Wie heeft de 5-minuten-regel vol gehouden?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mamaloe26, 4 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamaloe26

Mamaloe26 Fanatiek lid

26 okt 2009
    1.236
    0
    36
    CEO Family Ltd.
    Noord Holland
    Wie o wie heeft de 5-minuten-regel vol weten te houden?
    Hoe lang huilde je kindje? En vanaf wanneer had het effect?

een vermoeide mama

2. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

het gaat me sins dat hij 9 maanden is beter af als toen hij piep was.. nu laat ik hem rustig 10 min janken:) meestal vald hij daarna in slaap...

3. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    als ik zeker weet dat ze huilt omdat ze moe is en zich een beetje verzet tegen de slaap dan wil ik haar nog wel laten huilen maar zodra ze overstuur raakt absoluut niet!
    jouw zoontje is wel ouder dus hij beseft het wel beter denk ik.
    als het een zeur-huiltje is dan moet je het proberen maar het is wel moeilijk!

4. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik heb hem wel eens laten huilen toen ie een maand of 5 was. Hooguit 5 minuten hoor.
    Maar Sam huilde heeeeeeel veel. En het werkte ook nog. Ging na 2 keer 5 minuten huilen zomaar uit zichzelf slapen. Maar het waren wel de langste 5 minuten van mijn leven.

5. Mamaloe26

Mamaloe26 Fanatiek lid

26 okt 2009
    1.236
    0
    36
    CEO Family Ltd.
    Noord Holland
    Hij valt wel in slaap maar wordt na 2 uurtjes weer wakker en dan duurt het meestal zo de halve nacht voor hij weer slaapt.
    CB adviseerde 5 minuten regel. 1 avond gedaan maar hij huilt gewoon 3,5 uur achter elkaar. Dus na zo'n 40/45 keer heen te zijn gegaan om te troosten uiteindelijk toch maar uit bed gehaald.
    Vandaar dat ik benieuwd ben of iemand het vol gehouden heeft. Mss moeten we doorzetten, maar mss er ook gewoon mee kappen. Ik heb even geen idee meer.

6. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

:$:(

7. LittleMonsters

ik had dat probleem smidags.. hij vertikte het om te gaan slapen de eerste keer heeft hij totaal ander half uur zitten huilen maar elke dag ging het een stukje beter nu gaat hij zonder problemen slapen.. het is heel moeilijk maar zou het toch proberen vol te houden

8. LittleMonsters

niets verkeerd aan hoor.. somige kindjes huilen nu eenmaal even om in slaap te komen;)

9. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Niet iedereen gelooft daar in :)
    Ik ook niet, dus ik reageer ook niet, want ik sta absoluut niet achter zo'n 5 (of 10!) minutenregel.

10. LittleMonsters

zo heeft ieder zijn opvoeding toch??
    ik weet van mijn zoontje dat als ik op zijn kamertje kom hij meteen gaat geiten zich neer laat vallen in zijn bedje en in een deuk ligt dus dan is voor mij de keuze makkelijk al vind ik het af en toe ook zielig maargoed niet alles is leuk;)

11. Mamaloe26

Mamaloe26 Fanatiek lid

26 okt 2009
    1.236
    0
    36
    CEO Family Ltd.
    Noord Holland
    Ik begrijp dat je daar niet achter staat. Om eerlijk te zijn gaat het ook geheel tegen mijn gevoel in. Maar wat dan... Als iemand een goed alternatief weet hoor ik het graag want dit gaat zo toch ook niet meer.

12. Megan82

Megan82 Actief lid

30 jun 2009
    210
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben ook geen voorstander van laten huilen..........denk dat je op je eigen gevoel moet vertrouwen. Als jij je er niet goed bij voelt, niet doen! Dan kan iedereen (CB) vertellen wat je moet, maar jij bent de moeder en ziet wat wel of niet helpt.

Ik zou mn kind nooit over de rooie laten gaan en pak haar dan gelijk op. Als ik haar even heb getroost en vertel dat ze nu lekker moet gaan slapen dan is ze weer rustig en slaapt ze zo. Zou ik haar laten huilen dan gaat ze echt niet slapen en ben je inderdaad alleen maar in de weer. maar goed iedereen weet dat bij z'n eigen kind het beste.

Ik zou lekker op je eigen gevoel vertrouwen en als ik het zo lees voel jij je niet goed bij dat laten huilen en ben je ten einde raad. Ga het doen wat jij wil, dan zie je vanzelf of dat wel werkt. Je weet echt wel wanneer je kind je in de maling neemt.

Heel veel succes en hopelijk lukt het je snel!
    xx

13. Opening

Opening Niet meer actief

Hier een beetje hetzelfde gehad. Alleen hier was het probleem dat hij ging huilen omdat hij bij mij inbed wou. Hij raakte zo erg over zijn toeren dat ik hem ook niet 5 minuten kon laten huilen. Uiteindelijk zijn ledikant op mijn kamer gezet en hem zo langzaam aan terug gebracht naar zijn eigen kamer.

Dat zijn ledikant op mijn kamer stond heb ik het wel toegepast en dat ging prima. Een ander alternatief zou ik ook niet weten.

14. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Wij hebben het eens twee weken elke avond geprobeerd bij het in slaap vallen. We waren uren bezig en zij en wij werden er doodop van. Onze conclusie: bij ons meisje werkt deze methode niet. Ze raakt alleen maar meer geprikkeld als wij steeds binnenkomen, ze denkt dat ze eruit mag, en daarna weer "opnieuw" moet beginnen met huilen :(

Zij heeft het soms nodig even te huilen om in slaap te vallen, als ze te moe is, of overprikkeld, of zoiets. Natuurlijk niet als ze pijn heeft of door troosten gerustgesteld kan worden, maar in dit soort gevallen laten wij haar soms huilen tot ze in slaap valt. Dat kan dan wel 20 minuten duren, waarbij het huilen wel afneemt, en ze uiteindelijk rustig wordt met af en toe een kreetje, en dan in slaap valt.

Meestal echter voed ik haar in slaap of kan haar tegenwoordig gelukkig weer wakker en tevreden in bed leggen waarbij ze zelf in slaap valt :)

15. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Mira huilt in de avond (in de nacht sinds een tijdje niet meer gelukkig!) ook veel... Vooral nu met de 8maanden sprong, het is elke avond weer een drama!
    Maar laten huilen is voor mij geen optie, dat is gewoon tegen mij gevoel in. Ik sta ook helemaal niet achter die 5-10minuten regels.
    Ik zit liever de hele avond met haar op de bank dan dat ik haar 10 minuten laat huilen, en geloof me.. Ik weet waar ik over praat!
    Ze heeft de eerste maanden sowieso aan 1 stuk door gehuild door de Reflux en nu nog is het geen goede slaper/drinker etc etc etc.

16. Noukie1805

Noukie1805 Bekend lid

4 feb 2009
    665
    0
    0
    Moeilijk he?! Hier heb ik de eerste 15 mnd alles gedaan om haar niet te laten huilen omdat ik me er ook echt vreselijk bij voel, maar toen ze me begon te slaan en schoppen als ik haar probeerde in slaap te wiegen was ik ook ten einde raad en warempel viel ze na 2x 5min huilen wel gewoon in slaap. Ik zou willen dat ik de keus had haar niet te hoeven laten huilen!! Echter als het langer zou duren zou ik het niet doen. Voorheen hield ze het huilen hier ook langer vol, dan zette ik het niet door, maar mssn door de leeftijd is het nu met 10 min bekeken gelukkig! Succes!

17. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Het ligt er voor mij wel een beetje aan wat voor huiltje het is: mijn dochter heeft voor het middagslaapje ook altijd zo'n zeur/mopper-huiltje. Dat duurt 1 minuutje en dan is ze weg. Daar heb ik dan geen moeite mee.

Bij krijsen/overstuur/paniekerig/bang huilen zou ik geen 5 minuten wachten hoor. Dan raken ze in paniek als mama niet direct komt (lijkt me). Bovendien zou ik dan ook willen weten waarom ze dan zo zou huilen, straks is er iets ernstigs aan de hand!

Het is mij ook wel eens verteld dat ik mijn dochter 5 minuten moest laten huilen... Ik hield het precies 10 seconde uit, want laten we eerlijk zijn; als je kind huilt zegt alles in je lijf dat je naar je kind toe moet. Dat heeft, denk ik, gewoon met je instinct te maken en daar luister ik dan ook maar naar.

18. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    als hij zolang huilt, dan werkt het inderdaad niet denk ik.

Wij deden het ook bij de oudste, en dan werkte het na max 30 minuten. Maar ik moet er bij zeggen: In bed laten liggen om te troosten werkte hier niet. We trooste haar altijd door haar in onze armen te nemen. Ook al betekende dat, dat het brullen weer begon als we haar teruglegde. Ze gaf uiteindelijk wel toe en viel dan in bed in slaap...

maar sterkte in elk geval...

19. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.763
    18.897
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij hebben onze zoon de eerste pfff... 9-10-11 maanden ofzo nooit laten huilen. Toen wel begonnen met die kiekeboemethode. (Wij hielden in het begin 3 minuten aan ipv 5 en dat vond ik al lastig genoeg!) Binnen een week merkten we dat hij veel beter sliep. Wij hebben hem blijkbaar steeds wakker gehouden met ons getroost. ;) Maar als je deze methode wilt volgen, wees dan consequent en bereid je voor op een paar zware nachten. Onze zoon stond soms langer dan een uur in zijn bed te huilen. Maar na een paar nachten sliep hij prima en was hij overdag ook veel beter uitgerust. (Voor we de kiekeboemethode gingen doen, had dat arme kind gewoon wallen onder zijn ogen!)

Helaas heeft het goed slapen niet heel lang geduurd. Ik laat mijn kind namelijk niet huilen als hij zich niet lekker voelt. En nadat hij een week of 2 goed geslapen had, werd hij ziek. Dus hebben we hem steeds gewoon getroost. Vervolgens waren we terug bij af: toen hij weer beter was, verwachtte hij weer dat hij bij ons mocht slapen. We merkten dat het her-invoeren van de kiekeboemethode een stuk moeilijker ging! Het gaat hier dus een beetje af en aan.

20. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    je hebt huilen en je hebt huilen.

hier een slechte slaapster, het gaat sinds kort beter.
    maar....dan komen de tandjes, t sprongetje, een griepje....

overdag heb ik dr wel eens laten huilen, dat is naar bed brengen, ze begint te huilen dat ze er uit wil (duidelijke vermoeidheidsignalen; gapen, wrijven in oogjes, jengelen). toen heb ik steeds 2/3 minuten gewacht, terug, toen 5 minuten, 7minuten en meestal sliep ze na 10 minuten wel. als moeder hoor je wel of t angsthuilen of pijn of gewoon boos of moe-huilen is.

s nachts is een ander verhaal, ik zit minimaal 1x per nacht (soms 3x soms helemaal niet) met dr in de schommelstoel, zeg niks, hou dr alleen vast in t donker met mn ogen dicht. daar werkte het huilen niet, ze raakte in paniek, hield het huilen heel lang vol, geen doen. nu meestal kan ik dr na 10-15 minuutjes terugleggen.

ze komt niet bij ons in bed, in principe, vorige week alleen voor t eerst 1x gedaan, omdat ik kapot was van de afgelopen maanden en mn man ons onder de arm heeft genomen omdat hij bang was dat ik onderuit ging. toen heeft ze een uur bij ons geslapen en heeft mn man dr terug gelegd.

je moet dat doen wat voor jullie werkt, ieder kindje is anders, jij bent moeder en voelt haarfijn aan wat goed is, vertrouw daar op.

Deel Deze Pagina