Zez

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Shar2407, 25 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shar2407

Shar2407 Nieuw lid

25 jun 2014
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hai, Ik ben sinds januari 2014 zelfstandige ( via startersregeling).
    WW stopt in juli 2014 en ik ben in sept 2014 uitgerekend. In 2013 heb ik gewerkt tot mei 2013 en daarna ww. Heb ik dan recht op zez uitkering en hoe wordt het berekend? Ik weet ook niet zo goed wat ik moet invullen bij vraag 4.5? Schatting van inkomen over het hele jaar 2014?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Shar2407,

Je maakt gebruik van de startersregeling en vraagt je af of je recht hebt op een ZEZ-uitkering na afloop van deze regeling.

Je kunt vanuit je werkzaamheden als zelfstandige aanspraak maken op een ZEZ-uitkering. Omdat je korter dan een jaar werkt als zelfstandige gebruikt UWV een aangepaste berekening om de hoogte van je uitkering te berekenen.

Winst : gewerkte dagen = grondslag

Het inkomen dat je opgeeft bij vraag 4.5 is een schatting van de belastbare winst voor 2014.

Ligt je vermoedelijke of werkelijke bevallingsdatum binnen een periode van 10 weken na het einde van je WW-uitkering? Dan kun je naast de ZEZ ook aanspraak maken op een zwangerschapsuitkering (WAZO) gebaseerd op je WW. Er geldt dan wel dat beide uitkeringen samen nooit hoger kunnen zijn dan het inkomen dat je zelf tijdens je werkzaamheden verdiende.

Actuele informatie over samenloop van de ZEZ en WAZO vind je hier.

Ik wens je veel succes bij je zelfstandige werkzaamheden.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina