Wij lopen even tegen iets aan en heb even advies en ervaringen nodig Mijn oudste is 11,5 jaar en zit in groep 8. De laatste tijd gaat ze regelmatig met vriendinnen even naar de stad; ontbijten, lunchen, wat drinken, shoppen. En ze wil van de week naar de kermis. Ze krijgt sinds kort 2 euro per week zakgeld, dit was voorheen 1 euro. Ze is aan het sparen voor een nieuwe telefoon (210 euro), geeft het liefst dus niets van haar zakgeld uit, en gaat ervan uit dat wij de uitjes wel betalen. Dat doen we ook deels maar ik merk ook dat 2 euro per week misschien wat weinig is. Wat krijgen jullie kinderen van deze leeftijd en dan vooral de kinderen die er ook met vrienden en vriendinnen op uit gaan.
Ik zou vooral bedenken wat je van dit alles ‘normaal’ vind en wilt bekostigen. In de zin van dat iedere week in de stad ontbijten, lunchen of wat drinken in mijn ogen voor een 11-jarige lichtelijk overdreven is. Als je een keer in de zoveel tijd gaat shoppen en dan ook wat eet oid, prima, daar zou ik dan gewoon wat geld voor meegeven, maar regelmatig niet. Zelf zou ik het dus bij 2 euro houden of eventueel 2,50/3 euro en voor de rest incidenteel (maar wel vooraf afgesproken) wat extra’s meegeven.
Tja wat is normaal, ik heb geen idee, daarom ben ik heel benieuwd naar wat andere kinderen van deze leeftijd doen en besteden . Het is niet elke week hoor, maar de afgelopen maanden 2 keer ofzo. Kermis is maar 1 dag per jaar. Maar we gaan altijd nog samen als gezin. Ik zit er dan ook een beetje mee dat de oudste alles dubbel doet en haar zusje niet. Maar dat hoort er denk ik wel een beetje bij. Ik geef denk ik liever dat extra zakgeld dan dan we haar telkens wat toestoppen. Is 4 euro per week dan misschien wat logischer?
Toen onze kinderen naar de brugklas gingen zijn we begonnen met 10 euro weekgeld, het lijkt veel maar ze doen er alles mee. Uitjes, bios, kermis, heel soms betaal ik een bios kaartje voor de helft mee maar de rest bekostigen ze zelf. Mijn oudste spaart ook een deel ervan en heeft inmiddels al Eem leuk bedrag bij elkaar gespaard. Ik zou nu starten met 5 euro maar dan wel op is op.
Ik zou ook niet steeds wat toestoppen, maar bv. op vaste momenten wat extra’s. Bv. met de kermis 10 euro en in de zomervakantie een x bedrag (ik denk dat dat vooral het moment is voor extra dingen). En misschien krijgt ze wat extra’s tov haar zus, ze is ook ouder en als ze vier euro zakgeld per week krijgt krijgt ze ook meer, toch? Denk dat det nog wel meer is dan twee of drie keer per jaar een extra bedrag. En als haar zus 11 is, dan krijgt ze ook meer, zo werkt dat nou eenmaal. Maar als je zelf meer voelt voor een hoger bedrag per week, dan moet je dat natuurlijk doen!
Mijn dochter van 11 zit op het vwo (wordt bijna 12) en krijgt 5 euro per week. Daarnaast mobiel abo van 11 euro dat ik betaal. Ze pint echter nooit . Met kermis krijgt ze vast bedrag extra per maand (bijv 20 euro voor de hele week) en gaat ze keer zwemmen krijgt ze 5 euro extra (entree met zwempas is 2, 60. Zo heeft ze nog wat over voor wat lekkers). Bios 10 euro. Echter is dat max 1x per kwartaal dus te doen. Zou dat wekelijks zijn zou ik zeggen, gebruik je zakgeld maar
Kermis is het 1 x per jaar en dan krijgen ze van mij een tientje. Willen ze meer doen, dan betalen ze dat maar van hun eigen zakgeld. Als je als gezin gaat, kun je haar zusje toch ook voor dat geld wat extra dingen laten doen? Dat gaat haar zus dan maar met vriend(inn)en uitgeven. Mijn dochter krijgt 2,50 per week en voor haar verjaardag krijgt ze meestal wel geld van familie. Ze heeft een eigen rekening met bankpas. Ze gaat soms met vriendinnen een ijsje halen of een vier-uurtje bij de Hema ofzo. IJsje is 75 cent, 4-uurtje 2 Euro ofzo? En soms naar de film of het zwembad, dat betaal ik wel. Zou ze steeds zulke uitjes willen, dan zou ik inderdaad een andere oplossing bedenken, want ik blijf niet betalen.
De 11/12 jarigen hier in de omgeving doen zulke uitjes nog niet. Naar de stad enz is hier meer voor de middelbare, en in de brugklas vaak nog niet. Mijn dochter wordt volgende maand 11 en gaat dan naar 2 euro zakgeld.
Onze dochter krijgt 5 euro per week. En een abonnement voor de telefoon. Die uitjes deden de meiden in groep 8 ook wel inderdaad. Van 5 euro kan ze deze uitjes zelf betalen.
Vanaf 11 jaar krijgt mijn 12,5 jarige 15 euro per mnd te besteden (lees; ze spaart dit). Vanaf 12 jaar gaat ze af en toe weg en koopt iets zelf, wat drinken of popcorn (bios bv betalen wij). Op is op. Ze is nu aan het vwo begonnen en haalt elke vrijdag een broodje, dat krijgt ze nu extra op haar zakgeld, wellicht gaat het met 13 jr wel naar 20 euro (even kijken wat ze er verder van doet). Abbo telefoon betalen wij en zij doet er een klusjes voor (haar taak is de hele zolder incl haar kamer stofzuigen.) Zelf vind ik 2 euro per week echt heel weinig, dat krijgt mijn zoon sinds 9 jaar... straks met 11 jaar gaat hij ook 15 euro krijgen en pinpas, waardoor hij meer leert sparen en uitgeven. Met 2 euro kunnen ze amper sparen en ze kunnen het nergens aan uitgeven.
Onze dochter krijgt €12 per maand, en een telefoon abbo. Verder mag ze 1x per week wat in de kantine van school kopen op onze kosten en mag ze 1x per maand iets bij de Mac halen (een euro knaller of kipnuggets ofzo, geen heel menu). Uitjes doet ze niet zo vaak dus als het een keer voorkomt betalen wij het, maar als het wekelijks voor zou komen dan zou ik dat niet meer doen!
Mijn oudste is 12. Hij krijgt 5 euro per maand contant zakgeld en 5 euro op zijn betaalrekening met pinpas. Dat wou hij graag zelf zo gesplitst. Hij geeft haast nooit iets uit. Nu begint hij deze week op de middelbare, dus ik ben benieuwd hoe het dan gaat. Voorlopig laten we het zo. Hij krijgt binnenkort ook een abonnement voor zijn mobiele telefoon, omdat ik een beetje klaar ben met het gedoe met prepaid kaartjes die altijd op een cruciaal moment op zijn. Dat betalen wij dan ook. Dus dan vind ik het voorlopig wel genoeg zo. Hij kan wel bijverdienen door mijn auto te wassen of de badkamer schoon te maken, maar dat doet hij helaas maar weinig, haha.
Bedankt voor alle reacties! We hebben het er met onze dochter over gehad, ik begon met bv 5 euro per week. Toen begon ze zelf over 2 euro om te sparen en 1 euro voor in haar portemonnee, dat zou wel genoeg moeten zijn. Fijn, zo'n bescheiden dochter . Denk dat het 4 euro gaat worden, dan kan ze misschien 3 euro sparen, en 1 in haar portemonnee en als het nodig is nog extra van haar spaargeld pakken. Kermis betalen wij dit keer nog. Haar vriendin krijgt 25 euro van haar ouders en nog wat van haar tante. En had al gezegd dat als dochter tekort zou komen voor wat lekkers, zij wel zou betalen
Hier krijgen ze 3,50 per week (bijna 10 en 12). Ik betaal daarbij nog wel alle uitjes, maar dat is nog lang niet zoveel als bij jullie.
Hier krijgt ze 50 euro per maand. Is 11 jaar en gaat nu net naar de middelbare. Moet hier alles van betalen. Dus ook kleding, telefoon abonnement, etc etc.
Dochter is net 11 geworden en gaat nu naar 2 euro in de week. Ze heeft ook een telefoonabonnement van 7,50 per maand. Dus technisch gezien heeft ze dus iets meer dan 15 euro per maand. Dat soort uitjes zou ze van mij incidentieel mogen doen; zeg 2x per jaar en dan krijgt ze daar wel wat voor mee. Sparen voor grote dingen: Daar heb je ook de 'extraatjes' nog voor. Verjaardag, vakantiegeld (van oma's etc ) , dan gaat het ook wat harder. En soms wil ik ook nog wel wat toeleggen als ik echt achter de aankoop sta en het heel zinvol is. Maar dat is dus situatie-afhankelijk.
We gaan kijken hoe ze het er mee redt. Ze heeft ook al wat spaargeld, doordat ze al een aantal maanden zoveel geld krijgt en (behalve abonnement van 5 euro) amper wat uitgeeft.