Zakgeld/kleedgeld/telefoon

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Luppy, 11 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Wij vragen ons af of we onze kinderen voldoende sponsoren. Ze krijgen per maand nu:

15 jaar:
    12,50 zakgeld
    7,50 telefoonabonnement

12 jaar
    10 zakgeld
    7,50 telefoonabonnement

Ze willen graag kleedgeld en dat moet volgens Nibud 50 euro per maand zijn incl schoenen en jassen. Prima, toevallig hebben ze net nieuwe jassen en schoenen dus als we daar in januari mee beginnen zal dat best lukken.

volgens Nibud horen ze ook respectievelijk ca 25 en 20 euro zakgeld te krijgen, dus het dubbele van nu. Maar dan ook nog het telefoonabonnement erbij vind ik zelf best veel worden. Of is dat normaal?

wat krijgen andere 12-15 jarigen hier?

2. MrsDiablo

MrsDiablo Fanatiek lid

16 nov 2015
    1.024
    438
    83
    Oei als ik dit lees dan is het hier best luxe voor de oudste

Mijn zoon is 13 en krijgt;
    10 euro zakgeld per week op zijn rekening
    Telefoonabonnement is 25 euro (alles onbeperkt)

Dingen voor school/sport/kleding/schoenen kopen wij gewoon wanneer nodig is.
    Hij taalt ook niet naar kleedgeld. Cadeautjes voor vriendjes etc regelen wij ook. Hij zit nu in de 2e.

Jongste van 10 krijgt geen zakgeld. Wel een telefoonabonnement van 10 euro per maand.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.763
    18.897
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze 11-jarige (groep 8) krijgt € 2,50 per week. Dus dat komt neer op € 10,83 per maand. Normaal gesproken zou hij dan volgend jaar naar € 3,- gaan. Maar misschien is € 13,- per maand wat weinig als je op de middelbare school zit. Tegen die tijd maar eens kijken. Wellicht dat we er dan wel een telefoonabbo bij doen.

Onze zoon betaalt van zijn zakgeld alleen 'leuke' dingen voor zichzelf. Als hij bijvoorbeeld naar een verjaardagsfeestje gaat, betalen wij het cadeautje. En dingen waarvan wij vinden dat hij het nodig heeft, betalen wij voor hem. Dus sowieso kleding, maar ook sporttas en dat soort zaken. Het zakgeld is dus echt een extraatje.

4. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.778
    7.362
    113
    Mijn oudste van bijna 13 krijgt 25 euro per maand, geen telefoonabonnement, ik betaal tot nu toe de prepaid kosten dn die zijn tot nu toe voor 2 jaar 20 euro. Als hij een abonnement wil mag hij het zelf betalen. Hij betaalt wel zelf cadeautjes voor zijn broertje, zusjes en man en mij met verjaardagen
    Dochter van 10 krijgt 7,50 per maand, heeft nog geel telefoon maar als ze die eind groep 7 krijgt gaat er ook een prepaid kaartje in.

5. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Mijn dochter is 9 en krijgt €2,50 elke maandag op haar rekening gestort. Als ze 10 wordt dan krijgt ze €3 en op haar verjaardag een telefoon (mijn iPhone 11 met sim only, geen idee nog wat voor een abonnement).

Ik zou vanaf de middelbare school toch zeker aan €5 per week denken.

6. Zomerbloem

Zomerbloem Fanatiek lid

19 mrt 2018
    2.122
    2.577
    113
    Vrouw
    Ik vraag me eigenlijk af wat z'n kind met zakgeld moet doen? Een oprechte vraag trouwens. Mijn zoon van 7 krijgt niets.

kadootje, Vergeten, MSL12 en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.024
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    Dochter van 13 krijgt 30 euro zakgeld per maand.
    Qua telefoon zit ze op ons gezinsabbonement.

8. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Mijn jongens krijgen elke maand 15 euro op hun rekening gestort. Ze hebben een prepaid telefoon, en die betaal ik. Dat is super weinig, 1 X per half jaar een tientje of zo. Kleedgeld krijgen ze niet, hebben we het ook nog nooit over gehad moet ik eerlijk zeggen. Ze zijn 13

9. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.540
    3.057
    113
    #9 MamaChantal, 11 dec 2021
    Laatst bewerkt: 11 dec 2021
    Dochter is 13, 2e klas.
    Ze krijgt 20 per maand zakgeld en heeft een mobiel abonnement.
    Ze heeft een folderwijkje waar ze ongeveer 20 per maand mee verdiend.
    En krijgt 50 per maand kleedgeld.
    Wij betalen schoenen en een jas, en soms krijgt ze wat extra als ze veel nodig heeft. Vaak bij de overgang naar warmer en kouder weer.
    Gym en Paardrijkleding/spullen kopen we vaak ook wel voor haar.

10. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.540
    3.057
    113
    Onze jongens van 6 en 7 krijgen af en toe wat. Als we lege flesjes hebben mogen hun ze inleveren en het statiegeld delen.
    Denk dat dat per maand zo'n 3 euro p.p. is.
    Ze kopen er vaak een snoepje van.

11. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.903
    15.577
    113
    Nabij Utrecht
    Dochter van 11. Ze krijgt 2,50 zakgeld per week gestort en wij betalen haar telefoon abbo (11 euro per maand).
    Kleding/schoenen koop ik als het nodig is.
    Kadootjes voor fam/rienden betaalt ze zelf

Zoon 17, krijgt geen zakgeld meer (hij werkt parttime). Wel betaal ik zijn telefoon abbo (19,- euro) omdat hij zeker geen vetpot verdient.
    Kleding krijgt ie als het nodig is en kadootjes koopt ie zelf.

