Wie heeft ervaring met een 'spin'-beugel bij haar kind?

Discussie in 'De lounge' gestart door Marjanneke, 20 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Mijn stiefzoontje (van 12) heeft gisterochtend een 'spin' beugel aangemeten gekregen. Ik was er zelf niet bij, papa en mama gingen mee. Het was niet fijn geloof ik, en aan de stellage in z'n mond te zien kan ik me dat heel goed voorstellen.

Hij is gister de rest van de dag gewoon naar school geweest en is zelfs naar z'n tafeltennistraining gegaan, hij wilde dit allemaal zelf. Wel doordat (met name ik geloof ik) had gezegd dat thuiszitten hem ook niet zou helpen, dan zou hij zich alleen maar op de pijn / 't ongemak focussen en op school zou hij toch wat afleiding hebben. Hartstikke goed dus, hij had er ook niet echt verschrikkelijke pijn van maar het is wel een heel ongemakkelijk ding in je mond. Het heeft als functie de kaak iets breder te maken voordat de definitieve beugel er straks in komt. Iedere dat moet je hem 2 x 'aandraaien', maar dat doet papa gelukkig... :)

Maar nu mijn vraag;
    Sinds gisterochtend heeft hij eigenlijk geen normaal eten meer gehad. Op zich ook niet zo erg en wel logisch want het moet eerst toch wennen. Hij kon eerst niet goed slikken maar dat ging later beter. Gister overdag heeft hij eigenlijk alleen maar gedronken en tegen de tijd dat hij thuis kwam van tafeltennis had hij zo'n honger dat een warme maaltijd, spinazie met aardappelen en een gehaktballetje - er wel inging. Het was een beetje een geklieder maar het ging in elk geval, hij heeft er heerlijk een paar borden van gegeten.
    Maar vanochtend met het broodeten lukte het dus totaal niet. Ook geen kleine stukjes en ook toen we een fruithap voor hem geprakt hadden omdat ie toch wat moest eten lukte dit amper. Hij heeft wel wat gedronken, maar het lijkt me dat hij toch wel iets binnen moet krijgen zo overdag. Hij komt tussen de middag thuis en ik vraag me af wat ie nu moet eten? Het is al geen broodeter en ik zie hem al meuten met die boterham. ;)
    Gele vla zou wel gaan denk ik, of iets ander vloeibaars, misschien een cup-a-soup met wat brood erin gesopt... Maar zelfs daarover twijfel ik of het wel zal gaan.

Zijn er toevallig hier ook moeders wiens kind ook zo'n beugel heeft gehad en hoe deden jullie dat met eten? En hoe lang duurde het voordat het eten goed ging? Zo'n jongen in de groei zal toch goed moeten eten, maar op dit moment krijgen we bijna niets bij 'm naar binnen. ;)

2. singa

singa Niet meer actief

Volgens mij heb ik dezelfde beugel gehad vroeger. Je moet hem net zo lang aandraaien totdat je gehemelt open geknapt is toch?
    Ik kan me niet herinneren dat ik niet gegeten heb de eerste paar dagen. Ik weet wel dat het verschrikkelijk veel pijn doet tot het echt geknapt is. Daarna kun je aandraaien wat je wilt qua pijn maakt het niet meer uit.
    Wij draaiden hem ook 3x per dag aan omdat de ortho gezegd had 2 tot 3x per dag. Daardoor was ik ook sneller klaar.

3. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Denk dat het gewoon even wennen is, je hebt best kans dat als je het een paar dagen aankijkt hij weer gewoon kan eten..

Heb dan wel geen spin beugel gehad maar wel de plaatjes beugel en die zaten zo strak aangedraaid dat ik ook de eerste paar dagen niet at omdat het gevoelig was en ik er gewoon erg aan moest wennen.

Evenn in de gaten houden

4. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

Zit net ff op google te kijken maar is die beugel echt om je gehemelte open te breken :(

Jeetje, kan me voorstellen dat dat pijn doet, waar is het goed voor als ik vragen mag ?

