lieve mensen, ik zie het zo vaak voorbij komen en ik moet het even kwijt (sorry... heb idd eventjes niets beters te doen ) Het woord MITS is niet hetzelfde als TENZIJ. sterker nog, het is tegengesteld aan elkaar. vaak kun je 'als' er voor in de plaats zetten. dus; ik ga niet naar bed, tenzij ik te moe ben. of: ik blijf wakker, mits ik niet te moe ben. en nee, ik ben ook niet heilig op taalgebied, maar dit moest ik even kwijt. danku edit: oh kijk, dit is een veel betere uitleg dan de mijne: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/555/mits_tenzij/
Ja, en? Is het nodig om daar speciaal een topic voor te openen? Ik zie hier zo vaak spelfouten voorbij komen. Als je dat allemaal gaat melden, blijf je aan de gang.
Goh, je meent het. Ze zeggen altijd een betere wereld begint bij jezelf. Dus aan jou het advies, kijk eerst eens naar je eigen zinsopbouw/spelling/grammatica (of hoe je het ook wilt noemen) voordat je een ander afzeikt.
Ik vind eigenlijk wel dat ts een punt heeft , ik vind het ook verwarrend, juist omdat het inderdaad in de betekenis van tenzij gebruikt wordt door veel mensen hier, dan staat er dus het tegenovergestelde van wat er bedoeld wordt. Gewone en wat minder gewone taalfouten zoals: Me zus zij dat ik dat nie moet doen, zei zij da da beter is. zijn ook irritant, maar dan is het na 3 x lezen tenminste nog wel duidelijk wat bedoeld wordt. Als mits verkeerd gebruikt wordt, begrijp ik het alleen mits ik de strekking van het verhaal al begreep.
Tuurlijk heeft TS een punt. Maar wanneer je iemand op zijn taalgebruik/schrijfwijze wilt aanspreken zorg er dan iig voor dat je eigen post foutloos is anders komt dat ook zo knullig over
In mijn ogen weer de zoveelste die over taalfouten begint. Maaaaarrr deze wist ik eigenlijk niet. Ik gebruik nooit het woordje "mits". Dat scheelt gelukkig weer Leuk om weer wat geleerd te hebben ts!
Ik vind het soms ook raar hoeveel spel- en taalfouten er op het forum gemaakt worden. Maar heb inmiddels geleerd er een beetje over heen te lezen
Ik moet even wat kwijt. Ik zie het in je openingspost zo vaak voorbijkomen. Zinnen start je met een hoofdletter en geen kleine letter. Puntkomma en dubbele punt gebruik je niet zoals jij nu hebt gedaan. En 'dank u' zijn twee woorden, niet één. Je kan natuurlijk best mensen verbeteren bij taalfouten, mits je dan geen nog gekkere fouten maakt in je eigen taal, tenzij je dat niet gênant vindt natuurlijk
Het voorbeeld wat ts geeft vind ik niet zo "schokkend". Wat ik wel echt heel dommig vind is de afkortingen als " m'n ei gehad" , "klussen voor een baby". We zijn toch volwassenen en hoeven toch geen cryptische woorden te gebruiken om aan te geven wat je hebt gedaan om een baby te maken? Met die 2 woorden/uitdrukkingen raakte ik echt soms in de war, heb daar echt aan moeten wennen op het/een forum, want in het dagelijks leven hoor ik dat echt gewoon nooit.
Haha door dat "klussen" van hier op het forum krijg ik weleens hele rare beelden voor me als mensen vertellen dat ze gaan klussen. En dan bedoelen ze dus echt met hamer, boor en de hele mikmak .
Het is maar net waar je je druk om maakt. Dan zie ik wel andere dingen voorbij komen. Ik voel alleen niet de behoefte om anderen te verbeteren