welke zandbak?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door tis, 26 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tis

tis Actief lid

28 okt 2009
    147
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo!

Wij willen graag een zandbak voor ons zoontje in ons kleine tuintje maar weten nog niet goed waar we voor moeten gaan.

Mijn man heeft het liefst zo'n plastic geval omdat je die kunt afsluiten zodat het zand schoon blijft (en niet modderig na een regenbui)

Zelf vind ik dat oerlelijk, en heb het liefst zo'n hout geval (liefst zo klein mogelijk) En als het regent, dan verdwijnt dat water toch gewoon in de grond (de bodem van zo'n zandbak van hout is toch niet van plastic?)

Wie helpt mee met beslissen... het moet zo klein mogelijk (piepklein tuintje!)

Alvast bedankt :)

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nou zo'n blauwe schelp is in ieder geval niet goed afsluitbaar en loopt uiteindelijke gewoon vol. Die dus niet!

3. tis

tis Actief lid

28 okt 2009
    147
    0
    0
    NULL
    NULL
    ah! dan valt die al af, thanks!

Wie nog meer? ;)

4. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    die blauwe schelpt bevalt ons prima :D

Hij is niet lekdicht, maar gedurende de zomer geen probleem,als het iets nat word dan droogt het de volgende dag in de zon zo weer, en zodra het herfst word ruimen wij hem op, zand eruit en schelpt in de garage.
    De deksel kun je als zwembadje gebruiken, ideaal

5. diddi

diddi Bekend lid

1 jan 2010
    590
    0
    0
    NULL
    NULL
    Met een zandbak kan ik je niet helpen, maar een zandtafel wel!
    Die heb je in alle maten en prijzen en zijn ideaal in een kleine tuin! Die wij hebben is wel van plastic met een deksel. Kan je in de winter in je schuur opruimen. Misschien een idee?

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Oh vrienden van mij (met een groot balkon) hebben ook een water / zandtafel.. geweldig ding!

7. tis

tis Actief lid

28 okt 2009
    147
    0
    0
    NULL
    NULL
    @BabeBabe
    Hmmmm... nu wordt het ingewikkeld ;)
    Maareh, opruimen lijkt me ook behoorlijk lastig, aangezien we ook niet veel bergruimte hebben. Dat je hem als zwembadje kunt gebruiken is natuurlijk wel weer super!

@Diddi en @Cugnet2
    Een zandtafel... heb even een plaatje opgezocht omdat ik niet wist wat ik me daarbij moest voorstellen. Maar is dat leuk ja?? Je kan er niet even lekker in zitten zie ik. En wordt het niet een enorme zooi eronder? (zandbak onder de tafel zeg maar)

Wie heeft er ervaring met gewoon een vaste zandbak van hout? Hoe gaat het met regenwater? Blijft het hout mooi?

8. diddi

diddi Bekend lid

1 jan 2010
    590
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij leren onze dochter aan dat ze niet de zand overal heen moet gooien, maar goed ze is aan het spelen en dan komt het wel op de grond. Maak ik niet zo een probleem van.
    Met een zandbak heb je, volgens mij, hetzelfde. Het gaat er ook naast. Het voordeel van de zandtafel is dat het zand niet helemaal in de kleren enzo zit.
    Ja, nadeel, ze kunnen er niet in zitten en dan spelen.
    En als je dat graag wilt (wat ik mij goed kan voorstellen, hoor!), dan moet je niet voor de tafel kiezen.

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.763
    18.897
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #9 tupp, 26 mrt 2012
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2012
    In kleuterklassen hebben ze vaak wel een zand/watertafel. De kinderen vinden dat schitterend hoor! Het is één van de meest populaire 'hoeken'.

Maar ik voel zelf ook meer voor een zandbak, ook al hebben we een kleine tuin. Wij hebben getwijfeld tussen verschillende mogelijkheden.
    We dachten eerst aan een plastic bak (schildpad van Little Tikes, die vind ik qua kleur en vorm veel leuker dan de schelp.)
    Toen dachten we aan een tractorband. Die zijn er in verschillende maten. Als je op internet kijkt, kun je ze vaak gratis afhalen. Dan zul je alleen zelf hout moeten aanschaffen om als deksel erop te leggen. Maar achteraf vinden we de ronde vorm toch niet handig voor het stuk tuin waar hij moet komen.
    En nu zijn we er uit dat mijn man er toch maar één op maat gaat maken. We moeten nog even kijken hoe en wat. Maar dan kun je het helemaal maken zoals je zelf wilt.

Ik denk trouwens dat het bij een zandbak vooral belangrijk is dat het zand kan ventileren. Dus als het zand nat wordt moet het kunnen luchten. En dat wordt het toch, ook als het niet door regen is. Al is het maar omdat je kind er een emmer water in mikt. Of z'n glas limonade om kiepert. Maar nat zand droogt wel weer. Alleen als het luchtdicht is, krijg je alg.

Onze zandbak komt op de tegels te staan. We leggen eerst houten vlonders neer met daarboven worteldoek. Dan kan het zand niet wegspoelen, maar het water kan er wel onderuit. We weten nog niet hoe we de rand willen maken, maar in het deksel komen in ieder geval luchtgaten. Nu scheelt het bij ons dat de zandbak overdekt komt te staan, dus het deksel hoeft minder dicht te zijn. Echt nat zal het niet worden, het regent hooguit een beetje in.

Een deksel is volgens mij vooral om katten eruit te houden. En je kind zelf, op het moment dat je hem of haar er even niet in wilt hebben.

10. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

11. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    De blauwe schelp bevalt mij heel goed (op mijn balkon, en ja ik zit er ALTIJD naast voor bezorgde mede-forum-moeders). Ik gebruik 'm alleen niet als zwembad. In de deksel zitten namelijk grove ribbels. Geloof mij, daar zit je echt niet lekker op!

Ik vind het wel een lekker idee dat mijn dochter kan zitten tijdens het spelen. Met een zand/watertafel kan dit niet en bovendien heb ik dan een moddertafel omdat alles door elkaar gaat.

Ik heb nog wel een tip voor als je geen gras hebt. Ik heb laatst van die puzzelspeelmatten gekocht. Vierkante schuimrubberen blokken. Fijn om op te spelen en een goede ondergrond voor het zwembadje. Ze kunnen namelijk nat worden.

12. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Wij hebben hier zo'n groene schildpad met deksel. Die vond ik qua kleur ook 'mooier' in de tuin dan zo'n blauwe schelp. Er zit een beetje een brede rand op zodat de kinderen ook nog op de rand kunnen zitten. En verder vind ik het deksel erg handig. Al het zandbakspeelgoed ligt gewoon in de zandbak met deksel erop. Geen regen en katten erbij. En een beetje regen op het zand is nou ook weer niet zo erg. Dat droogt vanzelf.

Deel Deze Pagina