Zelfgemaakte pastasaus met verse tomaten

Discussie in 'De lounge' gestart door Kyra73, 23 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.568
    455
    83
    Ik heb even een vraagje over zelfgemaakte pastasaus. De saus zoals ik hem nu maak is met tomatenpuree en tomatenblokjes uit blik. Nu eten wij op dit moment koolhydraatbeperkt en kan dit dus niet. Ik wil het dan gaan maken met verse tomaten, maar hoeveel moet ik er dan van gebruiken en gebruik je, behalve het velletje, ook de zaadjes of haal je die er uit?

Kortom, kom maar op met jullie lekkere recepten :)

2. JacQie1985

JacQie1985 Actief lid

20 aug 2012
    429
    0
    0
    Als ik pasta saus maak, maak ik altijd een ragú.
    Mijn recept (geen idee of ie koolhydraat beperkt is hoor):

800 gram rundergehakt
    1 bleekselderij
    1 zak geschrapte worteltjes
    2 uien
    1 liter droge wijn
    350 ml melk
    2 kilo (roma) tomaten
    Olie en boter
    Peper en zout
    Nootmuskaat

De tomaten in een pan met ruim water en een beetje zout koken. Als ze gaar zijn de velletjes eraf halen en in blokjes snijden.

Ik begin met de uien te snipperen en de bleekselderijstengels en wortels in kleine stukjes te snijden.
    Dan doe ik in een grote (gietijzeren) pan de olie (olijf) en boter (blokje blue band ongeveer 25 gram) de uien en fruit deze even.
    Dan gaat de bleekselderij en wortels erbij en bak het even op.
    Dan het gehakt erbij en rullen tot het z'n rauwe kleur verloren heeft en peper en zout naar smaak toevoegen.

Als het gehakt goed is, giet je de fles wijn erbij en op middelhoog vuur regelmatig roeren tot de wijn verdampt is.
    Dan de melk en nootmuskaat erbij.
    Wanneer dit ook verdampt is, de tomaten erbij in blokjes.

Dan moet het op heel laag vuur met een deksel er half op een uur of 4 pruttelen. Regelmatig roeren.

Dit is genoeg voor 6x pasta eten met 4 personen per keer. De saus kan je invriezen en ontdooien en opwarmen voor gebruik.

Duurt even, maar dan kan je wel even vooruit! 😁

3. boompje

boompje Actief lid

14 feb 2013
    204
    0
    0
    NULL
    NULL
    jaaaaa hier ben ik ook naar opzoek! heerlijke verse pastasaus, liefst zo gewoon en puur mogelijk, rode saus zonder andere groentes...ben benieuwd!

4. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel
    Ik rooster ze tot ze schrompelig worden in de oven op 130 graden, en dan pureer ik ze tot moes. Maar waarom niet gewoon de juiste blikjes en blokjes kopen. Die van heinz zijn zonder toevoegingen geloof ik (puur tomaten dus )en andere merken ook wel.

Al is geroosterd echt super lekker, wel even bestrijken natuurlijk met olijfolie, italiaanse kruiden en knoflookmix.

Ooh en de tomaten zo doorsnijden dat de zaadlijsten openliggen zodat het vocht kan verdampen.

Houd rekening met een kilo tomaten voor 4 personen en dan toevoegen wat je zelf lekker vind.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ik heb geen recept voor je want ik vind alleen met verse tomaat niet lekker ( neem altijd tomatenpuree erbij...er is ook 1 zonder suiker toegevoegd)

Maar...ik weet wel dat als je tomaten gebruikt je het vel eraf moet halen en de zaden er ook uit.

Ik zou wel hele rijpe tomaten gebruiken ( extra zacht) en tasty tomaten met veel smaak. Dan in de blender...met knoflook, ui en paprika...

Ok...klein beetje een recept. :D

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    klopt...ik haal ook altijd die zonder toevoeging

7. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Ik gebruik altijd de hele tomaat. Dus haal geen velletjes eraf of zaadjes eruit. Ik snij de tomaten in kleine stukjes, fruit een uitje en doe de stukjes tomaat erbij. Deksel erop, sudderen tot het prut is en dan de staafmixer erop. Ik gebruik wel andere groentes, maar het hoeft miet. Eenmaal gepureerd laat ik het nog op een zacht vuur met de deksel eraf zodat het vocht wat kan verdampen.

8. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.568
    455
    83
    Dank voor de tips allemaal. Ik heb uiteindelijk een heerlijke saus gemaakt met 4 tomaten in stukjes (met vel en zaadjes), 1 blikje gepelde tomaten op sap, allerlei groente, 2 uien, knoflookpoeder (de knoflook was op) en 1 bouillonblokje groente.

