Wil morgen UWV bellen met mijn vraag, maar misschien hebben jullie het antwoord al voor mij. Sinds 1 augustus heb ik recht op WW. Nu kan ik als vrijwilliger bij een organisatie beginnen. De kans dat het later een betaalde baan wordt, is groot. Ik weet dat ik voor het UWV beschikbaar moet blijven voor werk. Dat is het probleem niet. Maar hoe zit het dan met kinderopvangtoeslag? Is er een regeling dat je de toeslag kunt aanvragen terwijl je als vrijwilliger werkt? Zo zonde als het niet zou kunnen. Wil heel graag maar dan moet ik wel opvang hebben voor mijn dochter van 1. Iemand ervaring hiermee?
Je krijgt enkel kinderopvangtoeslag als je GEEN recht hebt op WW & opvang hebt bij een kinderdagverblijf/gastouder die ook is ingeschreven in het LRKP. Je krijgt het dan ook alleen als je opvang nodig hebt om een baan te zoeken en/of voor een studie. Dus geen vrijwilliger. Ik zou pas kinderopvangtoeslag aanvragen als je een betaalde baan hebt + opvang hebt geregeld.
Als je sinds 1 augustus recht hebt op WW, zat je dochter daarvoor dan niet op een opvang, waar je kot voor ontving? Want in principe heb je vanaf het moment dat je ontslag krijgt nog drie maanden recht op kot, voor het aantal uren dat je daarvoor had. Die uren mag je echter de rest van het kalenderjaar opmaken, dus je kunt dan ook naar minder uren per week, maar langer dan drie maanden. (Tenminste, zo was het in 2014, toen ik ontslag kreeg. Weet niet of het in 2015 nog steeds zo werkt.) Edit: Voor vragen over kot moet je trouwens bij de belastingdienst zijn, niet bij het UWV.
Klipt wat Janna zegt, tenminste zo was het bij mij in 2013 ook. En vaak werken moeders meer uren dan wat je aan opvang per week afneemt, als de man tenminste ook papadagen opneemt. Die extra uren mag je dus ook de rest van het kalenderjaar nog meetellen voor de kot.
Voor vrijwilligerswerk mag je geen kinderopvangtoeslag aanvragen. Maar volgens mij is de nieuwe regel nu zo dat je 3 maanden je kinderopvanguren mag houden als je in de WW bent terecht gekomen, zodat je niet gelijk je plekje kwijt raakt op het KDV. Opzeggen en aanvragen van een plekje op de kinderopvang is niet altijd even makkelijk. En zonder kinderopvang kun je ook heel moeilijk een baan aannemen.
Bedankt voor de reacties! Was er al een beetje bang voor. Hiervoor geen kinderopvang, hadden de opvang anders geregeld. Ik weet dat ik voor kot bij de belastingdienst moet zijn, maar wilde het UWV vragen of zij ergens leuke regelingen hebben. Wel heel jammer hoor..
Hoorde van mijn gastouder dat dat nu is verlengd. Als je je baan verliest heb je nog 6 maanden recht op KOT ipv 3.
Omdat degene die oppaste dat niet meer kan doen. Ja grappig he dat ik dacht dat er een leuke regeling zou zijn. Dromen mag hahaha..
Ja dromen mag, maar zodra je een keer in aanraking komt met het uwv val je wel hard van je roze wolk. Ik ben al 3,5 jaar arbeidsongeschikt en moet nu verplicht vrijwilligerswerk doen. Waar we mijn dochter laten is ons probleem, kot krijgen we niet, dus betalen volle mep opvang, niet te betalen! Zo krom! Maar voor de zekerheid zou ik zeker de belastingdienst even bellen! Vragen of er misschien een mogelijkheid is!
Meen je dat nou?? Ik snap echt niks van alle kromme regels. Ik neem aan dat je met ze hebt besproken dat je dan opvang uit eigen zak moet betalen.
Ja heb ik, hun antwoord is dat dat niet hun probleem is. Het gaat nu om een paar uurtjes wat uit kan lopen tot halve en misschien hele dagen (deal denk ik niet dat het zo ver komt, dat kan ik niet aan met mijn ziektes). En als ik het niet doe heb ik hele andere problemen, dan is het weigeren aan meewerken aan je herstel
@moppiemuis: is het dan een optie om het (verplichte) vrijwilligerswerk zo te plannen dat je opvang hebt van partner of andere familie? Ergens snap ik het van hun kant ook wel, want als je op sollicitatiegesprek of training moet moet je ook opvang regelen, maar het moet je natuurlijk geen kapitalen gaan kosten. T is soms een vreemde wereld.
:x:x Wacht maar totdat het de hoge piefen zelf treft. Dan piepen ze wel anders en kunnen regels heel snel en makkelijk worden aangepast.
Nou vrijwilligerswerk ligt niet voor het oprapen op alle tijden die ik kan. Mijn man werkt 5 dagen en studeert nog, mijn ouders werken ook nog, mijn zus leeft niet meer en andere bekenden werken ook Nee dus Maar ik kom er uiteindelijk wel uit, anders wachten ze maar tot ze naar de psz kan. En een keer een sollicitatie of training prima, maar structureel 20 uur of meer vind ik wel een ander verhaal.
Ja dat zowieso! We komen er wel hoor, heb een aardige aversie tegen het uwv gekregen afgelopen 3,5 jaar, ze hebben me alleen maar zieker en depressiever gemaakt.