Welke slowcooker

Discussie in 'De lounge' gestart door MamavanLieverd, 4 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ja, ik weet dat hier regelmatig topics over zijn, maar degenen die ik heb gelezen, hebben me niet voldoende geholpen :p.

Mijn voornaamste vraagstuk is eigenlijk welke grootte ik moet kiezen, ik lees afentoe dat hoe groter hoe beter, maar ik denk niet dat dat voor mij geldt eigenlijk. Want ik las ook dat je hem eigenlijk minimaal tot de helft moet vullen. Ik ben niet van plan vaak meerdere porties te bereiden en ik verwacht ook niet dat ik hem ga gebruiken voor extra eters. Dat betekent dus dat hij geschikt moet zijn voor zo’n 3 personen, we zijn met z’n vieren, maar onze dochter eet bijna niets met de pot mee en onze zoon wisselend. Ik twijfel dus tussen 3,5 - 4,7 liter. Groter wordt zeker te groot. En misschien de 4,7 liter ook wel, maar daar is wel meer keus in met een timer (en die wil ik ook).

Als ik voor 3,5 liter ga, heb ik dus niet zoveel keus verder, ik heb deze gezien met timer, de anderen lijken me b-merken, dus dat vind ik geen optie:
    https://www.kookshopdepepermolen.nl//crock-pot-slowcooker-2-4l-cr060?gclid=EAIaIQobChMIibqvrL2B6wIViql3Ch1BNAUwEAQYAiABEgLwC_D_BwE

Als ik voor 4,5 of 4,7 liter ga, is er natuurlijk wel heel veel keus, ik neig dan een beetje naar deze, omdat de binnenpan hiervan op inductie kan:
    https://www.fonq.nl/product/crock-pot-cr026x-duraceramic-saute-slowcooker/192148/
    Deze is wel wat prijzig, maar niet zo erg dat het een dealbreaker is.

Vraag voor degenen met slowcooker: wat zou je evt anders kiezen als je opnieuw er eentje uit moest zoeken, zou je voor groter of kleiner gaan en waarom? Welke functies mis je of heb je, maar gebruik je juist nooit? Welk materiaal binnenpan heb je, vind je die fijn, lijkt deze duurzaam, zou je daar opnieuw voor kiezen?

2. Waxinelichtjes

Waxinelichtjes Fanatiek lid

22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Ik heb de Russell Hobbs 6 L.
    Zit een timer op. Ik gebruik die nooit.
    De binnenpan kan op het gasfornuis, dat is makkelijk.
    Hij werkt uitstekend, ik vul hem nooit voor de helft, wist geeneens dat dit moest :D.
    Afijn. We zijn met 4 personen (later, want jongste eet niet mee en zoon van 4 een beetje). Dus ik maak kleine gerechten en het werkt perfect. As we speak zit er nu pulled pork in en over een uurtje gaan we smullen:D

Poolvos, Zulema en MamavanLieverd vinden dit leuk.
  3. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Dat is goed om te lezen, nu neig ik al meer naar de 4,7 liter. ;).

Smakelijk alvast. Smaakt pulled pork anders dan gewoon gebraden varkensvlees? Ik lust eigenlijk alleen (heel goed totdat het echt geen vet meer bevat) uitgebakken spek (ontbijtspek of spekjes) en varkenshaas normaal gesproken, dus ben een beetje benieuwd waar al die ophef over is ;).

4. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.259
    25.715
    113
    Ik had twee slowcookers (crockpot 4,7 liter en Russell Hobbs 3,5 liter) en ben groot fan van slowcooking. Maar toch heb ik ze allebei weergegeven om plaats te maken voor deze:
    https://www.bol.com/nl/p/crockpot-express-pot-cr051-slowcooker/9200000098961890/?Referrer=ADVNLGOO002028-ESMQJ6JPDVSJW-342310430596&gclid=CjwKCAjwjqT5BRAPEiwAJlBuBb564-fNCKrMPIs9FVrfbrDmafDn9-i7Fvxu5ANMOqKil0A6SpZQXhoCGsgQAvD_BwE

Daar kan je dus mee slowcooken, maar ook mee stomen, gebruiken als rijstkoker, snelkookpan, hij heeft een sauté functie, yoghurt maker, etc.

Echt geweldig apparaat!

citroenrasp, GossipGirlxoxo, Zulema en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Dat aanbraden, dat is dan gewoon in de pan zelf? Of wel op je eigen fornuis?
    En werkt hij in de slowcookfunctie vergelijkbaar als een normale slowcooker? Ik zoek een beetje het addertje, want hij is zelfs goedkoper dan de slowcooker van crockpot die ik op het oog had.
    Heb je ook al suddervlees wat normaal echt lang op moet staan, in de snelle stand geprobeerd? Ik denk dat mijn man dat wel heel handig gaat vinden namelijk als het in minder tijd kan.

6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.283
    10.251
    113
    Weet niet of ze nog leverbaar zijn maar wij hebben deze.
    https://www.coolblue.nl/product/219683/crock-pot-slowcooker-saute-4-7-l.html

Wij zijn met 2 volwassenen en 1 kind (inmiddels 6) wij vinden dit formaat perfect.
    Hij kan ook op het fornuis voor wanneer je het vlees aan gaat Braden.

Hij heeft geen timer maar die heb ik ook nog nooit gemist. Net gevraagd en mijn man ook niet. Zo juist mexicaanse saus gegeten uir de slowcooker.

Dit soort dingen maken we juist in voorraad.wanneer je het druk hebt dan trek je een zak uit de diepvries en pak / bak je wraps.
    Doen we trouwens met meer dingen, 1 keer eten en de overige 2 porties of in dezelfde week nog of beide in de diepvries.

(Zodra de boel koud is gaan we de saus van vandaag ook invriezen)

Laatst ook 2 kippepoten bereid en dat ging ook goed ondanks de kleinere portie.

MamavanLieverd vindt dit leuk.
  7. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Deze is voor ons minder geschikt, omdat hij niet op inductie kan, maar de 4,7 liter crockpot uit mijn link in de eerste post wel. Wel goed om te lezen dat jouw ervaring ook is dat kleine hoeveelheden ook prima gaan. Als het niet het apparaat uit @Adje ’s link wordt, gaan we inderdaad voor een 4,7 liter en niet nog kleiner.

owly en Adje vinden dit leuk.
  8. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.994
    3.321
    113
  9. tuc

tuc Niet meer actief

De russel hobbs 6 liter. Ik vind hem perfect!

GossipGirlxoxo en MamavanLieverd vinden dit leuk.
  10. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.259
    25.715
    113
    #10 Adje, 4 aug 2020
    Laatst bewerkt: 4 aug 2020
    Aanbraden kan inderdaad in de pan. Heel handig om vooraf wat aan te braden, maar ook om achteraf nog wat saus in te koken oid.

Ik heb Indisch stoofvlees erin gemaakt (45 min. onder hoge druk) en dat was geweldig mals. Normaal duurt dat 8 uur in de slowcooker. Hetzelfde als de hamlappen voor pulled pork.
    Kipfilet hoeft maar een kwartier, normaal ca. 4 uur.

Ik 'kook' er ook eieren in. Zijn daarna super makkelijk te pellen.
    Aardappels ga ik ook nooit meer koken, maar altijd in de express klaarmaken.

Laatst risotto uitgeprobeerd en ik was sceptisch, want ik ben echt van het ouderwetse roeren en beetje bij beetje vocht toevoegen en proeven of de korrel precies gaar is. Maar hij kwam werkelijk waar perfect eruit na 8 minuten op de rice/risotto functie en nog even 5 min wachten tot de druk eraf kon.
    Zelfde met sushi rijst, alleen dan zonder de 5 minuten wachten.

Yoghurt maken duurt heel lang, maar is toch wel cool en gemakkelijk om te doen. En was zo lekker!

En de slowcookfunctie werkt uitstekend. Maar je zou voor de gein even nog wat reviews kunnen lezen op bol.com. Alleen maar 4 en 5 sterren, en degene die 3 sterren gaven was vanwege de handleiding die niet in het Nederlands is.
    Dus ik vind het echt een aanrader. Zeker voor dat geld. Ik was ooit al dol blij met mijn slowcookers, maar met dit ding dus nog blijer :D

Edit: mocht je voor dit apparaat gaan, dan is dit ook nog handig: https://www.amazon.nl/Stoommand-stoominzet-accessoires-roestvrij-snelkookpan/dp/B07GYX48JM/ref=mp_s_a_1_2?dchild=1&keywords=stoommand+instant&qid=1596564687&sr=8-2
    Er zit een rekje bij voor het stomen, maar dan moet je alles met een tang er vanaf halen. Dus ik heb dit mandje erbij gekocht en doe daar dan mijn aardappels, eieren, en alles wat ik wil stomen in.

11. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.259
    25.715
    113
    Ik zou ook niet voor kleiner gaan. Beter te groot dan te klein. Vooral omdat meer maken ook weer handig in de vriezer kan.

12. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik ga me morgen even wat verder verdiepen in de reviews, en waarschijnlijk nog even twijfelen ;).

Adje vindt dit leuk.
  13. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik twijfel nog steeds, dat heeft eigenlijk alleen met het formaat van de express pot te maken, ik ben bang dat ik het apparaat zelf te groot en zwaar ga vinden (vooral nu, volgend jaar gaan we verhuizen, maar nu was ik van plan een plekje vrij te maken bovenop de kast waar de koelkast en ovens inzitten en dus vrij hoog met het wegzetten en pakken telkens), maar ook de binnenpan lijkt me groot. Ik snap dat je in kunt vriezen, maar we hebben niet zo’n grote vriezer en meestal is deze al vrij vol. Verder krijgt het ding zulke lovende reviews, dat als hij ook zou bestaan in een maatje kleiner (dus die 4,7 liter), ik hem meteen zou kopen. Maar ja, ik twijfelde dus al of die 4,7 liter niet aan de grote kant zou zijn, dus 5,7 liter helemaal. En 7 kg weegt hij dus, bijna dubbel zoveel als de slowcooker die ik op het oog had.
    Maar echt, die lovende reviews he, twijfel, twijfel, twijfel. Ik ben normaal niet zo’n twijfelkont, hoewel ik altijd wel veel research doe voor ik grote aankopen doe. Onbekend terrein maakt me onzeker blijkbaar :roflmao::roflmao::roflmao:

14. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.259
    25.715
    113
    Wat misschien helpt (of het maakt het alleen erger :roflmao:): Een ander merk wat hetzelfde doet als de crockpot express is de Instant pot. Deze was zelfs eerst op de markt en wordt verkocht via Amazon. En deze heeft wel verschillende maten. En dus ook een kleinere maat. Deze: https://www.amazon.nl/Instant-Pot-IPDuo-30-roestvrij-staal/dp/B07VS31PLC/ref=mp_s_a_1_4?dchild=1&keywords=instant+pot&qid=1596637063&sr=8-4

En anders zou ik gewoon een kleiner formaatje slowcookers kopen. Om zonde als je spijt krijgt van zo'n enorm apparaat in je keuken.
    Deze is misschien ook nog wel wat: https://www.deslowcookery.nl/a-49764857/slowcookers/crock-pot-slowcooker-4-5-ltr-duraceramic-wit-met-scharnierend-deksel/#description (Met aanbraadfunctie)

15. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ja, de instantpot had ik ook wel gezien, maar nog geen reviews van gelezen, ik wil dus wel dat de slowcook functie net zo goed is als bij een slowcooker, dus daar moet ik even naar kijken.
    Ja, die slowcooker uit je link had ik ook gezien, maar die heeft geen timer, de duurdere uit mijn link in mijn eerste post wel (verder hebben ze volgens mij een zelfde materiaal binnenpan, met zo’n extra sterke keramische anti-aanbaklaag en geschikt voor inductie), scheelt wel best veel in de prijs, maar als ik er vervolgens jaren veel plezier van heb, maakt het ook weer niet zoveel uit.

Ik ga nog even de reviews van de instant pot bekijken en ook met mijn man overleggen of hij denkt dat hij de snelkookfuncties gaat gebruiken, want ik vind ze wel interessant zelf, maar weet niet of ik ze veel ga gebruiken, omdat ik vooral een slowcooker wilde aanschaffen, zodat ik ‘s ochtends al kan koken. Maar over een jaar kan het wel weer anders zijn, twijfel, twijfel, twijfel. :roflmao::roflmao::roflmao:

Adje vindt dit leuk.
  16. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.259
    25.715
    113
    Haha lastig he.
    Op de Nederlandse amazon staan nog niet veel reviews trouwens. Maar op de Duitse en Engelse amazon staan denk ik wel een hoop.

17. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik ben aan het googlen: instantpot vs crockpot review, voor de wat uitgebreidere reviews en keuzehelpers. Er zijn heel wat foodbloggers in Amerika ook, dus vind van alles. ;)
    De 3 liter instantpot is misschien weer wat te klein bij nader inzien, tenminste ze houden daar aan dat dat meer voor 1 persoon is en dat de 6 liter voor een gemiddeld gezin is (maar ja, wij zitten er een beetje tussenin en de instantpot heeft geen tussenmaten).
    Maak je ook wel kleine hoeveelheden in je express? Gaat dat gewoon goed? Want ook bij de express zie ik weer staan dat je hem eigenlijk half moet vullen, terwijl de ervaringen hier met slowcookers zeggen dat minder ook wel goed gaat.

Adje vindt dit leuk.
  18. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.259
    25.715
    113
    Minder gaat ook prima. Laatst nog pulled chicken gemaakt van drie enkele kipfilets. Halfvol is echt niet nodig. Dus ik kan me voorstellen dat je qua grootte denkt 'waar ga ik dat ding laten', maar voor het gebruik zelf is dat echt niet nodig.

19. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik neig er nu toch meer naar om voor de slowcooker te gaan en dan waarschijnlijk dus deze:
    https://www.fonq.nl/product/crock-pot-cr026x-duraceramic-saute-slowcooker/192148/ Stiekem vind ik deze ook gewoon heel mooi :oops:
    Mijn man verwacht namelijk niet dat hij de express of instantpot gaat gebruiken en ik misschien wel, maar niet de komende periode. Ik kan altijd over een paar jaar nog een apparaat erbij kopen. Ik denk dat het simpele van een slowcooker (niet teveel functies) momenteel passender is. En zeker ook de grootte en gewicht ivm hoog neerzetten wanneer hij niet gebruikt wordt.
    Ik ga hem sowieso pas gebruiken na de vakantie, want hem uitproberen terwijl mijn dochter rondloopt, wordt sowieso niks :roflmao:. Dus kan nog een paar weken twijfelen, haha.
    Ik heb wel echt veel aan alle tips en ervaringen en als ik weer vaker uitgebreider kook en ruimer woon ;), lijkt me zo’n express-pot wel veel meerwaarde hebben.

Adje vindt dit leuk.
  20. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ik heb dezelfde en ben er zoooo blij mee. Ben ook blij dat ik geen kleinere heb genomen.

tuc vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina