Wie heeft er verstand of ervaring met de Wajong uitkering en werk?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Ssaarr, 9 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ssaarr

Ssaarr Fanatiek lid

18 apr 2011
    1.300
    2
    38
    Mijn zusje heeft een Wajong ( de oude wajong ) en zei heeft een brief gekregen met daar in dat ze weer aan de bak moet. Alle mensen met een wajong worden herkeurd.
    Maar nu was ze een beetje in paniek want ze zegt dus dat je tot de 300 euro mag bijverdienen en daarboven word je uitkering gekort. Dus als je bijvoorbeeld 315 euro zou verdienen, krijg je nog minder salaris dan wat je nu hebt zonder werk.
    Ze komt nu met haar uitkering net rond en als ze dan moet werken en ze gaat boven haar uitkering verdienen komt ze niet rond en kan ze al helemaal geen opvang betalen voor haar dochter.
    (Zie fotos als voorbeeld)

Wie weet hoe dit precies zit?

2. Myositris

Myositris Lid

31 jan 2015
    96
    0
    0
    Overijssel
    Als je op de hoofdpagina van het forum naar beneneden scrollt zit er een sectie waar je je vragen aan een medewerker van het UWV kan stellen. Misschien dat die deze vraag voor je kunnen beantwoorden ?

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Over de Wajong etc kan ik je niets vertellen helaas. Maar je zus heeft recht op kinderopvangtoeslag zodra zij werkt. Dus krijgt ze een vrij grote aanvulling van uit de Toeslagen om de opvang te kunnen betalen. Hoe minder je verdient, hoe groter de toeslag is (naar rato)
    Dat kan ze na rekenen via de site toeslagen.nl

4. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    De regel van gekort worden is idd bij mensen die wajong hebben en bijverdienen. Jou zusje heeft een nieuwe beoordeling gekregen vanuit het UWV. Ik denk dat de regels daar dan anders bij zijn. Dit kun je na vragen bij het UWV.

Krijgt ze geen begeleiding van een reïntergratie coach?

5. mimi83

mimi83 Niet meer actief

waarschijnlijk gaan er nieuwe regels gelden. Ze is 80/100 % afgekeurd dus als ze boven de 20% verdiende werd je inderdaad vroeger gekort.

ii zou even met haar arbeidsdeskundige overleggen. Misschien heeft hij/ zij wel een mail adres en vragen welke regels van toepassing gaan zijn.

6. mimi83

mimi83 Niet meer actief

maar wacht ze heeft een brief met daarin dat ze herkeurd gaat worden of een brief met dat als er na de herkeur blijkt dat ze voor minder afgekeurd is ze dan moet gaan werken of met dat ze nu al moet gaan werken?

als ze 80/100% afgekeurd is en dat ook opnieuw wordt dan mag! ze werken, als het kan en ze een baan kan vinden.. Want dat is met een afkeuring bijna niet te doen nu. Trust me. Ze moet dan niet.

7. X11

X11 Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.768
    1
    0
    Op welke gronden is ze afgekeurd?

8. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Het is inderdaad belangrijk om te weten of ze met de herkeuring opnieuw voor 80-100% is afgekeurd, of dat ze nu nog maar deels is afgekeurd en van haar verwacht wordt dat ze daarnaast deels gaat werken.

In je openingspost schrijf je dat ze moet gaan werken, maar je berekening gaat uit van 80-100% afgekeurd.

9. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ssaarr,

Je zusje ontvangt een Oude Wajong-uitkering en je wilt weten wat daarmee gebeurt wanneer ze daarnaast gaat werken.

Een volledige Wajong uitkering kent een uitkeringspercentage van 75% van het minimumloon. Vanaf 1 januari 2018 wordt dit 70% als er bij je zus arbeidsvermogen wordt vastgesteld.

Als er naast de Oude Wajong-uitkering gewerkt wordt, worden inkomsten als volgt verrekend:

Het salaris wat ze bijverdient naast haar Oude Wajong, wordt vergeleken met het minimumloon (100% grondslag van de Wajong). Het verschil tussen haar salaris en het minimumloon in procenten, bepaalt hoeveel ze nog aangevuld wordt vanuit de Wajong.

Dit gaat in de volgende stappen (klasses):

Salaris tussen de 0 en 20% van minimumloon---------75% uitkering
    Salaris tussen de 20 en 35% van minimumloon--------50,75% uitkering
    Salaris tussen de 35 en 45% van minimumloon--------42% uitkering
    Salaris tussen de 45 en 55% van minimumloon--------35% uitkering
    Salaris tussen de 55 en 65% van minimumloon--------28% uitkering
    Salaris tussen de 65 en 75% van minimumloon--------21% uitkering
    Salaris meer dan 75% van minimumloon----------- geen uitkering meer

Is haar salaris minder dan 20% van het minimumloon? Dan blijft ze in de hoogste klasse van de Wajong zitten en blijft de uitkering gelijk. Alles wat ze bijverdient tot maximaal 20% van het minimumloon is dus extra.

Gaat ze tussen de 20 en 35% van het minimumloon verdienen? Dan komt ze in een uitkeringsklasse lager. Hier hoort een uitkeringspercentage van 50,75% bij.

Of en hoeveel ze er in dit geval op vooruit gaat, hangt van de hoogte van haar salaris af. Als haar salaris 21% van het minimumloon is, gaat ze er minder op vooruit dan wanneer haar salaris 34% van het minimumloon is. Want in beide gevallen blijft ze tussen de 20 en 35% zitten en is haar uitkering 50,75% van het minimumloon.

Zo gaat het dus verder naar lagere uitkeringsklasses naar gelang ze meer gaat verdienen.

Ik hoop dat het hiermee wat duidelijker is.

Via de rekenhulp op uwv.nl kun je spelen met verschillende bedragen om te zien wat een bepaald salaris doet met de hoogte van haar Wajong-uitkering.

Als je meer uitleg wilt specifiek over haar persoonlijke situatie, wil ik je best even bellen. In dat geval kun je je telefoonnummer doorgeven in een privébericht, dan bel ik je. Als ik je aan de telefoon heb, heb ik ook haar burgerservicenummer nodig. Het is dan wel belangrijk dat je toestemming hebt van je zusje om dit voor haar na te vragen.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina