zeikende taalpurist wil even iets kwijt...

Discussie in 'De lounge' gestart door Feetjes, 19 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sue87

Sue87 Niet meer actief

En wederom een potentieel leuk topic wat verneukt is door mensen die hun gelijk willen halen.
    :confused:

Thanks voor de uitleg, het kan een verhaal inderdaad verwarrend maken.
    Net als niet of slecht gebruik van interpunctie. Zolang het verhaal makkelijk te lezen is en er geen discussie over betekenis is, erger ik me er echter niet echt aan.

Feetjes vindt dit leuk.
  2. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.208
    25.519
    113
    Dat je iets op de basisschool hebt geleerd, wil nog niet zeggen dat het altijd parate kennis is. Kennis kan wegzakken, vooral als je het weinig gebruikt. En niet iedereen is even goed in het toepassen van wat ze hebben geleerd. Of het nou op de basisschool of de middelbare school is. Zo is jouw gebruik van afkortingen ook niet geheel correct. Betekent dat dat je geen goed basisonderwijs hebt gehad of dat het gewoon geen parate kennis meer is of dat je automatische piloot niet zo goed is afgesteld ;)
    En ik vind d/t spelling helemaal niet zo ingewikkeld. (Ook al maak ik daar echt wel eens fouten mee, aangezien iedereen nou eenmaal fouten kan maken ongeacht wat ze wel of niet hebben geleerd) Is dus ook nog eens persoonlijk waar iemand moeite mee heeft.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.746
    18.816
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind d / t ool niet moeilijk. Nu ben ik als juf van een bovenbouwgroep letterlijk iedere week met werkwoordspelling bezig. Dus voor mij blijft die ke is wel paraat. Bovendien is het -als je de regels eenmaal door hebt- ook eigenlijk volstrekt logisch waar je d dt of t moet gebruiken. Maar dan moet je dus ooit wel iemand hebben gehad die het zo uitlegde dat jij ook dacht "Verrek, da's inderdaad logisch. Zo ingewikkeld is het niet."

Stel dat je vroeger niet zo'n goede juf had als ik ;) dan is het inderdaad best saaie en taaie kost om te onthouden. Wanneer je dan een beroep hebt waarin je niet geregeld teksten moet schrijven waarin spelling echt belangrijk wordt gevonden, dan snap ik best dat het allemaal wat wegzakt en de twijfel en verwarring toeslaan.

Overigens maak ik wanneer ik SCHRIJF echt nooit fouten in de werkwoordpelling. Als ik tik op een telefoon wel. Vaak lees ik nog even terug en dan verbeter ik het wel. Maar zoals hier op het forum ga ik echt niet al mijn teksten nog checken. En dan vooral ik op mijn telefoon tik, sluipen er makkelijk fouten in die blijven zitten.

4. Logan

Logan Niet meer actief

Hahaha! Misschien kan ze die gelijk wat basis spelling uitleggen? :D

5. Piep2016

Piep2016 Fanatiek lid

30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Inderdaad, ik denk er precies zo over. Als ik echt iets aan het schrijven ben let ik echt wel op mijn spelling enz enz maar zo op het forum als ik iets post via de telefoon of iPad sluipen er echt wel ooit foutjes in en in verbeteren heb ik dan geen zin...

Dan nog het dialect is iets wat er ook in zit, ik gebruik soms woorden waarvan ik achteraf denk wow dat is wel echt heeeeel Brabants, dan toch zijn dat vaak woorden die ik echt niet anders heb geleerd. Toen ik van de basisschool naar het voortgezet onderwijs ging zei mijn Juf Nederlands ook: zo nu gaan we even abn leren...het is d'r nooit gelukt om het dialect er volledig uit te krijgen ;)

6. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Eens met TS.

Bovendien, wat ik me afvraag;
    Voor de mensen die het eens zijn met de houding "als je elkaar maar begrijpt", gebruik je dezelfde bewuste taal/spelfouten ook in het dagelijks leven (op je werk, naar instanties etc)?
    Ik hoop het echt niet want dan kom je erg knullig over.

