Hi! Wij gaan airco's laten plaatsen op de slaapkamers. Nou is de beste plaatsing natuuuuurlijk dat die kast precies boven alle hoofden boven het bed moet hangen. Nou ben ik in mijn hoofd al bezig met het herindelen van de slaapkamers, maar das ook niet zo maar gedaan (schuine wand, hoek raam) In hoeverre is het vervelend dat zo'n ding boven je hoofd hangt. M'n man zegt dat hij de lucht via het plafond stuurt. En niet recht naar beneden. Wie heeft ervaring ?
Ik snap denk ik niet zo goed wat je bedoelt, boven je hoofd als in op het plafond, bedoel je? Onze airco’s op de slaapkamers hangen op de muur, in de richting van de bedden, maar er wel een stukje bij vandaan. Ze staan ‘s nachts hartje zomer op een lage stand aan, maar direct in de luchtstroom liggen lijkt me alsnog niet zo fijn.
Die van ons hangt naast het bed. Hij staat juist overdag aan (hij koelt meer dan alleen onze kamer) 's nachts staat hij uit. Daardoor blijft alles op gelijkmatige temperatuur en heerlijk fris in huis. Bij het slapen heb je dus ook geen last van luchtstromen.
Ja dat bedoel ik. Hij komt hier ook op de muur hoor Ik weet dan weer niet wat jij bedoeld met in de richting van de bedden haha
Extra info: het is vooral voor onze meiden. Die gaan nog op tijd naar bed. Na het werk is er dan niet zoveel tijd om de kamer te koelen. Hij zal dus nog wel even aan staan qls ze in bed liggen. Niet de hele nacht
De muur tegenover de bedden zegmaar Aan de andere kant van de kamer. Zo kwam het ook het beste uit qua plaatsen.
Onze airco hangt aan de muur waar ons hoofdeinde tegenaan staat (dus boven ons hoofd). Geen last van hoor en staat zomers de hele nacht aan.
Bij ons idem. Ik denk ook dat dat lekkerder is als dat je m bij je voeteneind aan de muur hangt, ivm de luchtstroom. Bij dochter hangt hij schuin boven dr. Ze slaapt onder een schuin dak van de dakkapel, en hij hangt dus op de wand van de dakkapel.
Wij hebben hem aan boord recht boven het bed en liggen dan niet "in de wind" als de flappen goed staan. Maar ledikantje aan het voeteneind wel omdat het daar tegen de muur komt. Als de flappen op bewegen staan komt het toch ongeveer 1m van het hoofdeind
Maar waarom zou je 'm pas na werk aanzetten? Wij hebben een app en ik kan 'm op afstand aanzetten. En op zich in hoge stand is het in die tijd ook wel gekoeld. Wij slapen als het erg warm is wel ook met airco op fluisterstil anders word de kamer wel weer warm van de warmte uit de muren.
Misschien dat dat een optie is maar normaal ben ik geen fan van apparaten aan als we niet thuis zijn..
Bij ons hangen ze juist niet tegenover ons, maar op een plek waarbij de koude lucht het beste word verspreid over de gehele bovenverdieping en zo ook met de andere airco’s in de slaapkamers. In ons huis is het dus ook door de airco’s boven -bijvoorbeeld- 18 graden beneden in de gang.
Heb je zonnepanelen? Nu heb je er nog geen last van maar als straks de saldering eraf is, is het veel gunstiger om je huis overdag koel te houden. Bij ons gaan de airco's om 10:00 aan en om 22:00 weer uit, volledig op zonne-energie. Zo blijft het huis in de zomer dag en nacht koel.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat het snachts koel blijft dan? Een airco maakt je huis niet koel, maar de omgevingstemperatuur. Je meubels bijvoorbeeld, daar blijft de warmte gewoon in zitten. Zodra ik de airco uit doe zie je de temp echt omhoog gaan. Dus hier staan ze bij warme dagen snachts ook aan op de fluisterstand.
Nee hebben we niet. Wel hebben we plat dak. En 1 kinder slaapkamer op het zuiden. Ik verwacht daarom de airco vooral savonds nodig te hebben. Zodra wij naar bed gaan gaan ze waarschijnlijk uit. Maar we hebben er natuurlijk nog geen ervaring mee. Moet nog blijken of we dat zo vinden werken. Maar vorige zomers werd het gewoon 40 graden op de kamers. Ik ben al blij met elke graden minder. We hebben sinds kort stroom van anwb. Daar zie je goed dat overdag juist de stroom gratis is. Op vrije dagen zullen we het zo wel in gaan zetten denk ik. Overdag alvast verkoelen
Maar bij ons zit die temperatuur nergens in. Het wordt gewoon nooit warmer dan 25 graden in huis. Tegen de tijd dat de buiten temperatuur begint op te lopen springt de airco aan waardoor de binnen temperatuur stabiel blijft. Zie bijgevoegde screenshot van mijn woonkamer temperatuur op 14 augustus vorig jaar. Expres deze dag gekozen omdat we toen midden in een hittegolf zaten (https://www.weer.nl/nieuws/2022/officieel-warmste-14-augustus-sinds-begin-van-de-metingen). Je ziet de temperatuur 's morgens stijgen totdat om 10:00 de airco's aanspringen. Vanaf dan houdt hij het huis stabiel en in de avond nog een beetje naar beneden. Dan zie je de temperatuur wel weer oplopen als de airco uit gaat maar het oplopen stopt bij de basis temperatuur.
Ja okee, maar ik heb wel een veel warmer huis. Op warme dagen is het snachts gewoon 28 mgraden en overdag 32/33