Welke visoliecapsules?

Discussie in 'Eerste symptomen' gestart door Semmie83, 16 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Semmie83

Semmie83 Actief lid

1 jun 2013
    163
    0
    0
    Hoi, ik heb een vraag. Gebruiken jullie visoliecapsules en zo ja welke? Ik had bij mijn vorige zwangerschap die van VSM mama puur maar die worden niet meer verkocht. Ik heb bij de DA die van New Care aanbevolen gekregen, maar ik zie dat die dosering veel hoger is (1000 mg) dan in bijv Davitamon plus visolie. Deze laatste wil ik niet gebruiken omdat ik al een multivitamine van VSM heb.

In de bijsluiter staat dat je bij zwangerschap eerst moet overleggen met een arts. Kan iemand advies geven? Bedankt alvast voor de reacties!

2. MiekF

MiekF Actief lid

5 dec 2011
    209
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik gebruik zelf Davitamon mama plus visolie. Dat is een alles in 1, zit bijvoorbeeld ook foliumzuur in. En omdat het juist bedoeld is voor zwangere vrouwen weet je in elk geval dat de doseringen goed zijn.

Heb geen ervaring met losse visolie capsules, sorry!

3. Bioluun

Bioluun Fanatiek lid

20 sep 2015
    3.983
    1.639
    113
    Ik ben een beetje skeptisch tegenover visolie. Onderzoek heeft aangetoond dat de Inuit speciale genen hebben om optimaal gebruik te kunnen maken van visolie, maar wij niet. Daaruit is de conclusie getrokken dat extra visolie voor ons helemaal niet nuttig is. Kijk maar eens hier: Inuit-studie werpt ander licht op populaire visolie | NOS

Ik gebruik mama totaal van davitamon. Die is zeker goed en heeft ook voldoende foliumzuur.

4. Aleeyah

Aleeyah Fanatiek lid

23 jul 2015
    1.312
    0
    36
    Ik had die van de tuinen, een rood potje.
    Maar heb idd ook begrepen dat het niet veel effect heeft (voor de baby) dus ben er maar mee gestopt. Die nasmaak was ook zo vies brrrrr.

Slik nu alleen mijn multivitamines en vind het goed zo ;).

5. Semmie83

Semmie83 Actief lid

1 jun 2013
    163
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties! Nou, misschien dan maar gewoon eenmaal per week vette vis? Wat betreft de davitamon plus visolie: daar zitten maar de helft van de percentages vitaminen van mama puur in en ik kan wel wat vitamientjes gebruiken volgens mij....

6. Aleeyah

Aleeyah Fanatiek lid

23 jul 2015
    1.312
    0
    36
    Als je vis lust zou ik dat liever idd 1-2 x per week eten, dat is veel beter volgens mij dan die pillen ;).

7. Annebeth

Annebeth Bekend lid

11 sep 2015
    688
    449
    63
    Ik gebruik zalmvisolie van De Tuinen. Is speciaal voor zwangere vrouwen geschikt.

8. Semmie83

Semmie83 Actief lid

1 jun 2013
    163
    0
    0
    Dat is ook een goede optie, bedankt!

9. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ik had visolie van Kruidvat.

10. Semmie83

Semmie83 Actief lid

1 jun 2013
    163
    0
    0
    Oke thanks!

11. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Vk vroeg er naar of dat in de mama pillen zit, nee dus. Dus beste was 2 x per week vis te eten en anders visolie te nemen. 3,5 jr terug bij zwangerschap niet overgesprokem...

12. anoul26

anoul26 Fanatiek lid

11 feb 2007
    1.008
    0
    36
    Hoorn
    Ik slikte altijd zo'n rode grote pot van de tuinen maar dat was ter voorkoming van depressie vanwege de hoge concentratie EPA. Ik ben vorige week gestopt met de visolie omdat ik het toch even met mijn verloskundige wil bespreken. Doe ik vandaag.

13. Twinkelbell

Twinkelbell Actief lid

31 aug 2015
    364
    47
    28
    Vrouw
    Krillolie of algenolie is erg zuiver en je neemt het makkelijker op dan gewone visolie. Ook goed te doen als je van de gewone oprispingen krijgt.

14. Zoesje

Zoesje Fanatiek lid

21 okt 2015
    1.241
    25
    38
    Vrouw
    Hier ook Davitamon mama plus visolie. Maar begin wel te twijfelen of dat het juiste is. Weet niet waarom. Puur gevoel denk ik en lees hier en daar wat. (Echt onderzoek moet ik nog doen)

15. littlesunshine

3 jan 2016
    57
    0
    0
    NULL
    Rotterdam
    Ik gebruik ook die van Davitamon met visolie... Maar mag je er nou 2 per dag of moet je het echt bij 1 per dag houden?

16. Watermann

Watermann Niet meer actief

Ik neem ook al een tijdje Davitamon mama visolie :)

17. littlesunshine

3 jan 2016
    57
    0
    0
    NULL
    Rotterdam
    Watermann, neem jij er 2 op een dag of hou je het bij 1tje?

18. Watermann

Watermann Niet meer actief

Ik neem altijd 1, wel na 2 boterhammen (in de ochtend)

19. IrisN

IrisN Niet meer actief

Ik gebruik vanaf het begin (op advies van de verloskundige) visolie pillen met Vitamine E. Eén per dag, 's avonds voor het slapen gaan. Je koopt ze gewoon bij de apotheek. Dit staat er op het doosje:

Service Apotheek Visolie is een voedingssupplement en bevat per capsule 1000 mg visolie, waarvan 180 mg EPA en 120 mg DHA, aangevuld met vitamine E.

20. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    Rondom het gebruik van visolie capsules tijdens de zwangerschap bestaat nog veel onduidelijkheid. Er is nog geen eenduidig standpunt rondom het gebruik van visolie capsules als er geen vis wordt gegeten.
    Om toch meer duidelijkheid te krijgen rondom het gebruik van visolie capsules onderstaande achtergrondinformatie en adviezen.

De ontwikkeling van ongeboren kinderen is gebaat bij een goede voorziening met omega-3-vetzuren. Het staat nog ter discussie of zwangere vrouwen gebaat zijn bij het slikken van extra van deze vetzuren.
    Aanvulling van de voeding met EPA/DHA-supplementen of meer vette vis, levert hogere gehaltes op in het bloed. Hiervan zijn nog geen duidelijke effecten aangetoond op de groei en ontwikkeling van de baby.
    Wel zijn er enkele aanwijzingen voor een gunstig effect op het geheugen van de moeder en een kleinere kans op depressiviteit. Deze effecten zijn echter niet in alle studies gevonden.

Met name EPA en DHA spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling van het gezichtsvermogen en het zenuwstelsel.

Het effect op de lange termijn is echter nog niet duidelijk. Wanneer de moeder normaal en gevarieerd eet, bevat borstvoeding voldoende omega-3-vetzuren. Aanvulling van de voeding met EPA/DHA-supplementen of meer vette vis, levert hogere gehaltes op in de moedermelk. Hiervan zijn echter nog geen duidelijke effecten aangetoond op de groei en ontwikkeling van de baby.

ADVIES:
    - 2x week gebruik maken van vette vis;
    o vette vissoorten bevatten van nature meer dan 10% vet. Te denken aan: makreel, haring, zalm, paling, heilbot, bokking, sardines en forel.
    o Matig vette vis bevat 2- 10% vet. Te denken aan: baars, schar, tong, tonijn, zeewolf en zeeduivel.
    o Magere vis bevat 0-2% vet. Te denken aan kabeljauw, schelvis, wijting, koolvis.

Wees bij het gebruik van roofvis echter attent op het feit dat deze zeer goed verhit moeten worden of anders niet gegeten mag worden tijdens de zwangerschap.

Vissticks, lekkerbekje, kibbeling of gefrituurde inktvis zijn vooral vet door de manier waarop ze zijn bereid. Ze bevatten maar weinig EPA en DHA en worden om deze reden dan ook niet geadviseerd.

- Mocht dit niet haalbaar zijn dan kan gebruik worden gemaakt van het smeren van halvarine verrijkt met omega -3 vetzuren. Te denken aan Bleu Band halvarine, AH omega 3, Becel omega 3. Besmeer dan 4 sneetjes brood voor de aanbevolen hoeveelheden.
    - Daarnaast kan gebruik gemaakt worden van walnoten of avocado.
    - Het gebruik van visolie capsules wordt nog niet actief geadviseerd, echter mocht iemand toch persoonlijk besluiten gebruik te willen maken van visoliecapsules dan dien je er attent op te zijn dat er alleen maar Omega 3 aan toegevoegd is. Gebruik tevens niet meer dan de aanbevolen hoeveelheden ivm eventuele schadelijke stoffen in de capsules.

Bron:
    Voedingscentrum
    Voorlichtingsbureau margarine, vetten en oliën

Dus waarom geld spenderen aan visoluecapsules?

Deel Deze Pagina