Hallo, Ik ben invalleerkracht in het basisonderwijs. Voor de komende zomervakantie zal ik een ww-uitkering aanvragen. Deze laat ik, net als vorig jaar doorlopen tot de invalwerkzaamheden weer aantrekken. Mijn ervaring is dat dit pas na de herfstvakantie zal zijn (tot dan is het altijd zeer schaars met invallen). Mijn uitgerekende datum is 16-11-2012. De kans is dus erg groot dat ik vanuit de ww-uitkering meteen de wazo in moet. Kan dit? En hoe wordt mijn hoogte dan berekend? Of moet ik tussen de ww en de wazo nog gewerkt hebben? En stel dat ik tussen de zomervakantie en mijn zwangerschapsverlof over de gehele periode maar drie dagen heb ingevallen. Hoe wordt mijn uitkering dan berekend? Grote onduidelijk op de website van uwv.....
Beste negenmaanden, Je hebt ook vanuit een WW-uitkering recht op 16 weken zwangerschapsverlof en een WAZO-uitkering. Je hoeft dus niet tussen de WW en de WAZO te hebben gewerkt. De WAZO-uitkering is 100% van je dagloon. ( Er geldt wel een maximumdagloon ) Dit dagloon is het loon dat je gemiddeld per dag verdiende in de loonperiode van 4 weken of 1 maand voor je verlof. In jouw geval wordt er voor het dagloon WAZO dus gekeken naar de hoogte van je WW-uitkering.   Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare