Hallo UWV-Webcareteam, Ik maak een lang verhaal even kort: Ik was vanaf 15 weken in de zwangerschap al in de ziektewet (vangnet zwangerschap). Aan het eind heb ik gevraagd in een mail of ik nog iets moest doen voor mijn verlof op 25 november in zou gaan. Mijn werkgever heeft aan de hand van die mail dus een uitgerekende datum opgegeven van 4 januari i.p.v. de 6 januari op de zwangerschapsverklaring. Waardoor mijn verlof dus 2 dagen te vroeg is ingegaan (door een fout van mijn werkgever dus). Zij hebben 24 november als begindatum opgegeven. Nu komt het: ik heb dus tijdens mijn verlof ontslag genomen en ben overeengekomen dat ik de twee weken na einde van mijn verlof vakantiedagen op zou nemen zodat ik niet meer naar het werk kom. Nu zeggen ze dat het mij 2 dagen voor mijn verlof aan vakantiedagen gaat kosten omdat ik 2 dagen te vroeg van mijn verlof genoten zou hebben en zij mij al hadden betergemeld bij het vangnet zwangerschap. Dit houdt in dat ik bij de eindafrekening geen 10 vakantiedagen, maar 12 vakantiedagen opgenomen zou hebben. Kunnen zij dit zonder meer zo maken of is het nog recht te trekken bij het UWV? Fouten maken is immers menselijk, maar deze fout gaat mij uiteindelijk wel geld kosten... Ik hoop dat de situatie zo enigszins helder is. Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Beste MayD, Je wilt weten of de foutieve vermoedelijke bevallingsdatum die door je werkgever is doorgegeven nog te corrigeren is. Je werkgever kan hiervoor gebruik maken van het wijzigingsformulier van de Ziektewet. Hij vermeldt daarop de juiste datum en doet het verzoek de ingangsdatum van het verlof aan te passen. UWV beoordeelt het verzoek en stuurt jou en de werkgever de beslissing. Ik wens je alvast een fijne Pasen. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Nu heb ik inmiddels contact gehad met een collega van u (telefonisch) en daarin had ik mij vergist in het maandloon... Na dat telefoongesprek kwam ik achter mijn fout en heb binnen een half uur geprobeerd die mevrouw te bereiken via de telefoon, maar werd niet teruggebeld binnen 24 uur... Vervolgens wat later een collega aan de telefoon doorgegeven dat ik een fout had gemaakt en dat zou worden doorgegeven. Vandaag krijg ik tot mijn grote verbazing een herziening van het dagloon van het UWV in de bus, terwijl deze niet is gebaseerd op gegevens op papier en alleen is gestaafd op mijn verspreking... Is er een snelle mogelijkheid dit recht te trekken of moet dat echt via een bezwaarschrift? En kan het UWV uberhaupt gegevens omzetten zonder enig schriftelijk bewijs? Graag verneem ik van u.
Beste MayD, Je kunt het beste voor overleg contact opnemen met mijn collega die je (herziene) dagloon heeft vastgesteld In veel gevallen is het indienen van een bezwaarschrift dan niet nodig. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
M.b.t. herziening van het dagloonnis het gelukt hoor... Ik blijf het wel enorm vervelend vinden dat je je eigen zaakwaarnemenr nooit rechtstreeks te spreken kunt krijgen... maar dat ter zijde, ik snap ook wel dat je dan door alle binnenkomende telefoontjes niet aan je eigen werk toekomt. Nu heb ik echter nog een vraag... I.v.m. de eindafrekening van mijn ex-werkgever is het van belang dat ik de eindafrekening/eindbepaling snel bericht van het UWV krijg (zeker omdat het meermaals fout is gegaan nu). Hoe lang na het WAZO wordt de eindbepaling normaliter verzonden? Mijn Wazo zou officieel op 17 maart beëindigd zijn
Beste May D, Je kunt de meest recente brief over het dagloon, ingang- en einddatum van je verlof beschouwen als de definitieve beslissing. Heb je deze nog niet ontvangen of is het door de hoeveelheid aan veranderingen niet meer duidelijk? Neem dan contact op met UWV telefoon(0900-9294) en vraag om een uitkeringsverklaring. Je kunt dan aangeven dat je deze door de herzieningen nodig hebt voor je werkgever. Ik wens je veel succes met solliciteren. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare