Hoi allemaal! Nu mijn zoon twee weken oud is merk ik dat de vermoeidheid begint toe te slaan en ik het soms toch wel fijn zou vinden als papa eens uit bed gaat om zoonlief te voeden ipv mama. In de eerste dagen waren we er samen uit waarbij ik aan een gehuurde elektrische kolf zat en papa de fles afgekolfde melk gaf aan onze baby. Toen mijn borstvoeding goed op gang was hebben we het kolfapparaat weer terug gestuurd. Deze was trouwens van medela dus alle flesjes en toestanden hebben we daar nog van. Nu wil ik dus een Handkolf aanschaffen om mezelf zo nu en dan vrij te geven en ook handig voor als opa en oma oppassen (voorlopig heb ik geen werk dus lijkt me overbodig een elektrische te kopen) Ik zie vooral de avent en medela harmony voorbij komen. Welke raden jullie aan? Ik heb dus nog alle poespas van de medela en het eerste flesje van avent. Of hebben jullie nog een ander merk dat de voorkeur heeft?
Uit welk flesje drinkt je kindje, medela of avent? Dan zou ik gewoon bij dat merk blijven. Zelf heb ik alles van avent en ik ben er erg tevreden over, maar medela lijkt me ook prima. Het is uiteindelijk het handigst als alles op elkaar past, dus fles en kolf van hetzelfde merk. Dan hoef je niet nog eens over te gieten.
Een nachtvoeding overslaan, op deze termijn? Nee, dat is eigenlijk geen goed idee... Je productie is nog volledig in de opstartfase, je kindje is er pas. Vooral nachtvoedingen zijn de komende tijd van heel groot belang. Daar kan je absoluut nog niet zonder. Ja, het is vermoeiend, heel vermoeiend...maar het hoort er bij. Doordat je borstvoeding geeft, komt er wel een slaaphormoon vrij, waardoor je weer snel in slaap valt Laat papa helpen, die kan baby uit zijn bedje halen, indien nodig verschonen, en dan lekker bij jou leggen. Het enige wat jij hoeft te doen, is baby aanleggen Daar komt nog bij, dat je borsten gewoon verwachten dat er een kind komt drinken, en dus vol met melk zullen zijn. En met zulke knoeperds, daar valt echt niet mee te slapen... Ik kan me de eerste keer dat baby wat langer doorsliep nog zo voor de geest halen. Eigenlijk wou ik gewoon wakker maken, zo ongemakkelijk en pijnlijk was het... Hetzelfde geld overigens voor overdag. Natuurlijk kan je lekker even de hort op gaan, dat deed ik ook, maar de kolf ging mee, want als het tijd is voor een voeding, zit je echt niet prettig... Als je een voorraadje op wil bouwen voor de vriezer, kolf dan na de eerste ochtendvoeding. Dan heb je de meeste melk.
Ik heb in het ziekenhuis Medela gebruikt en eenmaal thuis Ardo (beide elektrisch). De Ardo beviel mij beter.
Zoe123. Het plan was om 1 voeding uit handen te geven aan papa. De eerste vd nacht of de eerste in de ochtend. Ik zou dan zodra ik wakker ben kunnen afkolven en dit in de koelkast zetten voor vriendlief zijn beurt. De lactatiekundige vond dit helemaal geen gek idee. Daarnaast is het verschonen end niet aan mijn vriend besteedt aangezien die de baby pas na een half uur huilen hoort en zelfs dan nog zo slaperig kan zijn dat ie weer verder slaapt met als resultaat dat ik alsnog alles in m'n eentje aan het doen ben. Ik twijfel dus alleen over welke kolf ik ga aanschaffen...
Ik had bij de eerste ook een handkolf. Ik vond het niet prettig, kreeg kramp aan mijn vingers, twee handen nodig en niet heel erg veel opbrengst. En nadat ik hem een paar weken elke dag had gebruikt, was hij kapot. De zwengel brak af. Daarna een eenvoudige elektrische gekocht en wat een genot: één hand vrij, relaxt zitten, opbrengst keer drie. Ik weet dat het niet je vraag is, maar ik zou er echt goed over nadenken, zeker als je al elektrisch gekolfd hebt, ik ben bang dat het dan enorm gaat tegenvallen.
Met bovenstaande ben ik het helemaal eens, heb nog een kleine aanvulling over hoe wij het hier doen. Bij ons slaapt kleine man bij ons in bed, op het aankleedkussen, tussen onze kussens in. Hij slaapt in zijn slaapzak. Dit doen we op aanraden van de verloskundige. Omdat we wat lager liggen dan de baby, kan hij ook niet onder de dekens komen! Dit heeft als voordeel dat ik onze schat zo kan pakken en aan kan leggen, let op ,dekens lager natuurlijk! Ik val zelf regelmatig in slaap tijdens het liggend voeden ( op mijn zij lig ik dan en ik houd mijn arm om de baby heen). Als je je hier bij prettig voelt kan je dit doen. Hier bevalt het prima en ben nog nooit op hem gaan liggen! Ik kolf ook iedere ochtend met de avent handkolf voordat ik naar mijn werk ga (ik werk parttime) en neem de kolf mee om 1 keer te kolven. Deze kolf bevalt prima en is niet belachelijk duur. Ik ken de medela niet, alleen de electrische, die hadden ze in het ziekenhuis). Bij mij hielp het om smiddags een uurtje op bed te gaan liggen om te slapen. Ook nadat de kraamhulp weg was, baby mee naar bed of in de wieg (wat jij wilt natuurlijk). Daar heb je je verlof voor toch? Succes!
Ik vond de medela kolf niet fijn. De avent handkolf ging prima. Zelf zou ik er niet voor kiezen om na twee weken een voeding te gaan kolven, maar ja dat is je vraag eigenlijk niet.
Ik had de Avent, eigenlijk meer omdat ik, toen ik voor de zekerheid flesjes ging kopen in mijn zwangerschap, van de verkoopster van prenatal de tip kreeg voor avent flessen te gaan, omdat er ook al één kleine in de cadeaudoos zat. En aangezien je op de Avent kolf zo de flesjes eronder kon schroeven leek me dat wel handig! Vond het een fijne kolf, maar ik kreeg er naar mijn idee niet genoeg uit, als ik nu had mogen kiezen had ik toch liever een elektrische gehad. En ja, ik werk ook niet, en ben de hele dag thuis, maar ik zou het niet doen voor de snelheid, maar omdat ik geloof dat je er met de hand tóch minder uit krijgt. Liefs,
Ik raad medela aan. Je kan het daarna nog altijd overgieten in eender welk flesje. Maar eerlijk gezegd zou ik geen handkolf kopen... Dat is echt niet te doen. Je bent beter met een electrische! Gaat zo makkelijk en snel. Mijn handkolf staat bijna nieuw in de kast, bijna ongebruikt. Lang leve mijn electrische Medela Swing!
Ik heb een elektrische en een handpomp van Medela. De handpomp bevalt prima, maar ik gebruik hem maar weinig, de elektrische is veel sneller en makkelijker. Houd er rekening mee dat als je productie goed op gang is, je met een handpomp verrekte lang aan het pompen/knijpen bent. Dat kun je behoorlijk voelen in je spieren.