Mijn dochter (20) heeft oorpijn. Ze heeft al 3 weken een verstopt oor en sinds het weekend oorpijn. Huisarts gebeld, ze gebruikt nu neusspray en otalgan in haar oor tegen de pijn. Nu moet ze van de assistente haar oor gaan druppelen met sla olie. En dan willen ze het woensdag uitspuiten. Ik vind dit een gek advies, ze hebben nog niet eens in haar oor gekeken, ik neem aan dat als ze bijvoorbeeld een middenoorontsteking heeft, ze het helemaal niet mogen uitspuiten. Ook de buitenkant van haar oor en haar kaak doen zeer.. Is het nu verstandig om met sla olie te gaan druppelen of met olijfolie (bertolli?) Geen idee dit moest ze doen omdat ze gaan uitspuiten woensdag. Iemand ervaring?
Met oliedruppelen is heel normaal om de troep eruit te krijgen, als het dan mooi schoon is kan de ha ook beter het trommelvlies inspecteren en bv een oorontsteking vaststellen. Hier druppelden we altijd met gewone olijfolie bij de jongste. En in bad even met de oortjes onder water en masseren. Maar haar oren waren zo vol dat het met olie niet schoner meer werd, uitspuiten doen ze hier niet bij kinderen, dus dat werd een oortoilet bij KNO.
Ik heb het inderdaad ook wel eens vaker gehoord hoor dat druppelen met olie. Maar uitspuiten bij oorpijn lijkt mij niet helemaal fijn.. Kan ik gewoon bertolli gebruiken? Dat is olijfolie..
Ik weet dat je voor het uitspuiten inderdaad een paar dagen moet druppelen met slaolie (geen olijfolie!). Maar vind het ook een vreemd advies om te gaan druppelen voor het nog een keer nagekeken is. Bij mijn weten doet een verstopping geen pijn ook namelijk. Ik zou het eerst na willen laten kijken voor er wat in gedruppeld wordt om er zeker van te zijn dat er geen ontsteking zit. Mocht dit wel het geval zijn dan lijkt het me ook heel erg pijnlijk als ze er in gaan zitten wroeten.
Je leest op het internet slaolie maar ook olijfolie. Vandaar dat ik het vraag. Ze druppelt ook al met otalgan, een pijnstiller voor in het oor. Dit spul is heel vet, dus ik neem eigenlijk een klein beetje aan dat dat eventueel smeer ook losweekt net als dat slaolie dat zal doen. Ik denk zelf ook dat ze woensdag eerst moeten kijken en niet zomaar even gaan spuiten, terwijl het misschien een ontsteking is.
Geen olijfolie, maar slaolie. Ik vermoed dat wanneer je woensdag komt ze eerst even in haar oren kijken voordat ze gaan uitspuiten. Maar als er dan al gedruppeld is maakt het dat allemaal wat makkelijker.
Waarom geen olijfolie, het doel van de olie is om het oorsmeer soepel te krijgen. Slaolie is meestal raapzaadolie en dat is qua chemische samensteling een redelijk vergelijkbare olie. Ts jullie druppelen ook met otalgan, dat maakt het oorsmeer ook wat soepeler. Ik zou het advies wel opvolgen. Als er minder oorsmeer in het oor is kunnen ze het ook wat beter bekijken. Mijn man heeft vaak last van oorpijn, en ontsteking. Zijn oren worden ook regelmatig uitgespoten dan moet hij altijd even wat druppelen met olie, en dan pakken we gewoon zonnebloem of olijfolie. Vorig jaar had hij dus een gaatje in zijn trommelvlies en kon dat niet, maar toen was hij bijna doof. Heel vervelend voor je dochter. Sterkte!
Ik ga in iedergeval even slaolie halen voor haar, en dan woensdag vragen of eerst de huisarts zelf even wil kijken, dat ze het niet zomaar uitspuiten terwijl het pijn doet.
Ik heb geen slaolie in huis wel bertolli olijfolie maar twijfel toch of dit dan ook goed is.. Ik heb zelf ook veelvuldig oorontsteking gehad maar nog nooit laten uitspuiten. Het lijkt me iig pijnlijk als het ontstoken is en ze zouden dit doen.
misschien nog een keer de huisarts bellen, en vragen of het echt noodzakelijk is, aangezien je ook al met die otalgan aan het druppelen bent, dat maakt het ook al soepeler. Verder zou ik er dus gewoon die olijfolie in doen. Het lijkt me ook verschrikkelijk als ze een ontstoken oor uitspuiten!
Mag met alle soorten olie, behalve motorolie! Dat advies krijgen de patiënten bij ons altijd. Dus slaolie, olijfolie, zonnebloemolie, babyolie etc, het mag en kan allemaal!
Ik ben zelf doktersassistente. Slaolie, zonnebloemolie, olijfolie, allemaal prima. Maar aangezien ze echt pijn heeft en al met otalgan heeft gedruppeld vind het ik wel een gek advies. Eerst maar eens in de oren kijken.
Hier altijd olijfolie. Maar dat was eigenlijk alleen bij verstopte oren door veel oorsmeer. Absoluut nooit uit laten spuiten bij oorontsteking.
Dit. Wij spuiten nooit bij pijn. Sowieso wordt er voor het spuiten altijd in de oren gekeken, bij een ontsteking wordt ook niet gespoten. Ts, Hoe is jouw dochter verder? Koorts, verkoudheid? Laat haar morgen nogmaals bellen om eerst in haar oren te laten kijken door de arts.
Bedankt voor de reacties, Mijn dochter heeft geen koorts maar heeft al wel een aantal dagen een verstopte neus en hoesten/keelpijn. Als ze woensdag naar de huisarts (assistente) moet ga ik wel mee. Want ondanks dat ze 20 is, durft ze niet te zeggen waarschijnlijk dat ze graag wil dat de huisarts er even naar kijkt. Lijkt mij niet de bedoeling dat ze gewoon gaan spuiten zonder dat het goed beoordeeld is..
Uitspuiten doen wel bij oorontstekingen Maar alleen na opdracht van de arts. Vaak is dat om de zooi er uit te krijgen zodat de druppels beter hun werk kunnen doen.
Maaaaar, dat gezegd hebbende. Haar advies snapte ik ook al niet zo. Dus zou wel even extra allert zijn woensdag.