Ouderschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door abeltje1202, 29 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. abeltje1202

12 sep 2012
    43
    0
    0
    NULL
    NULL
    L.S.

Ik ben in december 2012 bevallen. Ik heb vervolgens vanaf 1 april 2013 tot 1 april 2014 ouderschapsverlof opgenomen voor 16 uur per week.

Ik heb een verlenging van dit ouderschapsverlof aangevraagd voor 8 uur per week. Dit is toegekend voor de periode 1 april 2014 tot 1 april 2015. Ik weet dat na 18 maanden ouderschapsverlof er rechten wijzigen. Ik heb daarom nu 2 vragen:

1. wat gebeurt er met de hoogte van mijn WW uitkering mocht ik werkloos worden? En vanaf wanneer zijn er welke gevolgen? Waar wordt bijvoorbeeld mijn uitkering op gebaseerd wanneer ik op 1 november 2014 werkloos wordt?

2. Hoe hoog is mijn zwangerschapsuitkering mocht ik opnieuw zwanger worden? Stel dat ik vanaf 1 november 2014 met verlof ga, wat gebeurt er dan?

Alvast dank voor jullie moeite!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 29 jan 2014
    Laatst bewerkt: 30 jan 2014
    Beste abeltje1202,

Je hebt een aantal vragen over het effect van je ouderschapsverlof op verschillende uitkeringsrechten.

UWV Webcare is niet bevoegd het recht op uitkering te beoordelen. Ik kan dus geen “voorbeoordeling” van termijnen voor je doen.
    Ik zal je hieronder de algemene regels hiervoor uitleggen, dan kun je aan hand hiervan zelf een inschatting maken.

1. wat gebeurt er met de hoogte van mijn WW uitkering mocht ik werkloos worden?

De hoogte van een WW-uitkering wordt berekend aan de hand van je inkomsten van 1 jaar bij je laatste werkgever. Hiervoor tellen we terug vanaf de laatste dag van de voorlaatste maand. De uren die je ouderschapsverlof hebt gehad tellen mee als gewerkte uren.

2. Hoe hoog is mijn zwangerschapsuitkering mocht ik opnieuw zwanger worden?

Hiervoor geldt dezelfde berekenwijze als bij de WW-uitkering.
    Als je aansluitend aan het ouderschapsverlof een zwangerschapsuitkering krijgt, dan berekent UWV de uitkering met het loon dat je verdiende voor het ouderschapsverlof.

Ik weet dat na 18 maanden ouderschapsverlof er rechten wijzigen

Ga je langer dan 18 maanden met ouderschapsverlof dan heeft dit invloed op je gemiddelde aantal arbeidsuren (GAA) waarvoor je WW-uitkering ontvangt.
    Om dit GAA te berekenen gebruiken we je gewerkte uren van 26 weken.
    Om het effect van je verlof zo min mogelijk te maken gaan we maximaal 18 maanden terug.
    Was je toen ook al met ouderschapsverlof dan tellen de weken vanaf dat moment mee.
    Daardoor krijg je dus een lager GAA dan wanneer je volledig zou hebben gewerkt.

Dit GAA is van belang als je gaat werken naast je uitkering omdat we dan de uren die je werkt korten.

Actuele informatie over urenkorting vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. abeltje1202

12 sep 2012
    43
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Ella,

Dank voor je reactie. Ik snap dat jullie geen rechten kunnen beoordelen en dat het afhangt van een specifieke situatie. Ik heb toch nog vragen want de algemene regels zijn niet helemaal duidelijk.

Je stelt dat effect van Ouderschapsverlof zo min mogelijk wordt meegerekend na 18 maanden en dat er daarom 18 maanden wordt terug gegaan. Dat zou in mijn geval echter ongunstig zijn, want:

Voor mijn Ouderschapsverlof werkte ik 40 uur
    Eerste jaar Ouderschapsverlof 24 uur. Tweede jaar Ouderschapsverlof ga ik nu in en dan werk ik 32 uur. Dus ga je 18 maanden terug naar anderhalf jaar dan kom je op die 24 uur uit. Dat is toch niet gunstig dan?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Abeltje1202,

Heb je langer dan 78 weken ouderschapsverlof gehad?
    Dan wordt normaal gesproken gekeken naar het gemiddeld gewerkt aantal uren in de 26 weken vóór die 78 weken.

Het gemiddelde wat hier uit komt mag nooit lager uit vallen dan het gemiddeld gewerkt aantal uren in de 26 weken voor je werkloos werd. Als dat wel zo zou zijn dan wordt dus alsnog het gemiddeld gewerkt aantal uren van de 26 weken direct voor je eerste werkloosheidsdag genomen.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina