ZEZ uitkering bij combinatie zelfstandige/loondienst

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door daphne1981, 1 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. daphne1981

daphne1981 Nieuw lid

1 okt 2013
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo UWV-team,

Ik werk 2 dagen per week in loondienst en de andere 3 dagen van de week als zelfstandige. In april verwacht ik een 2e kindje, bij mijn eerste kind werkte ik enkel als zelfstandige en had ik geen inkomsten uit loondienst. Vind het daarom nu wat ingewikkelder om alles op een rijtje te krijgen :) Kunnen jullie mij helpen?

Ik heb twee concrete vragen :

1. Als ik aan de urennorm (1225 uur) voldoe, hoeveel ZEZ krijg ik dan naast de zwangerschapsuitkering van mijn werkgever?

2. Bij de aangifte inkomstenbelasting 2012 heeft mijn boekhouder geen gebruik gemaakt van de zelfstandigenaftrek, omdat "de omvang van de omzet en winst dusdanig bescheiden was over 2012 was dat de ondernemersaftrek niet past in dat plaatje. Ondanks dat de uren zijn gehaald zou deze ondernemersaftrek nooit geaccepteerd worden door de Belastingdienst." Maar goed, ik heb de uren dus wel gemaakt in 2012 en kan dat ook aantonen met mijn urenadministratie. Dit jaar (2013) is mijn winst weer hoger en maak ik waarschijnlijk wel weer gebruik van de zelfstandigenaftrek. Hoe bepalen jullie straks of ik aan de urennorm voldoe? En kan ik dan beter wachten met het insturen van mijn aanvraag totdat ik mijn aangifte 2013 (met zelfstandigenaftrek) gedaan heb?

Groeten,
    Daphne

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Best Daphne,

Gefeliciteerd met je zwangerschap !

Je werkt als zelfstandige en werkt daarnaast in loondienst.
    Je kunt dan recht hebben op meerdere zwangerschapsuitkeringen.

Voor het gedeelte dat je in loondienst werkt kan je werkgever een WAZO-uitkering aanvragen.

Voor je werkzaamheden als zelfstandige kun je een ZEZ-uitkering aanvragen.

Voor de hoogte van de ZEZ-uitkering wordt gekeken of je in het jaar voorafgaande aan je zwangerschapsverlof 1225 uur als zelfstandige hebt gewerkt.
    Je gaat in 2014 met verlof. UWV kijkt in jouw geval voor de urennorm dus naar het aantal gewerkte uren in 2013.

Voldoe je aan de urennorm?
    De hoogte van de ZEZ-uitkering is dan 100% van het minimumloon.
    Als het totaalbedrag van de WAZO- en ZEZ-uitkering samen hoger is dan je inkomsten dan wordt het verschil berekend.
    Dit verschil wordt in mindering gebracht op je ZEZ-uitkering.

De ZEZ-uitkering kun je aanvragen vanaf het moment dat je 24 weken zwanger bent, maar uiterlijk 2 weken voordat je verlof ingaat.
    Het meest praktische is dat je de aanvraag ZEZ indient nadat je de aangifte inkomstenbelasting 2013 hebt gedaan.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. daphne1981

daphne1981 Nieuw lid

1 okt 2013
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag René,

Bedankt voor de uitleg!

Nog een laatste vraagje over onderstaande:
    "Als het totaalbedrag van de WAZO- en ZEZ-uitkering samen hoger is dan je inkomsten dan wordt het verschil berekend. Dit verschil wordt in mindering gebracht op je ZEZ-uitkering."

Wat verstaand jullie dan onder "inkomsten"? Ik verdien nu per maand ongeveer 600 euro in loondienst en 500 euro met mijn eigen werk.

Zien jullie mijn inkomsten dan als 1100 per maand of als 500 per maand?

Daphne

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Daphne,

Onder "inkomsten" verstaat UWV de inkomsten uit zelfstandige arbeid.
    In jouw geval is dit dus 500 euro per maand.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina