Voor mijn dochter wil ik een fietsje kopen. Deze krijgt ze in November voor haar verjaardag. Ze is nu 1.02 dus als ik daar naar kijk kom je uit op een 12 inch fiets. Volgens de maattabellen gaat de verhouding als volgt: 12 inch 2-4 jaar 14 inch 3-5 jaar 16 inch 4-6 jaar Welke maat moet ik dan hebben wil ze er nu ook goed met haar voetjes op de grond kunnen? Welke maat heeft jullie kind (gehad) op de leeftijd van 4 jaar?
Mijn dochter is 3,5 en zit qua lengte altijd op de -1 lijn. Zij heeft een 12 inch en het zadel kan inmiddels als makkelijk een stukje omhoog. In jouw geval zou ik dan toch voor een 14 inch gaan, gaat net een stukje langer mee dan.
Dochter heeft voor haar 4de verjaardag een 16 inch gekregen ietsje groot....gelukkig maar want ze heeft een groeispurt gehad en nu na 6 maanden is ie perfect.....14 inch of kleiner hadden we niets meer aangehad.
Silvana81, dat is dus ook waar ik bang voor ben. Bovendien komt de winter er aan en dan zal hij vast in de schuur staan. Ben zo bang dat ze er anders weinig plezier van zal hebben
Ik zou wel echt gaan passen als je een 14" wil kopen, want om te leren fietsen moeten ze echt goed met hun voeten bij de grond kunnen. De mijne heeft leren fietsen op een 12" en toen hij steeds vaker grotere afstanden ging fietsen heeft hij een 16" gekregen, maar dat was niet goed gegaan bij het oefenen hoor! Fiets heeft een laag frame en staat op z'n laagst. Ander nadeel van 14" is dat het een tussenmaat is, minder makkelijk te krijgen en minder keus. En ze stappen vanaf 14 naar 18 over, ook weer een tussenmaat. Ander idee: 16 inch kopen en als ze los gaat fietsen oefenen met een tweedehands / geleend 12" fietsje. Want hier is de 12 inch zonde van het geld geweest en hadden we die beter tweedehands kunnen kopen ipv de 16".
Het viel mij idd op dat er minder keus is in 14 inch. Heb ook eigenlijk nooit geweten dat het een tussenmaat is. Was sowieso al van plan om te gaan "passen" nav jullie input.
12 is te klein en 16 kan ze op de laagste stand nog niet met haar voetjes bij de grond. Ze fietst wel nog met zijwieltjes...
12 was hier echt te klein voor m'n meisje van net 4 en 16 echt te groot! Hier dus 14 inch gekozen ( m'n dochter is ong 108 cm)
Mijn dochter word in december 4 jaar en krijgt een 20 inch fiets. Ze was 3 mnd geleden 1m19.(116 /122 en 122 /128) En lange benen dus heeft de 20 inch nodig. Hebben ook gepast bij de fietsen winkel. Maar gemiddeld zitten kindjes van die leeftijd op een 16 inch fiets geloof ik. Dus zou of gaan passen of ff kijken online bij welke lengte die fiets kan
dochter was lang voor haar leeftijd, dus wij kozen voor een 16 inch met 4 jaar - maar uiteindelijk heeft ze leren fietsen op een 2e hands 12 inch, omdat ze echt goed met haar voeten bij de grond moest kunnen. Dus de jongste is gewoon begonnen op een 12,5 inch . Ik zou lekker op marktplaats kijken. Dat een fiets lang mee gaat, kun je sowieso vergeten . Ze groeien gewoon nog hard op deze leeftijd. Wat mij betreft is het echt geen 100+ euro waard...
Ik zou voor 12 of eventueel 14 inch gaan, zo kan ze het makkelijk leren. En dan kun je eventueel 16 overslaan en naar 20 gaan. Te grote fiets is niet fijn fietsen, zeker niet om te leren.
Daar heb je gelijk in, maar op de 12 inch fiets moest ze teveel moeite doen om te trappen omdat hij eigenlijk net te klein was
Hier hebben ze leren fietsen op een 12 inch, maar zijn al heel snel naar een 16 inch gegaan als ze los konden fietsen. Wij kiezen er bewust niet voor om in de tussenmaatjes te zitten dan maar een tijdje langer op een wat kleine fiets. Onze zoon van 5 gaat binnenkort wel over naar een 20 inch fiets,m want hij trapt zich een slag in de rondte op een 16 inch fiets.
Mijn dochter kreeg met haar 4e verjaardag van ons een 16 inch fiets. We hadden nog een 12 inch fiets staan van haar broer waar ze echt al goed op kon fietsen en ze wilde graag een nieuwe fiets . Het duurde wel een paar maanden voordat ze er echt goed zelf op kon fietsen (vooral het opstappen was lastig, omdat de fiets eigenlijk nog te groot was). Inmiddels zijn we een jaar verder en fietst ze supergoed op d'r fiets (ze is nu 1.06m). Als ze nog moet leren fietsen, zou ik dus zeker niet voor een 16 inch gaan.
Wij gaan ook zo snel mogelijk over naar een grotere fiets als dat gaat Hoe groter de wielen, hoe gemakkelijker ze kunnen meefietsen. Vandaar dat de eerste fietsen (12 en 16 en 20 inch) hier allemaal niet zo lang gebruikt zijn. Zadels zijn dus niet hoger gezet, zodra het kon, hup een maat groter...
Hier fietsen ze altijd op fietsen die 'zo groot mogelijk zijn'. Moet wel veilig zijn, maar voetjes plat op de grond vind ik niet nodig. Ik ben afhankelijk van de fiets en met 3 kids is het handig dat ze zsm zo goed mogelijk in mijn tempo mee kunnen fietsen Zoonlief van 4 jaar en 8 maanden is net overgestapt van 16 inch op 18 inch. Vanaf 3,5 jaar fietst hij op 16 inch zonder zijwielen. Zit in de curve op +1 lijn.