Hallo, na mijn bevalling zijn de artsen in het ziekenhuis erachter gekomen dat onze dochter zeer ernstig ziek is. Ze is meerdere malen opgenomen in het ziekenhuis en heeft al een operatie achter de rug. Hiermee is het probleem nog niet verholpen en ziet het er naar uit dat ze voorlopig in het ziekenhuis moet blijven. Over 2,5 week loopt mijn verlof ten einde en zou ik terug keren in de ww ( aangezien mijn contract bij mijn vorige werkgever niet verlengd werd tijdens zwangerschap) is het mogelijk dat ik hiervoor een verlenging van mijn verlof kan aanvragen of in een soort van ziektewet kom om voor onze dochter te zorgen. Alvast bedankt....
Beste Thamar21, Er zijn geen speciale regelingen waarmee je het bevallingsverlof kunt verlengen. Als je op de laatste dag van je verlof ziek bent kun je ziek melden bij UWV-telefoon (0900-9294). UWV beoordeeld dan je aanvraag voor de Ziektewet-uitkering. Ben je volledig hersteld van de zwangerschap en bevalling. Dan vraag je een WW-uitkering aan. Had je voor je verlof ook een WW-uitkering dan vraag je via UWV-telefoon een heropening van je WW-recht aan. Als je een WW-uitkering ontvangt overleg je met je werkcoach over je beschikbaarheid en hoeveel je moet solliciteren. Je kunt ervoor kiezen tijdelijk minder beschikbaar te zijn voor de arbeidsmarkt. Dit betekent wel dat je uitkering ook evenredig verlaagd wordt. Actuele informatie over vrijstelling van de sollicitatieplicht vind je hier. Ik wens je veel sterkte met de gezondheid van je dochter en hoop dat er snel verbetering komt. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare