Ww uitkering wel of niet stopzetten?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door mzv, 28 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mzv

mzv Nieuw lid

28 jan 2014
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste,

Helaas ben ik sinds begin oktober werkloos. Ik heb recht op 8 maanden ww-uitkering (t/m 31 mei 2014).

Nu vraag ik mij af als ik tijdelijk werk vind via een uitzendbureau of

- indien ik tot vlak voor bevalling werk (max tot 4 weken van tevoren) recht heb op zwangerschapsverlof.
    - indien ik nu een tijdelijke baan (5 maanden) vind via het uitzendbureau voor het aantal uren dat ik ww krijg (39 uur), of ik daarna terug val in de ww voor het resterende aantal maanden dat ik nog recht heb. Ofwel, verschuift het recht op ww dan?
    - indien ik een tijdelijke baan (5 maanden) via het uitzendbureau (bijv 24 uur) voor minder uren dan ik ww krijg, is het dan mogelijk om de uitkering voor de resterende uren tijdelijk stop te zetten? Behoud ik dan gewoon nog het recht op de resterende ww periode als ik weer werkeloos word?

Is het mogelijk om de ww-uitkering zelf tijdelijk stop te zetten? Je stelt je dan tijdelijk (in mijn geval minder dan 6 maanden) niet beschikbaar voor werk. Of loopt je periode dan toch door, ondanks dat je geen ww-uitkering krijgt? En stel dat je in die periode dat je het stopgezet hebt toch werk vind (tijdelijk) heeft dit dan consequenties voor de evt. hervatting van je ww uitkering binnen 6 maanden?

Stel mijn uitkering loopt af een aantal weken voor de bevalling en ik heb helaas nog geen werk gevonden, heb je dan nog recht op zwangerschapsverlof? En als je nog in de ww-uitkering zit, loopt de zwangerschapsverlof dan daarin over?

Ik hoop van harte dat u mij de antwoorden kunt geven.
    Ik heb al meerdere malen contact opgenomen met het UWV maar krijg geen eenduidig antwoord. Ook online kan ik het niet vinden.

Met vriendelijke groet,
    mzv

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

#2 UWV, 29 jan 2014
    Laatst bewerkt: 29 jan 2014
    Beste mzv,

Vervelend dat je werkloos bent geworden. Ik zal je vragen een voor een beantwoorden.

Indien ik tot vlak voor bevalling werk (max tot 4 weken van tevoren) recht heb op zwangerschapsverlof.

Ik ga er vanuit dat je volledig aan het werk bent tot ingang van je verlof. Wanneer je werkzaam bent bij een werkgever ben je verzekerd voor zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). De werkgever vraagt de zwangerschapsuitkering voor je aan.

Actuele informatie over zwanger zijn tijdens dienstverband vind je hier.

Indien ik nu een tijdelijke baan (5 maanden) vind via het uitzendbureau voor het aantal uren dat ik WW krijg (39 uur), of ik daarna terug val in de WW voor het resterende aantal maanden dat ik nog recht heb. Ofwel, verschuift het recht op WW dan?

Dat klopt. Wanneer je korter dan 26 weken hebt gewerkt heb je nog geen nieuw recht opgebouwd. Je ‘oude’ uitkering zal vanaf het moment dat je weer werkloos bent hervat worden voor de resterende duur (wanneer je nog recht hebt op WW).

Actuele informatie over weer werkloos worden voordat je 26 weken gewerkt hebt vind je hier.

Indien ik een tijdelijke baan (5 maanden) via het uitzendbureau (bijv 24 uur) voor minder uren dan ik WW krijg, is het dan mogelijk om de uitkering voor de resterende uren tijdelijk stop te zetten? Behoud ik dan gewoon nog het recht op de resterende WW periode als ik weer werkeloos word?

Je kunt wanneer je afziet van een eventuele aanvulling je WW-uitkering inderdaad tijdelijk stopzetten. Houd er wel rekening mee dat je wel je WW-uitkering binnen een termijn van 26 weken heropent. Doe je dit niet? Dan ben je je ‘oude’ WW rechten kwijt.

Actuele informatie over het tijdelijk stopzetten van een WW-uitkering vind je hier.

Vanuit de WW ben je ook verzekerd voor de WAZO (of als je vermoedelijke bevallingsdatum binnen tien weken na einde van je WW-uitkering ligt). Houd er dus rekening mee dat als je jouw WW-uitkering buiten die termijn van tien weken tijdelijk stop laat zetten je in jouw situatie alleen recht hebt op WAZO vanuit je dienstverband (24 uur). Wanneer je dus ook vanuit je aanvullende WW-uitkering recht wilt hebben op WAZO, zou je ervoor moeten zorgen dat je jouw WW-uitkering binnen die tien weken stop laat zetten of binnen de termijn van tien weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum weer heropent.

Actuele informatie over het recht op WAZO vanuit een WW-uitkering vind je hier.

Is het mogelijk om de WW-uitkering zelf tijdelijk stop te zetten? Je stelt je dan tijdelijk (in mijn geval minder dan 6 maanden) niet beschikbaar voor werk. Of loopt je periode dan toch door, ondanks dat je geen WW-uitkering krijgt?

Zoals gezegd is dit mogelijk. Wanneer je tijdelijk jouw WW-uitkering laat stopzetten blijft de resterende duur van je WW-recht behouden. Zorg er (nogmaals) wel voor dat je jouw WW-uitkering wel weer binnen de termijn zoals gesteld in de beëindigingsbrief (26 weken) heropent.

En stel dat je in die periode dat je het stopgezet hebt toch werk vind (tijdelijk) heeft dit dan consequenties voor de evt. hervatting van je WW uitkering binnen 6 maanden?

Het hangt in deze situatie af voor hoeveel uur je per week tijdelijk werkt. Je zou je uitkering wel binnen een termijn van een half jaar kunnen herleven, maar als je minder dan vijf uur werkloos bent ten opzichte van de uren (39) waarvoor je een WW-uitkering ontvangt heb je alsnog geen recht op WW-uitkering.

Actuele informatie over urenaftrek vind je hier.

Stel mijn uitkering loopt af een aantal weken voor de bevalling en ik heb helaas nog geen werk gevonden, heb je dan nog recht op zwangerschapsverlof?

Wanneer je vermoedelijke bevallingsdatum binnen tien weken na beëindiging van je WW-uitkering ligt ben je ook verzekerd voor WAZO.

En als je nog in de WW-uitkering zit, loopt de zwangerschapsverlof dan daarin over?

De WAZO kan vanaf zes tot vier weken vóór je vermoedelijke bevallingsdatum ingaan. Dit vraag je zelf aan. Bel daarvoor uiterlijk acht weken voor je vermoedelijke bevallingsdatum UWV Telefoon Werknemers (0900-9294). De WW-uitkering wordt beëindigd per ingangsdatum van je verlof. Het resterende recht kun je na de WAZO weer hervatten. Houd er wel rekening mee, dat je de beslissing van je WAZO-aanvraag binnen vier weken na beëindiging van je WW-uitkering mag verwachten. In de brief staat wanneer je voor het eerst wordt uitbetaald (meestal ook binnen deze vier weken).

Actuele informatie zwanger zijn tijdens een WW-uitkering vind je hier.

Ik wens je veel succes met solliciteren en een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. mzv

mzv Nieuw lid

28 jan 2014
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Martijn,

Hartelijk dank voor uw reactie.

Ik heb vorige week ook gebeld met het UWV over het zelf tijdelijk stopzetten van de ww-uitkering. De mevrouw die mij hielp vertelde mij dat als ik recht heb tot 31 mei 2014 op een uitkering, ik een tijdelijke baan van 5 maanden heb gevonden voor circa 24 uur en zelf besluit om de ww-uitkering voor de resterende uren zelf stop te zetten voor die periode van 5 maanden (tijdelijk dus), dat de periode gewoon doorloopt (dus tm 31 mei) en ik daarna geen rechten meer heb (ook geen nieuwe heb opgebouwd, wat logisch is omdat het minder dan 26 weken is). De periode loopt dus door, maar ik ontvang geen WW-uitkering.

Nog even ter verduidelijking de vraag: als ik bijvoorbeeld de resterende uren (13 uur) stopzet (omdat ik tijdelijk 24 uur werk via een uitzendbureau) en binnen 26 weken weer opnieuw werkloos wordt, kan ik dan mijn WW-recht hervatten? Zo ja, geldt dit dan weer voor die 39 uur? Of alleen voor die 13 uur?

Nogmaals dank voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,
    MZV

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste MZV,

Je geeft aan dat je tijdens je contact met UWV telefoon een ander antwoord hebt gekregen op je vragen.

Het antwoord zoals jij hebt ontvangen via UWV telefoon is alleen van toepassing als je langer dan 1 jaar werkloos bent. UWV past dan een andere manier van korten toe op je uitkering (inkomstenaftrek).
    Het antwoord zoals Martijn jou het gaf is van toepassing je korter dan 1 jaar werkloos bent.
    Je inkomsten uit werk worden dan in uren gekort.

Je geeft aan dat je vanaf oktober werkloos bent in je vraag.
    Daarom worden inkomsten uit werk bij jou in uren gekort op de WW-uitkering.
    Je kunt daarom ervan uit gaan dat de antwoorden zoals Martijn ze hierboven geeft volledig correct zijn en van toepassing op jouw situatie.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina