hoi allemaal. ik heb een vraagje en ik hoop dat jullie me ermee kunnen helpen. ik zit door ziekte in een wia uitkering en nu is mijn vraag: moet ik bij het UWV aangeven dat ik zwanger ben. ik heb daar echt helemaal geen idee van namelijk. en zal toch rot zijn als ik weer opgeroepen wordt voor controle en ik stap binnen met een dikke buik waar ze niets van weten. of maakt het helemaal niet uit voor een wia uitkering? ik hoop dat iemand hier meer over kan vertellen.
Ja dat denk ik wel. Zodra er iets veranderd in je gezondheid (lijkt mij dat zwanger zijn daar ook onder valt ) moet je dit altijd doorgeven. Zeker omdat het UWV normaal ook je verlof betaald ( als je ergens in dienst bent )
ik moet eerlijk bekennen dat ik dat vorige keer niet doorgegeven heb, totaal niet bij stilgestaan... Anderzijds: Ik werk nog een paar uurtjes en kom op die manier natuurlijk wel bij het uwv terecht. ow ik vind net dit: Moet ik melden dat ik zwanger ben als ik een arbeidsongeschiktheidsuitkering heb? Nee, als u een arbeidsongeschiktheidsuitkering heeft, hoeft u dat normaal gesproken niet door te geven. Uw zwangerschap heeft geen invloed op uw uitkering. Er zijn twee uitzonderingen: U moet uw zwangerschap wel melden als u een loongerelateerde WGA-uitkering van de WIA heeft. U kunt dan namelijk tijdelijk een WAZO-uitkering krijgen in verband met zwangerschap en bevalling. Deze uitkering komt in plaats van uw WGA-uitkering. Na uw bevallingsverlof stopt uw WAZO-uitkering. U krijgt dan weer een WGA-uitkering. U moet uw zwangerschap wel melden als u naast uw arbeidsongeschiktheidsuitkering werkt of een WW-uitkering heeft. Kijk voor meer informatie op Ziekte of zwangerschap. --> site van het UWV -------------------------- Dus in principe hoef je het niet te melden. Gelukkig . Ik wil ook geen slapende honden wakker maken nu het eindelijk goed geregeld is, want wat een stress heeft de WAO me allemaal al wel niet opgeleverd.. brr daar heb ik geen zin meer in...
nee je hoeft het niet te melden als je alleen een wia uitkering hebt als je daarnaast nog werkt dan wel. Zie nu het berichtje van ahtina dat is vrij duidelijk toch?
Het heeft alleen zin iets te melden bij de WAO als je "toeslagen" krijgt. Ze betalen deze tot je jongste kind 18 is. Als je zwanger bent, kan dat dus in je voordeel werken. In mijn geval zie ik geen noodzaak het UWV wijzer te maken dan dat ze al zijn!
Bij een WIA-uitkering wel melden, iig als het om een LGU gaat (loongerelateerd) Niet nodig als je een LAU of VVU uitkering ontvangt. Zie idd het berichtje van Athina
ik heb een wajong, heb toen ik zwanger was van zoonlief het wel gemeld, maar toen zeiden ze : ooh dat hoef je niet te melden hoor... dus doe ik het nu ook niet...