Chocolat, Tord en olleke vinden dit leuk.
  7. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.033
    16.527
    113
    Ja ik dus wel, daarom heb ik hier thuis een levende spellings controle freak rondlopen die altijd voor belangrijke brieven alles -gelukkig- nakijkt, mij het voor de 100ste keer weer uitlegd, ik die dan denkt wat ongelofelijk simpel en na een uur is het weer uit mijn geheugen gezeefd alsof het nooit uitgelegd is. Ik baal er ontzettend van, maar kan er persoonlijk niks aan doen dus uiteindelijk ben ik één van die vrouwen die het loslaat en denkt voor mij zijn er belangrijkere dingen dan altijd alles correct moeten en willen spellen. Ik kan mij overigens wel voorstellen dat het bepaalde irritaties opwekt bij mensen die de Nederlandse schrijftaal wel 100% onder controle hebben.

8. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.799
    5.038
    113
    Home
    ik snap niet waarom er altijd de vergelijking met werk moet worden gemaakt...

9. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Omdat je toch moeilijk kan zeggen dat je in een werksituatie wél de juiste betekenis van woorden gebruikt, maar hier op het forum niet? Of je snapt ze, of je snapt ze niet.

Ziggi, manaolana, Ctje1987 en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63

@Adje Nou ja, ik ga ervan uit dat als je in Nederland woont, je toch wel elke dag Nederlands schrijft, leest, hoort op wat voor manier ook en dus op die manier je basiskennis wel kunt bijhouden?!

Nederlands is niet mijn moedertaal - ik heb het pas geleerd toen ik op mijn veertiende naar Nederland kwam -dus helemaal vloeiend is het niet, zeker nu niet meer aangezien ik de taal al ruim zeven jaar nooit meer spreek of schrijf. ;)

Ik heb dan ook nooit op een Nederlandse basisschool gezeten, vandaar dat ik mij afvroeg of het dus echt zo slecht gesteld is met het onderwijs hier. Ik weet wel dat veel mensen hun kinderen in België op school doen als ze dichtbij de grens wonen omdat het daar al zoveel beter schijnt te zijn?!

11. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Kijk eens op een gemiddeld Engels/Amerikaans/Frans (of willekeurig welke taal) forum, om het even of het een forum voor jongeren/ouderen betreft, en je realiseert je dat taal- en schrijffouten tegenwoordig een universeel verschijnsel zijn. Het zal wel een symptoom zijn van de internet generatie. Lekker makkelijk om tegen het Nederlandse basisonderwijs te schoppen... Ik heb mijn opleiding wél in Nederland genoten, en kan volmondig zeggen dat het niveau prima in orde was hoor.

Aszz vindt dit leuk.
  12. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

En on topic: van iemand die zichzelf een 'taalpurist' noemt zou ik op zijn minst een foutloos geschreven openingspost verwachten. Daar dit hier niet het geval is doe ik de inhoud inderdaad af als gezeik...

Noorie, Jazziepooh en Logan vinden dit leuk.
  13. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.943
    113
    #93 jessy77, 21 mei 2017
    Laatst bewerkt: 21 mei 2017
    Mijn verhaal komt redelijk overeen met de jouwe. Ook ik ben pas op mijn 14e naar Nederland verhuisd en ook ik heb niet op een Nederlandse basisschool gezeten.
    Heb echter wel een dochter die nu basisonderwijs volgt en ik kan zeggen dat ik het niveau uitstekend vind hoor.
    Er wordt juist ontzettend veel aandacht besteed aan grammatica, taal, spelling en noem maar op.
    Daarnaast ben ik van mening dat begeleiding vanuit huis net zo belangrijk is om het niveau goed te houden en dat haar school de verantwoordelijkheid om mijn dochter iets te onderwijzen niet alleen hoeft te dragen.

Ben het met Whysteria eens. Denk dat dat ook voornamelijk door de 'internetgeneratie' komt en niet zozeer doorhet Nederlandse basisonderwijs.

Nikki88 vindt dit leuk.
  14. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.208
    25.519
    113
    Ik denk dat je aanname onjuist is. Er zijn zat mensen die niet dagelijks bezig zijn met Nederlands te schrijven. (Er zijn bv. zat beroepen waarbij je zeer weinig tot geen Nederlands hoeft te schrijven.) En daar hebben we het hier over, over de geschreven taal. Dat is weer totaal anders dan Nederlands horen en zelfs anders dan het lezen. Dus kennis van taalregels en spellingsregels kan dan makkelijk wegzakken. Hoe zat dat ook alweer met die d/t regels en het verschil tussen zwakke, sterke of onregelmatige ww. Daarbij kan je gewoon ook niet zo goed zijn in taal/spelling. Net als een ander niet kan koken, kan rekenen, kan sporten, etc.
    Als iemand mij vraagt hoe ik m² moet omrekenen naar km², dan moet ik toch echt even nadenken en het weer opzoeken. Ook al heb ik dat gehad op school, het is geen parate kennis meer, aangezien ik daar niet zo veel mee doe in het dagelijkse leven.

En dat jij de Nederlandse taal dan nog steeds zo goed beheerst (voor zover ik dat kan beoordelen natuurlijk :oops:), zegt meer over jouw vaardigheden. En niet per se dat anderen dat ook zouden moeten kunnen.

Nikki88 vindt dit leuk.
  15. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Het probleem heeft hem ook behoorlijk gezeten in de grootte van de klassen op het BO. Als je met 30 leerlingen in een klas zit dan gaan de zwakkeren onderuit. Hoeft absoluut niet met het kwaliteit van de docent te maken. Er wordt op de meeste scholen nog steeds vrij veel tijd en energie gestoken in de sterkere leerlingen. Die gaan door naar de havo of hoger en daar scoort een basisschool goed op.

Wij krijgen leerlingen in klas 1 binnen die het leesniveau van groep 5 hebben. Is eigenlijk dieptreurig, maar echt de realiteit. Ik zie dat nu met mijn dochter ook, vermoedens van dyslexie, het kind werkt zich uit de naad en is een voorbeeldige leerling. Meer dan een half uurtje extra hulp per week is niet beschikbaar. Wij hebben zelf hulp ingeschakeld en zijn er thuis veel mee bezig. Als ze haar werk niet in de klas af krijgt dan moet ze in de pauze het afmaken, zonder dat er iemand bij is.. ontbreekt gewoon aan mankracht. Vooral in kleine plaatsen zie je dit erg veel.

Het scheelt dat het leerlingenaantal nu terug begint te lopen en de klassen kleiner beginnen te worden.

16. manaolana

manaolana Niet meer actief

Ik snap juist niet waarom mensen onderscheid maken tussen werk en ergens anders... je wilt toch gewoon overal netjes schrijven/typen lijkt mij? Ik snap heus wel dat je op je werk nét iets beter of een keer extra checkt. Maar het uitgangspunt lijkt me toch overal hetzelfde. Bij mij in ieder geval wel.

17. tuc

tuc Niet meer actief

In de heen en weerschriftjes van de kinderen doe ik erg mijn best om correcte spelling en grammatica toe te passen (zeker omdat 1 van de ouders Nederlands geeft op een middelbare school:p) maar met een berichtje tikken hier ben ik daar toch net ff minder mee bezig hoor of soms gewoon helemaal niet.

Nu scheelt het in mijn geval dat taal echt mijn ding is, dus ik hoef er minder moeite voor te doedan iemand anders. Maar ik kan mij voorstellen dat wanneer je heel veel moeite met taal hebt en je op het werk al heel erg op moet letten dat je dat op een forum echt niet doet.

18. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Het gaat er ( bij mij ) niet om dat ik ineens slechter ga schrijven als ik op een forum zit maar ik ga niet mijn hele tekst na op eventuele spelfouten voor ik het verzend. Ik vind het op een forum gewoon niet belangrijk. Wat maakt mij het uit dat er een D of een T minder of meer staat. Of dat iemand met ME schrijft, je leest toch wat er staat? En ME is vaak iets wat in een dialect gebruikt word, ik kom oorspronkelijk uit Rotterdam en ik hoor ze niets anders zeggen. Lekker belangrijk denk ik dan. Waar een mens zich al niet druk om kan maken :rolleyes:

19. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik betwijfel of het een fout is. 'Dankuwel' mag 'officieel 'gewoon aan elkaar. Is het een taalfout als je dat vervolgens gaat afkorten? OnzeTaal noemt het alleen 'niet mooi'.

20. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Tsjaa, werk is belangrijk, het forum niet ;)

Deel Deze Pagina