Zoontje van 5 jaar krijgt 0,50 per week. Dat stort ik op zijn rekening.
    Toevallig heeft ie vorige week zelf iets gekocht van zijn "centjes" zoals het noemt. En mocht hij zelf betalen met zijn bank centjes (pinpas) :)

12. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

#12 TotalBella, 11 dec 2021
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 dec 2021
    Jongste van 7 krijgt €5 per maand op haar rekening.
    Oudste van 13 krijgt €27,50 per maand aan zakgeld, we betalen haar Sim only(€12 geloof ik), en ze krijgt €50 kleedgeld per maand (kleding kopen doet ze wel in overleg met ons om haar daarin te begeleiden. Jas, schoenen, sportkleding en ondergoed/sokken krijgt ze van ons)

13. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Dochter bijna 14 jr krijgt 20 euro per maand zakgeld.
    Heeft folderwijk en verdient daar ongeveer 24 euro per maand mee
    Telefoon abo betalen wij, geen supergroot abo, vindt alles onbeperkt niet echt nodig, hebben wij zelf ook niet.
    Kleedgeld krijgt ze nog niet dat laat ik ook nog even zo, zolang ze er niet naar vraagt.

14. Happymam

Happymam Fanatiek lid

7 feb 2009
    1.251
    306
    83
    Onze oudsten krijgen (vanaf middelbare school) €20,- per maand, plus mobiel abonnement. Ze hebben allebei een bijbaantje. Kleding krijgen grotendeels ze van ons. Dochter koopt ook regelmatig wat zelf, wil soms bijv 3 items terwijl ze het niet echt nodig heeft. Dan betaald ze er 1 of 2 zelf. Zoon draagt zelf wat bij als hij duurdere merkkleding of schoenen wil. Kadootjes voor vrienden betalen ze zelf.

Zoon van 10 jaar krijgt € 5,- per maand.
    Kadootjes betalen wij. Als hij naar de middelbare school gaat krijgt hij hetzelfde als broer en zus.

Jongste van 5 jaar krijgt nog geen zakgeld.

15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    12 jaar, per maand:
    - 10 zakgeld
    - 12,50 oid telefoonabonnement
    - 50 euro kleedgeld (zonder schoenen en jassen en sportspul)

Zakgeld is wellicht niet veel, maar ze koopt er toch alleen maar snoep ed van, wat we ook gewoon in huis hebben en dan vind ik 10 euro per maand wel weer genoeg. ;) Cadeautjes ed betalen wij.

16. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hmm wij zitten nog best laag... onze 13 jarige krijgt ook 2,50 per maand en dan haar telefoon abonnement. Wij betalen verder alles voor haar. En als ze met een vriendin eens wil lunchen ofzo -wat niet vaak voorkomt - betalen wij dat ook (groten)deels. Het geld staat dus op haar rekening, maar ze betaald er eigenlijk nooit wat van. Een enkele keer als ze écht wat graag wil hebben betaald ze het zelf - met name als het iets .

Laatst vroeg ze wel of het mogelijk was op haar rekening om 'spaarpotjes' te maken. Zodat ze bv 50 cent per week echt kon gebruiken om leuk uit te geven. En de rest sparen voor grote dingen. Helaas kan dat niet bij haar rekening.

De jongste van 11 (groep 8 - voor zover dat uitmaakt) krijgt 1,50 en haar telefoonabonnement. En verder hetzelfde als de oudste. Zij heeft overigens geen interesse in kleding etc. Wel in sieraden en edelstenen :p .

Maar nu we hier dus bij stil staan, gaan we straks maar eens bespreken in hoeverre we het gaan verhogen ;) .

17. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Onze oudste, 13 jaar en 2e klas, krijgt elke maand 20euro zakgeld op haar rekening gestort. Telefoonabonnement betalen wij, 10euro per maand dacht. Kledinggeld zou ze graag willen, maar vind ik zelf nog niet zo nodig eerlijk gezegd. Wel krijgt ze soms geld om met een vriendin de stad in te gaan.
    Jongste van 11 krijgt 10 euro per maand op haar rekening. Doet ze verder niks mee eigenlijk. Wij noemen haar dagobert duck :roflmao:

18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Dochter 14 jaar

40 euro zakgeld
    Zowel kleding en telefoon betalen wij als ouders voor haar.

Zoon 11 jaar

16 euro zakgeld
    Kleding en telefoon betalen wij als ouders.

Ze doen eigenlijk niet zoveel met het geld.
    Dochter heeft laatst een switch gekoch

Zoon koopt soms iets op steam.

19. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Mijn dochter koopt er kadootjes van voor ons met verjaardagen en kerst. Ze spaart voor grotere dingen (wetenschapsdozen). En natuurlijk ‘actiongeld’, fidgettoys, topmodel spulletjes. Ze heeft een eigen pinpas en neemt die dan mee als ze met haar vriendin gaa

20. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Mijn kinderen van 12, 13 en 14 krijgen 42 euro zakgeld per maand en 58 euro kleedgeld. Kleedgeld is zonder jassen, schoenen, ondergoed en nachtkleding. Verder krijgen ze hun mobiele telefoon abonnement.

Deel Deze Pagina