Zichzelf slaan, normale ontwikkeling?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MinnieJ, 4 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Mijn zoontje slaat zichzelf de laatste 2 weken, eigenlijk sinds ik hem heb geleerd; op je boze bolletje allebei (klap eens in je handes blij blij blij)!

Sindsdien slaat hij zichzelf op zijn hoofdje met platte handjes als ik bijvoorbeeld nee nee zeg, of als hij weer eens mijn slof in zijn mondje probeert te steken en ik; bah bah zeg. Dan kijkt hij wat bozg en slaat zichzelf.

Hij heeft ook een periode gehad dat hij ons sloeg, dat is nu wat minder, behalve als hij zich bezeert, dan wil ik hem troosten en krijg ik een flinke klap (jouw schuld:p!) in mijn gezicht.

Ook bonst hij zijn hoofdje regelmatig tegen de box als hij het zat is om erin te zitten.

Herkent iemand dit? Of heb ik een enorm driftig ventje? Ik las dat met 12 maanden een kindje wat driftig wordt, maar is dit niet extreem driftig?

2. babyproject

babyproject Niet meer actief

Ik denk dat dit soort dingen inderdaad bij het karakter horen.

Ons meisje van 15 maanden is nooit driftig, slaat ook niet (zichzelf niet en iemand anders niet), dus ik herken het zelf niet. Maar heb het wel vaker gehoord.

3. Fairytale

Fairytale Niet meer actief

Mijn zoontje slaat zichzelf ook, niet meer zo erg als eerst. Toen hij 8/9 maand deed hij het zelfs om in slaap te vallen..
    Heb het proberen af te leren, en het is echt minder geworden. Nu doet hij het echt op gekke momenten, dan slaat hij ook met zijn hand op zijn hoofd. Soms gewoon om aandacht te krijgen..
    Ik denk ook karakter. Mijn zoontje heeft nu al echt een pittig karakter. Hij is snel boos, en laat echt goed merken wat hij wel en niet wil..ook best driftig dus!

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.763
    18.897
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ons zoontje doet het ook. Heel raar, want ik sla hem echt niet. Ik snap dus niet waar hij het van heeft, want hij slaat zichzelf inderdaad met zijn platte hand op zijn hoofd als ik hem bestraffend toespreek. Niet altijd hoor, het zijn buien.

Ons mannetje kan ook redelijk driftig zijn. Inclusief hoofdbonken op de grond of soms de rand van de tafel. (Dat laatste doet hij wel weer zachter dan op de gromd, gelukkig.) En hij kan daar ook erg hard bij schreeuwen. Dan is het echt een ander kind, ineens. We dringen dan ook niet echt meer tot hem door, als hij zo'n 'aanval' krijgt. We mogen hem dan ook niet troosten, want dan wordt hij nog bozer. Best vervelend, voor ons maar natuurlijk ook voor hem zelf!

5. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

En met het verschonen? Bij jullie ook zo'n drama? Hij wil telkens van de commode af rollen en dan houd ik hem tegen en wordt hij enorm boos!

6. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

overigens sla ik mijn kind ook noooooooooooooooit dus ik snap ook niet hoe hij dit geleerd heeft

7. Miekje83

Miekje83 Actief lid

13 jul 2010
    100
    0
    16
    Verschonen en aan- en uitkleden is hier ook drama. Gelukkig slaat hij zichzelf nooit. Hij gilt alleen heel hard en dat terwijl het een heel rustige baby is.
    Volgens mij is het trouwens niets raars hoor dat een baby zichzelf slaat of mijn zijn hoofd ergens tegen aan bonkt. Ik had er in ieder geval wel vaker van gehoord!

8. Maia

Maia Niet meer actief

heeft mijn dochter ook een flinke periode gehad, is eigeniljk vanzelf weer over gegaan toen ze zich beter kon gaan uitdrukken.

9. mcm78

mcm78 Bekend lid

6 mei 2011
    852
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ah! Zo herkenbaar! Wordt hier soms echt een beetje gek van ons driftkikkertje en meneertje ongeduld. Als hij iets niet mag, of als iets niet lukt, slaat hij zichzelf, of bonkt hij met zijn hoofd tegen de grond, de tafelpoot, stoelpoten, etc. (of tegen ons, als we hem toevallig vasthebben, ik heb al een knalrood oor en een blauwe wang opgelopen). Hij gilt ook echt KEIHARD en heel schril. Hier ook nog nooit een klap uitgedeeld, dus weet ook niet waar hij het vandaan haalt. Maar was van de week bij de kinderarts (wonen in Canada, dan ga je ipv naar cb naar ka) en daar gaf meneer even fijn een demonstratie (hij wilde niet op de onderzoekstafel). De ka zei toen dat sommige kindjes - komt relatief vaak voor 1 op de 5 - dit doen, omdat ze soms zo vol emoties zitten die ze niet kunnen uiten dat het een andere uitweg zoekt. Zij raadde aan om dat gedrag vooral te negeren (en er natuurlijk wel voor te zorgen dat hij zich niet echt bezeert), want er op welke manier dan ook wel aandacht aan besteden bevestigt alleen maar dat het werkt. Dus, alleen kort 'ah!' zeggen, of een ander onprettig geluid gebruiken - want 'nee' wordt op een gegeven moment betekenisloos - en verder afleiden en negeren, en veel aandacht geven als hij het niet doet. Ze zei ook dat de meeste kindertjes er ook weer overheen groeien.

Hier trouwens ook zo een die alleen maar weg wil als we een schone luier aan doen - heel onhandig - en hebben jullie ook dat hij zelf luid brullend uit bad probeert te klimmen omdat hij shampoo uitspoelen verschrikkelijk vindt?

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.221
    7.272
    113
    Vrouw
    Brabant
    Lisa doet dit ook al een hele tijd, maar niet zo vaak. Ze krabt ook als ze boos is en geeft kopstoten, niet grappig, maar is gewoon frustratie. Ze kan inmiddels prima praten en snapt alles, maar soms wordt het haar eventjes teveel.

11. MamMo

MamMo Bekend lid

1 mrt 2011
    866
    86
    28
    mijn zoon is niet echt een drifkikker, maar heeft er wel lol in om zichzelf op zijn hoofd te slaan, dus tja, als ik het zo lees zal het er wel bijhoren.
    Hij doet het inderdaad ook sinds hij klap eens in je handjes kent! HAHA

Hij slaat ons ook en trekt aan mijn haren. Niet uit boosheid, meer uit ondeugendheid, hij heeft er juist lol in als ik hem corrigeer. Lastig want waar blijft mijn gezag!

12. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Het badje gaat gelukkig nog goed, maar het aankleden na het badje, pffffffffffffffff:(

13. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Hier is hij ook soms aan het slaan uit ondeugendheid inderdaad, dan kijkt hij me echt aan om te zien wat voor reactie ik zal hebben.

14. stopcontact

stopcontact Fanatiek lid

9 sep 2011
    1.674
    1
    0
    Hier wel verbaal heel boos worden als hij ergens niet bij kan, iets niet lukt of als het eten te lang duurt voor het voor zijn neus staat. Ohh en soms onhandelbaar tijdens het verschonen.

Slaan eigenlijk nooit. Maar wel sinds hij "op het boze bolletje" kent :D Hij associeert het op het moment met zingen haha! Vaak "zingt" hij zelf en patst dan met de handjes op zijn bolletje. Niet hard, maar wel onhandig tijdens het eten ;)

Ons zoontje is nu 13 maanden.

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.763
    18.897
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    De commode is hier ook een tijd een drama geweest! Nu gaat het meestal wel goed. Maar ik heb hem ooit in een restaurant verschoont er toen kwam er iemand van het personeel kijken wat er aan de hand was zo'n kabaal. ;)
    Nu is het soms nog wel moeilijk. Maar ik laat hem togenwoordig soms ook gewoon staan. We hebben gewone luiers en broekjes, dus dan pak ik zo'n broekje. Allee nbij een poepbroek moet hij echt leggen. Tegenwoordig lukt afleiden / spelletje spelen vaak wel weer. De keren dat het mis gaat, is het prettig als we met zijn tweeën zijn. Als hij een poepbroek heeft en hij doet moeilijk, dan houdt de een hem vast terwijl de ander hem verschoont. En de buurvrouw denkt dan waarschijnlijk dat hij levend gevild wordt ofzo. ;) en haar buren denken dat waarschijnlijk ook, want we weten dat ze het twee huizen verder nog horen als hij krijst.

Het is hier trouwens wel bij vlagen en we hebben het idee dat het ook te maken heeft met niet lekker voelen door tandjes of griep. Dat maakt het voor mij wel makkelijker om ermee om te gaan. Ik vind het namelijk toch wel weer sneu dat hij zichzelf zo dwars zit.

16. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Ja hier ook, ik heb ook het idee dat het erger wordt als er een tandje doorkomt, afgelopen dagen merk ik weer dat hij enormmm veel kwijlt, echt plasjes!! En er was pas alweer een 5e tandje doorgekomen dus ik verwacht er nu ook weer een, ze komen namelijk vaak gezellig in paartjes:)

17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.763
    18.897
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb het idee dat hij in iets meer dan een maand een half gebit heeft gekregen! Dat was voor iedereen afzien. Maar ik geloof dat er nu niet meer zo veel tanden hoeven te komen, dus ik hoop dat we weer steeds vaker ons eigen lieve kind gaan zien!

18. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

ja ik mag niet eens in zijn mondje kijken dus weet niet of er nu al wat is doorgekomen. Hey is tandenpoetsen ook zo'n drama bij jou??? Ik krijg die tandenborstel er niet in en als ik eenmaal binnen ben gaat hij erop bijten maar van poetsen komt weinig terecht

19. fafje

fafje Niet meer actief

mijn zoontje had ineens knijpen ontdekt, en vooral in mijn wangen en dan heel hard..

ik zei direct heel hard AUW...en als ik nu bijv auw zeg...gaat ie mij of zichzelf knijpen...
    alsof hij dus auw linkt aan knijpen...hij weet dus nu wat auw betekent...maar ik blijf wel steeds zeggen, nee niet knijpen dat doet pijn, doe maar zachtjes aaien etc etc

maar hier leek het dus een soort ontdekking...ik zie en merk aan hem dat hij weet dat het iets negatiefs is...wnat vaak krijg ik direct een kusje en doet ie heel lief..

Ook hier geldt dat hij dit ehct nog nooti als voorbeeld heeft gehad, dus ik vind het ook soms vreemd hihi

20. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

nou weet je wat hij nu ook soms doet, als hij zichzelf bezeert geeft ie mij een boze klap; jouw schuld:p!

Deel Deze Pagina