Wie heeft er een tuin op het noorden?

Discussie in 'De lounge' gestart door Stringetje, 12 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stringetje

Stringetje Fanatiek lid

7 feb 2015
    1.213
    478
    83
    Gelderland
    Hola dames, we hebben een te gek huis op het oog. Alles piccobello naar ons zin maar ow ow:$, de ligging van de tuin is een heel groot minpunt. De tuin ligt op het noorden.

Het huis is redelijk hoog, om het huis heen is er geen andere hoge bebouwing (behalve het identieke huis van de buren). De tuin zelf is een meter of 17 lang en ik denk ongeveer 11 meter breed.

We blijven maar dubben wat we ermee moeten. Want nu houden we allebei veel van zonlicht en een licht huis.

Heel de dag in de zon bakken is voor ons geen must:rolleyes:, maar het is toch wel lekker als je zin hebt, je de zon op kan zoeken. En niet dat we zomers verplicht heel de dag in de schaduw zitten. Graag hoor ik van ervaringsdeskundigen hoe jullie een tuin op het noorden 'beleven'. Wat zijn min- of pluspunten? Zou je het never nooit meer willen of juist wel? Vertel vertel! Bij voorbaat dank!

2. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Op zonnegrens.nl (niet gratis) kan je zien hoe de zon valt in de loop van het jaar. Wij hebben er ooit een huis voor laten schieten (daar was 8 maanden helemaal geen zon in de tuin).

DastyQueen vindt dit leuk.
  3. Ffion

Ffion Fanatiek lid

23 okt 2017
    1.750
    2.475
    113
    Vrouw
    Met zo’n diepe tuin heb je ook al zit je op het noorden volgens mij achterin de tuin altijd wel zon. En bij het huis schaduw. Heerlijk. Wij zitten op het zuiden, dat is echt niet te doen in de zomer, zo heet!

DastyQueen, Emama, Triangel en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Eerlijk? Wij hebben een huis met tuin op het noordoosten en ik zou daar nu nooit meer voor gaan. ‘S Winters nooit zon en altijd vochtige tegels in de tuin met groene aanslag. Gras groeit er niet goed. In hete zomers is het wel lekker maar die hebben we zelden. Op de langste dag hebben we na 18 uur geen zon meer.
    Ik zou er nooit om verhuizen maar als we ooit voor iets anders gaan, dan is een tuin met wat meer zon een absolute eis. Je zou echt eens overdag moeten kijken hoe het staat met de zon en inschatten hoe dat in de zomer is, vooral omdat je zegt dat er verder geen hoogbouw omheen staat.

tumtummetje vindt dit leuk.
  5. Jetje1

Jetje1 Bekend lid

1 mrt 2011
    544
    267
    63
    Wij hebben een tuin op het noorden. De achterste helft krijgt zon en de voorste helft schaduw. Ik vind het fijn dat ik kan kiezen of ik in de zon wil zitten of in de schaduw.

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier klopte daar echt niks van, er zou nooit zon in onze tuin zijn, maar ik zit er in de lente en zomer toch echt regelmatig in.

7. Stringetje

Stringetje Fanatiek lid

7 feb 2015
    1.213
    478
    83
    Gelderland
    Eerlijke reacties lees ik graag ja, ook al zijn die misschien niet wat ik het liefst wil horen. ;) Het gaat toch om de aanschaf van een huis en niet van een nieuwe bank. Dat als ie niet bevalt we wel weer na een jaar of zo een andere kopen. (Bij wijze van)
    De tuin is wel diep genoeg denk ik om achterin een terras te realiseren waar de zon nog wel komt.
    Die site van zonnegrens had ik ook gezien ja, thanks voor de tip.

8. kadootje

kadootje Actief lid

9 jan 2010
    471
    170
    43
    Wij hebben dat en ik vind het heerlijk! Ik heb altijd medelijden met de overburen als het 35 graden is....die hebben een tuin op het zuiden....verschrikkelijk...daar kun je niet zitten in de zomer....wij hebben ook een diepe tuin, zodat we zeker genoeg zon hebben en dichtbij het huis fijn schaduw als het heel warm is...ideaal ook met zwembadjes en watertafel in hoogtijdagen....anders altijd dat gedoe met parasols....en we hebben verder een heel licht zonnig huis. ...maar de ligging van de tuin is heerlijk!
    Ik zou juist niet blij worden van een tuin op het zuiden....

Stringetje vindt dit leuk.
  9. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.222
    11.785
    113
    Precies dit. Met zo'n diepe en brede tuin heb je altijd ergens zon. Ik zou never ever een leuk huis hiervoor laten schieten. Ons vorige huis had een tuin op het Noorden. Het huis zelf was echt licht van binnen en de tuin was prima. Nu een huis met tuin op het Zuiden. Qua licht binnen echt niet veel lichter dan ons oude huis. En qua tuin branden we in de zomer qua hitte echt weg.

