Welke menstruatieonderbroeken en hoe doen jullie dat met wassen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Nijn1977, 20 jan 2025.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Bij mij is dat het geval heb ik het idee als ik dat dus doe. Ik gooi het er dan ook niet vaak in. Maar misschien is zo’n bak van de droger meer water dan wat jij erin gooi.

2. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.085
    16.404
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Als ik al aan het twijfelen was over menstruatieondergoed dan ben ik nu wel voorgoed genezen.
    Weken in emmers, gatverdamme.
    Ik kan me nog herinneren dat mijn moeder vroeger mijn bevuilde ondergoed in een emmer met koud water zette om te weken, die lucht man man ik ruik het weer als ik eraan terugdenk.
    Mijn jongste dochter menstrueert nog niet maar als dat net zulke heftige menstruaties zijn zoals ik zelf heb en haar oudere zus dan worden het toch echt wegwerpverbanden.
    Ik zou zelf heel erg onzeker worden van zo'n onderbroek.
    Als de dood dat ik ineens doorgelekt ben en ik ruik mezelf echt wel wanneer ik aan het menstrueren ben.
    Op echt de laatste dag zou ik het wellicht wel aandurven maar bij mij en mijn oudste dochter zijn de eerste dagen zo heftig, daar moet soms gewoon een kraamverband bij aan te pas komen voor de nachten.
    Wat een ellende is het toch ook.

Bloempjelief vindt dit leuk.
  3. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    12.713
    14.322
    113
    Vrouw
    Ik heb geen idee hoeveel water er in de bak van een wasdroger kan. Mijn droger is aangesloten op een afvoer.
    Het is een paar liter water denk ik wat ik in mijn emmer heb dan. Ik gooi hem erin leeg, laat de machine spoelen met koudwater en dan soms kort centrifugeren.
    Dan gaat pas de rest van de was erbij en draait hij heg gewone programma.
    Maar ik laat bijv ook wel eens (zweet)shirts in azijnwater weken. Dat gooi ik ook gerust met water en al zo bij de was. Geen problemen mee.

Athina en Jo79 vinden dit leuk.
  4. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.248
    8.410
    113
    Vrouw
    Hier dus wel een beetje hetzelfde. Ik denk ook echt dat het met een heftige menstruatie niet te doen is, hoe mooi de verhalen, vooral op social media, ook zijn.

Anouk2005 vindt dit leuk.
  5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.085
    16.404
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Inderdaad, het lijkt zo geweldig. Prima denk ik als je een minimale hoeveelheid verliest maar bij ruim bloedverlies denk ik niet te doen en ik vind het ook een vies idee als ik eerlijk ben. Verwissel dan liever een aantal keer mijn verband en tampon. Dan voel ik me doorgaans wel weer fris.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    49.708
    35.068
    113
    Heb je het wel eens geprobeerd? Want als je nu maandverband gebruikt is een onderbroek zoveel fijner. Als je heel veel bloed verliest zul je idd misschien wat vaker een nieuwe onderbroek aan moeten doen, maar het zit zoveel lekkerder. Je bent niet verplicht zo'n onderbroek 8 uur te dragen ofzo. Je voelt het namelijk niet en maandverband voel ik altijd. Vreselijk. Er zijn onderbroeken die tot 50ml opnemen trouwens, dat is echt héél veel. Zelfde ongeveer als 10 tampons. Zeker voor thuis in de nacht ideaal. Mijn dochter menstrueert ook heel hevig en lekt daar in de nacht niet doorheen. Terwijl ik vroeger regelmatig door een tampon+nachtmaandverband heen lekte in de nacht. Weken in een emmer begin ik echt niet aan hoor, maar dat raden ze ook af. Heb dochter laatst gevraagd hoe zij dat doet en zij spoelt ze uit onder de douche, legt hem op de grond en dan met de douchekop erop. Nou prima, geen vieze handen.

Athina, Sado en Nijn1977 vinden dit leuk.
  7. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.048
    16.943
    113
    Met ondergoed geen ervaring maar ik vind het wasbare maandverband met mijn heftige menstruaties juist een stuk fijner dan wegwerp

8. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    12.713
    14.322
    113
    Vrouw
    Ik gebruik ze tijdens mijn lichte dagen. En dat vind ik dacht ideaal. Het zit zoveel lekkerder dan wegwerp maandverband.
    Maar tijdens mijn zware dagen durf ik het ook echt niet aan. Die twee dagen pak ik dan ook naar wegwerp. Dat kan ik gewoon snel verschonen en voelt voor mij fijner.

Maar tijdens de lichte dagen vloei ik echt heel weinig en dan zijn die slips ideaal.

9. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    12.713
    14.322
    113
    Vrouw
    Ik durf tijdens mijn zware dagen echt die slips niet aan. Ik vloei dan echt met golven en dan voel ik het vaak letterlijk lopen. Dan blijf ik slips wisselen, dan doe ik die twee dagen liever wegwerp en zodra het minder wordt stap ik weer over op slips.

Bloempjelief en Anouk2005 vinden dit leuk.
  10. Nijn1977

Nijn1977 Bekend lid

10 nov 2019
    911
    412
    63
    Vrouw

11. Nijn1977

Nijn1977 Bekend lid

10 nov 2019
    911
    412
    63
    Vrouw
    Ik denk juist dat als je zulke heftige menstruaties hebt dat een maandverband in een menstruatieonderbroek heel erg fijn is! Het geeft dan veel extra zekerheid. Mijn meiden vinden de broekjes veel fijner, maandverband gaat altijd schuiven en zit veel minder comfortabel. Dat doen ze alleen op de dagen dat ze gym hebben, omdat je de lijnen van de onderbroek ziet in een strakke gymlegging. Onder een spijkerbroek zie je dat niet. De onderbroek verschoon je ook gewoon drie keer per dag net als je maandverband, dus qua ‘ruiken’ is er echt geen verschil. Sterker nog, de broekjes absorberen beter, ze zijn er speciaal voor gemaakt.

Ik heb mijn dochters beide laten proberen en ze kiezen beide voor de broekjes, af en toe in combinatie met maandverband. En ja, als moeder vind ik het niet heel fijn dat ik dan ‘s avonds even de broekjes in de emmer drie keer moet omspoelen en het rode water moet wegkieperen in het gootsteentje ons ons washok, maar ja, dat heb je toch over voor je dochters? Daarna gaan ze in de wasmachine, binnenstebuiten aan de lijn en zijn ze weer helemaal schoon.[/QUOTE]

Anouk2005 vindt dit leuk.
  12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.085
    16.404
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Nee nog niet geprobeerd maar ik draag ook tampons icm maandverband en dat werkt opzich wel goed.
    Ik zou onzeker worden van zo'n onderbroek en al helemaal op mijn werk is het geen doen om een onderbroek om te wisselen.
    Voor de lichtere dagen is het best een idee om het eens te proberen maar niet met mijn zware dagen. Dan zou ik er heel onzeker over worden.

13. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.085
    16.404
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja op de lichtere dagen vind ik het wel het overwegen waard.
    Dan zou ik het wel aandurven. Op mijn zware dagen verlies ik soms zelfs mijn tampon zoveel is het dan.
    Zal blij zijn als die ellende eens klaar is.

Zxcvb vindt dit leuk.
  14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.017
    3.798
    113
    Of her eerste deel van de dag zo'n onderbroek gebruiken met maandverband en/of eventueel een tampon en de rest van de wrk/schooldag zonder. Hoef je ook geen hele onderbroek om te wisselen ofzo.
    Mijn ervaring is dat ze echt meer opnemen. Al verschilt het per onderbroek, maar het staat meesral wel aangegeven hoeveel ze op kunnen nemen.

suus1983 vindt dit leuk.
  15. WinBel

WinBel Actief lid

5 mei 2023
    238
    315
    63
    Vrouw
    Ik heb hier de slips van Marks&Spencer, is een tienerlijn trouwens haha. Ik ben vrij zwaar ongesteld, maar die houden het wel. Wel doe ik op mijn zware dagen op het werk 1x wisselen (na 6 uur dragen, gewoon, omdat ik dat zelf heel prettig vind). Ik heb altijd een kleine wetbag mee voor de vuile en daar doe ik ook de schone in 's ochtends. Ik ben pas 1x doorgelekt, toen ik vergeten was een schone mee te nemen en 14 uur van huis was. Maar ook toen, enkel een randje.

Ik spoel ze thuis direct uit onder een stromende koude kraan (elders niet, dan wacht ik tot thuis) en doe ze dan in een grote wetbag, dan was ik het na 3 dagen. Ik heb wel een hele lading dus ik kan de hele menstruatie door zonder te wassen. Ik doe alleen het ondergoed en de wetbag in de trommel geen andere was, eerst bubblesoak en dan een normaal programma, droog de boel op de lijn en dat is binnen een dag droog (ook binnen)
    Ik heb ook van Lotties en Primark geprobeerd, de 1e zijn gewoon luiers in mijn ogen en niks prettigs aan, de 2e zaten voor mij niet prettig en kan ik dus niet over oordelen

Nijn1977 vindt dit leuk.
  16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    49.708
    35.068
    113
    Nee dat snap ik. Ik zou dat ook niet prettig vinden. Zou het dan eerder als reserve gebruiken. Zo'n onderbroek met een maandverbandje. Heb je ook altijd een back up.

Anouk2005 en Youtan vinden dit leuk.
  17. Nijn1977

Nijn1977 Bekend lid

10 nov 2019
    911
    412
    63
    Vrouw
    Bedankt voor de tip! Die van M&S zijn ook wat vriendelijker geprijsd :oops: Dan ga ik die ook aanschaffen om te proberen voor de dochters hier. Hoe is de maatvoering, valt hij op kledingmaat? De meiden hier dragen S en soms XS. Ze zijn vrij lang ongeveer 1.70 m en hebben een normaal/slank postuur.

18. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.486
    4.310
    113
    Vrouw
    Voor mijn dochter heb ik er 10 van Moi en Marie en 2 van de Hema. Ik maak me niet zo druk over uitspoelen, emmers met water of geurtjes… wij wassen gewoon elke dag. Ze gebruikt er twee per dag, ‘s ochtends en ‘s avonds. Als ze naar school gaat gebruikt ze ‘ondersteunend’ inlegkruisjes. Ze is ook niet heel erg hevig ongesteld. En ‘‘s avonds gaat ze douchen en gaat er weer een was in, 40 graden of 60 graden. Daarna gaan ze aan de waslijn voor de verwarming.
    Ik spoel ze dus ook niet uit, laat ze ook niet dagen in een emmertje staan (wat ik dus wel vies zou vinden).
    Ze is nog nooit doorgelekt en maandverband vindt ze vreselijk.

Ik vind het nog steeds een mega aanrader voor meisjes die ongesteld zijn, ook als de mama’s het vies vinden, kunnen ze ze gebruiken met maandverband, maar dan zonder de bijkomende kans/stress dat ze doorlekken op school. Het is echt fijn voor de meisjes. Ja het is duur, maar dit zijn echt dingen die ik vroeger zelf ook graag had willen hebben.

Jessi79 en suus1983 vinden dit leuk.
  19. WinBel

WinBel Actief lid

5 mei 2023
    238
    315
    63
    Vrouw
    Ik vind hem persoonlijk echt op maat vallen, of een heel klein beetje ruimer, maar absoluut geen kledingmaat ruimer. Ik zou in ieder geval niet een volledige maat kleiner nemen, maar als ze tussen 2 maten vallen, wel de kleinste van de 2 kiezen
    Oh alleen de high waisted, die zou ik wel afraden, temeer met een slank postuur. Die komt bij mij (maat 42 en passend postuur daarbij) namelijk al tot boven mijn taille en is mijn reservepaar

Nijn1977 vindt dit leuk.
  20. Nijn1977

Nijn1977 Bekend lid

10 nov 2019
    911
    412
    63
    Vrouw
    Bedankt! Dochters willen graag de boxershorts. Maar ik zag een niet al te fijn verzend en retourbeleid bij M&S, verzenden 6 euro en retour 9 euro. En ze zullen ze wel niet in de winkels hebben liggen. Ik zal er deze week wel even langsgaan om te informeren.

Deel Deze Pagina