook erachteraan gaan dat ze vandaag nog in het ziekenhuis terecht kan. Hier in de familie ooit ook een kind gehad met die lage waarden. Had ook veel puntbloedingen op haar huid en veel blauwe plekken. Direct in ziekenhuis opgenomen en beenmergpunctie gedaan en verdere onderzoeken. Bleek gelukkig geen leukemie, maar ITP. Maar had zulke lage waarden dat ook dit gevaarlijk kan zijn i.v.m. de kans op inwendige bloedingen. Vandaar dat directe opname ook noodzakelijk werd geacht. Is gelukkig allemaal goedgekomen. Heel veel sterkte.
Heel veel sterkte!! En inderdaad verschrikkelijk dat jullie het hele weekend nu in die onzekerheid moeten zitten.
Heel veel sterkte dit weekend. Wat vervelend dat ze je zo het weekend in sturen... Gelukkig hier geen ervaring met een kind met leukemie, maar zelf heb ik een zeldzame vorm van (chronische) bloedkanker. Het is gewoon ontzettend spannend als je op de uitslag moet wachten. En dat zal nog vele keren erger zijn als het om je kind gaat.
Wat ontzettend akelig . Vind het echt onmenselijk om iemand met zulk nieuws naar huis te sturen het weekend in. Ik zou gewoon de HAP bellen en de situatie uitleggen, ik neem aan dat ze dan wel daar vandaag al bloed willen afnemen/testen. De dochter van een goede vriendin van mij heeft leukemie gehad, is een heel zwaar jaar geweest maar ze is er helemaal bovenop gekomen en nu al 5 jaar goede uitslagen dus officieel genezen.
Ik werk in een dokters praktijk en bij iedere verdenking op een ernstig onderliggend lijden wordt er direct overleg gedaan met de kinderarts en wordt zo'n kind dezelfde dag nog doorgestuurd. Enkel lage leukocyten vind ik geen reden om zulke uitspraken te doen zoals de huisarts deed. Dit kan echt niet. In de praktijk hebben we een meisje die met 2 jaar de diagnose kreeg. Veel ziek en vaak koorts en vooral veel pijn in de benen. Meisje is nu 4 jaar en is nu schoon verklaard. We hadden ook een tiener waarvan de verdenkingen op leukemie waren maar die bleek Pfeiffer en een zwaar Ijzerstekort te hebben. Is ook weer helemaal genezen. Heel veel sterkte!
Raar dat een huisarts het uitspreekt zonder dat het ook al echt bevestigd is! Hier gelukkig geen ervaring, maar wil je veel sterkte wensen.
Wat een onzekerheid! Ik vind het ten eerste niet handig als een huisarts zijn vermoeden uitspreekt.. Maar als hij dat al doet, stuur jullie dan op minst dezelfde dag al door voor verder onderzoek. Heel veel sterkte het weekend, zal niet makkelijk zijn Heeft je dochtertje meerdere klachten?
Tuurlijk mag een huisarts zijn vermoedens uitspreken. Zeker als er gerichte aanwijzingen zijn (enkel lage leukocyten en koorts is dat NIET!), maar dan moet hij/zij daar ook naar handelen. Dus gelijk doorsturen. Met leukemie wacht je niet tot na het weekend. Als leukemie 1 van de opties is, bv 'ik denk virus, maar dit moet verder uitgezocht, want het kan ook iets anders zijn zoals leukemie of...', dan had de arts z'n mond moeten houden. Dus 'ik denk virus, maar laten we 'voor de zekerheid' verder onderzoek doen om andere dingen uit te sluiten'. Een potentieel dodelijke ziekte meld je niet even op een vrijdag middag, tussen neus en lippen door.
Wat een verschrikkelijke situatie waar je in zit! Wij hebben vorig jaar ook een leukemie-scare gehad (waarde was 4) maar kregen binnen een uur al de uitslag! Gelukkig bleek het Itp te zijn, maar dat was het langste uur van mijn leven, moet er toch niet aan denken dat je zo een heel weekend door moet.. Misschien is de huisartsenpost een optie, wanneer je het verhaal uitlegt? Misschien tref je iemand die begrijpt dat dit geen doen is. Veel sterkte! Ik hoop dat het mee valt..
wat heftig, pff en dan nog zo lang moeten wachten. Ik duim voor jullie op een GOEDE uitslag maandag! knuffel!
Ik sluit me aan bijde rest:Wat een uitspraak van de huisarts! Vreselijk om zo het weekend in te gaan. Heel veel sterkte en hopen op het beste.