10. Poesta

Poesta Bekend lid

13 aug 2015
    879
    307
    63
    Ik heb ooit een tuin op het noorden gehad en zou dat nooit meer doen. Was een stuk kleiner dan de jouwe trouwens en met meer bebouwing eromheen.
    Gezien de maten van je tuin zal je altijd ergens zon hebben.
    Zelf vind ik t altijd lekker om gewoon op t terras aan de achtergevel zitten ipv in een hoekje achterin de tuin.
    Vooral nu met de eerste voorzichtige voorjaarszon, en straks ook in het najaar, kan je heerlijk buiten zitten. Voor de spaarzame echt zomerse dagen hebben we een groot zonnescherm.

Wat ik verder een nadeel vond van tuin noord was dat we weinig lichtinval hadden (hangt natuurlijk erg af van positionering van je ramen) en dat er in het schaduwrijke gedeelte van de tuin echt niks groeit behalve mos...

11. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ons nieuwe huis heeft een tuin op het noord westen. Volgens de makelaar is het in de zomer aan de achterkant de hele dag zonnig en aan de voorkant schaduw... Ik hoop dat hij de waarheid heeft verteld. Tot nu toe hebben we geen zon in de tuin gehad maar aangezien de zon in de zomer hoger gaat staan, kan het wel kloppen. Wij moeten het dus nog maar afwachten..

12. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Ik heb de achtertuin ook op het noorden. Bevalt prima hoor! Afgelopen zomer achterin de tuin het zwembad gezet en de watertemperatuur is niet onder 22 graden geweest. Wij hebben in de zomer genoeg zon in de tuin en het is dat we een overkapping aan de keuken hebben gebouwd anders hadden we veel minder schaduw gehad

13. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Wij hebben ook een tuin op het noorden, 16 meter diep, 5 meter breed. Huis is 9 meter denk ik? In de zomer altijd zon vanaf 3 meteen uit het huis, bij het huis zit je dan heerlijk koel uit het zonnetje, echt super!!

Enige minpunt vind ik in de winter, de tegels drogen slecht. En die worden dus groen. Maar zo is er overal wat. Verder zit ik dan heerlijk in de voortuin

14. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Met de grote van je tuin zul je altijd wel ergens zon hebben.

Vorige huis lag zo goed als op het zuiden. Drama.. nooit ergens schaduw voor 19:00 savonds, kids altijd extra goed insmeren en hadden een doek hangen boven het zwembad.

Hoe ons huis nu staat geen idee maar we kunnen op het terras gedeelte in ieder geval in de schaduw bbqen zomers, stuk fijner!

15. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Dit idd, hier hoef ik nooit een parasol neer te zetten. Achterin hebben we lang zon, ‘s ochtends een paar uurtjes tegen de achtergevel. Ik vind het heerlijk, 1 hoek bij de achtergevel blijft heerlijk koel ‘s zomers, echt fijn.

Stringetje en Triangel vinden dit leuk.
  16. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Och met zo'n tuin heb je zeker zon zat!
    Net als ons, hebben veel zon zeker in de lente en zomer! Herfst en winter minder maar merk dat ik dan toch onder de veranda zit of lekker binnen ;)

17. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.982
    6.731
    113
    zuid-holland zuid
    Wij hebben ook een tuin op het noorden. We hadden eerst een klein tuintje op het zuiden en een zihoek op het zuiden. Dat is wel heel licht, maar ook heel warm. In de zomer was het bij >23c al te warm om buiten te zitten. In de winter scheen die laagstaande zon in je ogen of op te tv en zat je dan toch met je gordijnen dicht.

Het valt me tot nu toe echt wel mee die tuin op het noorden. Er zit veel mos op het gras en van november tot februari is er helemaal geen enkel zonnestraaltje in de tuin, maar dan is het toch te koud om buiten te zitten;) Als ik het echt niet trek , kunnen we altijd nog een lichtkoepel in onze aanbouw maken. Of deuren met veel glas op de zuidkant :)

Overigens heb ik er ook echt wakker van gelegen toen we dit huis gingen kopen. Het hing voor mij echt op de tuin op het noorden. Mijn man werd gek van me, ik mocht het er niet meer over hebben in zijn bijzijn :D En nu woon ik er 1,5 jaar en als je me nu vraagt wat het grootste minpunt is zou ik echt niet de tuin noemen.

18. Triangel

Triangel Niet meer actief

Ik schat onze tuin zo in dat ie vergelijkbaar is qua afmetingen en hij ligt ook op het noorden. We hebben idd grenzend aan het huis schaduw en achterin de tuin zon. Bevalt prima.

19. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Hier precies zo! (Noordoosten dan) Ik vind het fijn dat ik wat ‘te kiezen’ heb. Mijn ouders hebben een tuin pal op het zuiden en het is echt niet te harden daar! Op de langste dag is bij ons de zon tegen 20:00 ‘s avonds uit de tuin. Echt geen probleem. En ‘s ochtends zitten we lekker in de zon op het terras aan het huis te ontbijten als het nog niet super warm is, ook heerlijk!

20. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Wij hebben noord-west, maar in deze stad is er weinig te kiezen. Ben allang blij dat ik een tuin heb. Voordeel van tuin op noorden kam zijn dat de zon aan de voorkant /woonkamer heerlijk naar binnen schijnt in de winter. Daardoor hebben wij een licht en warm huis.

Maar verder is het niet heel ideaal, ook omdat het een kleine tuin is. Dus twijfel of bij een diepe tuin het nou zoveel uit maakt..

Deel Deze Pagina