9. Luja

Luja Niet meer actief

Ik maak het altijd met een kilo roma tomaten en een bakje cherrytomaten. Eerst roosteren in de oven en dan blenderen.
    In de pan 2 gesnipperde uitjes en 2 teentjes knoflook fruiten.
    Zodra het klaar is de tomatenbende erdoor, een handje verse basilicum en rozemarijn erdoor en lekker laten inkoken.

(Van tevoren maak ik vaak gehaktballetjes in diezelfde pan, die haal ik uit de pan voor ik de knoflook en ui erin doe zodat ik ze lekker in die jus bak, helemaal op het eind gooi ik de balletjes door de saus)

Recept balletjes;
    350 gram gehakt, zoete paprikapoeder, zout, peper, theelepel mosterd en 1 theelepel ketjap, 1 geroosterd en daarna verkruimeld broodje, 1 ei.

Goed voor 4 personen :D

10. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Klinkt lekker! Ik gebruik ook altijd gehele (roma)tomaten en dan zonder potjes tomatenblokjes oid.

11. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Hier hetzelfde als Patrijs doet, alleen ik ontvel de tomaten altijd wel. Is dat niet nodig dan? (Scheelt weer werk ;))

12. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

2 dec 2012
    3.539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Wij stoppen een grote pan vol met gesneden (zelf gekweekte) tomaten, tijd laten koken en daarna staafmixer erin. Heel simpel, niet ontvellen of wat dan ook.
    Daarna gaat het in porties van 500 gr in de vriezer.

Op het moment dat we het gaan eten bak ik 1 teentje knoflook en 1 ui. Saus toevoegen en daarna reepjes zongedroogde tomaat, verse basilicum (ook uit de vriezer), gedroogde basilicum, tijm, peper en zeezout.

Dit is echt zo lekker met spaghetti :D

13. koala28

koala28 Niet meer actief

Ik maak verse altijd met trostomaten van de Lidl (die vind ik zelf het lekkerste) en zoete puntpaprika. Samen met knoflook en uien in een ovenschaal. Zout en peper eroverheen en olijfolie. Half uurtje a drie kwartier in de oven. Daarna pureren met staafmixer en dan verse basilicum erin.

Als ik wat meer haast heb dan het ritueel in een grillpan en wok. En als ik echt weinig tijd heb, dan gepelde tomaten in blik of gezeefde tomaten uit een pakje (deze zijn zonder toevoegingen).

14. zara1983

zara1983 Fanatiek lid

1 nov 2013
    1.207
    534
    113
    NULL
    Ik gooi gewoon altijd van alles in blender. Ik let eigenlijk nooit op hoeveelheden. En kijk naar wat ik in huis heb. Smaakt steeds met iets anders maar is nog nooit mislukt!
    Ik gebruik de complete tomaat

15. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.673
    515
    113
    Meiden,
    In de blikjes zitten toch geen toevoegingen..? Waarom deze niet gebruiken?

16. koala28

koala28 Niet meer actief

Ik gebruik ze wel, de blikjes maar ik vind zelf alles in een ovenschaal en dan grillen in de oven net wat lekkerder.:D

Voor kip alla pizzaiola (kippendijen in bloem bakken en daarna in tomatensaus) gebruik ik gepelde tomaten van Cirio.

17. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Ik heb toevallig net gemaakt!!

Heb de tomaten in blokjes gesneden, met ui, 1/2 cougette en 1/2 aubergine, kruiden en knoflook in de pan gedaan en "gebakken". Ook 2 blikjes gepelde tomaten erbij gedaan. Toen dat lekker zacht was gepureerd! Daarna gehakt, champignons, paprika, andere helften van courgette en aubergine en bosui gebakken en de saus erbij! Klaar ben je!

18. Wensmamma

Wensmamma Fanatiek lid

4 jun 2013
    2.347
    993
    113
    Tomaten in blik zijn hetzelfde als verse tomaten, met het enige verschil dat ze niet meer zo vers zijn ;). En er zitten dus net zoveel koolhydraten in. Dus ik snap niet zo goed waarom je deze niet zou kunnen gebruiken?

19. koala28

koala28 Niet meer actief

Omdat zeker niet elke tomaat dezelfde is. Je hebt zoveel verschillende tomaten en ook een trostomaat bij de ene winkel is niet de trostomaat bij de andere winkel.

Maar bij TS snap ik inderdaad niet wat ze bedoeld met toevoegingen. Ik heb vanmorgen nog even gekeken in de supermarkt maar heel veel blikjes en pakken zijn zonder toevoegingen.

20. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.568
    455
    83
    Even voor de duidelijkheid, bij de blikjes tomatenpuree waar ik naar keek was wat suiker toegevoegd en dat mag ik nu niet eten i.v.m. koolhydraatbeperkt dieet. Ook bij sommige blikjes met gepelde tomaten of pakjes gezeefde tomaten was suiker of zout toegevoegd, vandaar mijn vraag hier.

Deel Deze Pagina