5. denise89

denise89 Bekend lid

22 dec 2010
    820
    1
    16
    partime baan
    lijkt me dat het het meest pijn doet na het aandraaien.

zou hem dan ook pas aandraaien na het eten zodat hij die extra pijn dan niet heeft tijdens het eten.

kan dan lijkt me prima na het ochtend eten en na het avond eten hem aandraaien.

heb zelf ook een beugel gehad maar dan blokjes en kon de eerste dagen ook niet veel eten alleen vla, brinta, soep en daarin brood dopen wil ook wel alleen korsten is wat lastiger. uiteindelijk moet je er wel doorheen om er mee te leren eten. het eten gaat steeds minder pijn doen als het goed is. maar heb zelf deze beugel niet gehad en lijkt me inderdaad niet fijn.

6. singa

singa Niet meer actief

Vaak doen ze dat als er te weinig ruimte is voor de tanden. Het werkt wel goed en zodra het gehemlte geknapt is maakt het niet meer uit.
    Een alternatief is een kaakoperatie en daar word je helemaal niet vrolijk van.

7. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Voor zover ik weet is het niet om je gehemelte open te breken hoor!! :$ Het is om de kaak iets breder te maken, een soort van 'oprekken' voordat z'n definitieve beugel erin komt in september.

Het is ook niet echt aandraaien wat we moeten doen (ik dussss niet) maar meer met een speciaal pennetje een ander pennetje in de beugel verder duwen zodat ie in een volgend gaatje valt. Beetje lastig om uit leggen, maar dat idee is het.
    Dat doen z'n vader dus ook 's ochtends na het eten en 's avonds voor het slapen gaan.

Ik heb net even met m'n vriend gebeld en die zei ook laat 'm zelf maar bepalen wat ie wil eten en dat doe ik ook, maar ik ben bang dat ie dan liever niets eet, dat wilde hij gister dus ook niet. Afijn, ik zet 'm gewoon een beker vla voor, slurpt ie die maar naar binnen met een rietje. :)
    Jemig, dit moet zo blijven tot ergens in mei en daarna blijft ie op dezelfde 'stand' tot september, ik ben benieuwd hoe het verder gaat met dat eten van 'm!!

8. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Dat is een hyrax.

VERhemelte wordt niet open gescheurd, wat een onzin. Een hyrax zorgt ervoor dat je bovenkaak breder wordt zodat je een onderbeet corrigeert, je voelt er verder amper wat van en binnen een maand kan je een kaakverbreding van ruim 1,5 cm bereiken wat je merkt doordat je een spleet tussen je voortanden krijgt.

De eerste 2 dagen kan de beugel pijn doen, dit is echter pijn die je voelt omdat er druk op de voortanden komt te staan. Hij mag gewoon alles eten wat hij wilt en kan. Als jij 2 dagen niet wilt eten, eet ie gewoon niet, dat kan weinig kwaad. Na 2-3 dagen is de pijn praktisch verdwenen, mocht ie nog last hebben van druk op de voortanden, gewoon een paracetamol nemen.

9. singa

singa Niet meer actief

#9 singa, 20 apr 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 apr 2012
    De hyrax breekt wel je gehemelte open. Er zit een naad tussen de linker en de rechterkant en die breken ze open. Daar moet ook echt nieuw bot groeien. Dus om te zeggen dat je amper wat voelt gaat een beetje ver.
    Het kan ook wel 2 weken duren voor de naad gebroken is dus tot die tijd heeft hij na het aandraaien pijn.

10. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Een verhemelte wordt niet opengebroken door een beugel, dat kan ook niet, aangezien het proces te langzaam gaat om een complete breuk te veroorzaken in het harde gedeelte van het verhemelte. Alleen een kaakoperatie kan een verhemelte splijten, maar dit wordt zelden gedaan. Een gespleten verhemelte geeft namelijk spraak eet en drinkproblemen voor een aantal weken dan wel niet maanden als je 18+ bent. Je neus en mondholte worden 1 waardoor je niet meer normaal kan drinken, denk aan een palatoschisis, plus dat een breuk/scheeur in je verhemelte bloed als een idioot.

11. singa

singa Niet meer actief

Ik heb mijn bericht aangepast terwijl jij reageerde dus dit is niet relevant meer.

12. singa

singa Niet meer actief

De kaak wordt dus verbeed door de naad van je gehemlte open te breken. Dit kan behoorlijk pijn doen maar zou na 2 weken minder moeten worden.
    Ik kan me zelf niet meer herinneren hoe lang dat nu precies duurde voor het geen pijn meer deed.

13. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Een verhemelte wordt verbreed door de kaak op te rekken, dit gebeurd door middel van verplaatsing van zachte wanden in je verhemnelte. Omdat je in de groei bent, vormt je lichaam daar bot wat uitgeindelijk hard wordt. Een hyrax kan daarom alleen bij kinderen worden geplaatst omdat de bovenkaak dan nog zacht weefsel bevat. Een verhemelte wordt niet letterlijk "gebroken". Wij hebben op de praktijk genoeg Hyrax beugels geplaatst en na 5 maanden er weer uit gehaald, en die mensen gaven aan alleen de eerste 3 dagen last te hebben gehad met uitzondering van elke, die een week last hebben gehad. Een bot wordt niet steeds opnieuw gebroken, het wordt steeds opgerekt om ervoor te zorgen dat de kaak verbreedt, een verhemelte wordt niet letterlijk opengebroken, de kiezen worden verplaatst door druk van de beugel, waardoor je kaak verbreedt.

14. singa

singa Niet meer actief

Nou ik heb er toch echt wel langer dan 3 dagen last van gehad. Zo gauw je iets voelde knappen in je mond was dat pas weg.

15. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Poeh, klinkt vervelend allemaal, maar inderdaad, zijn kaak wordt opgerekt, zijn verhemelte (of wat dan ook ;)) wordt niet gebroken. Dat zou pas een marteling zijn...

@Devilschase; Ik geef er ook niet om dat ie een paar dagen wat minder eet, maar 't is al een beetje een meutje als het om eten gaat dus waarschijnlijk ziet ie nu z'n kans schoon om alleen nog maar vla en soep te eten.. ;)

Maar hij heeft inmiddels ook een halve boterham op, gesopt in de soep en dat ging redelijk.

Ik moest gisteren ook wel lachen; we hebben nu 2 kwijlende jongens thuis alleen zit er 11 jaar tussen, en de oudste gaat terug naar gepureerd voedsel zo'n beetje, haha!

Mijn zus heeft overigens een jaar of 15 geleden een kaakoperatie gehad waarbij haar kaken werden gebroken (ze had geloof ik te weinig kraakbeen of zo tussen haar kaken en heel veel pijn eraan, maar dus iets te ver gevorderd voor een beugel) en dat was geen pretje!! Bij haar werden de kaken op elkaar 'genaaid' en ze moest 6 weken aan het vloeibaar voedsel! Ideaal als je wilt afvallen maar beslist verschrikkelijk onprettig.

Ik kan alleen maar blij zijn nooit een beugel te hebben gehad en een goed gebit te hebben, dat metaal in je mond lijkt me niks.

16. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Mijn zusje heeft er zo eentje gehad. Die heeft bij mijn weten al snel weer normaal kunnen eten. Kan me niet herinneren dat ze erg heeft hoeven lijden met eten iig, maar het is honderd jaar geleden. Het was mijn schone taak om het ding elke dag een slagje te draaien. Bij haar was het om meer ruimte voor kiezen te maken en ze heeft daarna nog jaren een slotjesbeugel gehad.

17. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Ik heb ook zo'n beugel gehad.
    En dat het breekt, en pas geen pijn meer doet als het knapt?! Bij mij is er nooit iets geknapt of gebroken hoor. Dit heb ik ook echt nog nooit gehoord.

Ik kon ook ongeveer een dag of 3 moeilijk eten, maar daarna zakt de pijn (net als bij spierpijn dat duurt ook een aantal dagen) daarna kun je gewoon alles weer!

18. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Bedankt voor de reacties en de info dames!

We houden het in de gaten en hij slobbert maar lekker wat vloeibaars naar binnen de komende dagen, zo te horen zal t vanzelf idd wel weer beter gaan!

19. kylain

kylain Bekend lid

7 mei 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer
    Het gaat hier waarschijnlijk om een spinner als ik het zo hoor !
    Je draait als het goed is 2 tot 3 keer per dag aan de beugel, na een aantal dagen voelen ze een knapje waarna er een grote spleet onstaat tussen de voortanden het gehemelte splijt in dit geval wel soort van. maar goed dat is niet je vraag.....vla yogurt, boullion dingen prakken en met een weekje is hij wel gewend....

20. All Mine

All Mine Bekend lid

22 feb 2009
    913
    0
    0
    NOP
    Brrr, ben zo blij dat mijn tijd van de beugel voorbij is.. !!

Deel Deze Pagina