Welke Cito-scores bij welk nivo middelbare school?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door PenK, 22 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PenK

    PenK VIP lid

    20 jan 2006
    6.269
    511
    113
    Wie kan er een indicatie geven welke Cito-scores ongeveer bij welk nivo vervolgonderwijs horen?
    Wij zijn ons aan het oriënteren voor onze oudste dochter maar hebben geen idee op welk nivo ze zit. Mede doordat alledrie haar juffen met iets heel anders komen!

    Ik weet dat de eindtoets heel belangrijk is maar ik zou heel graag van jullie willen weten hoe de scores van jullie kinderen waren en waar ze uiteindelijk naartoe zijn gegaan.
     
  2. Billy60

    Billy60 Niet meer actief

    Ik ben 22, 10 jaar terug was het volgens mij ongeveer zo:

    Vanaf 542 VWO
    Vanaf 537 havo
    Vanaf 532 gl/tl

    Verder weet ik t niet meer zo goed. Maar heb een goed geheugen en kan me dit rijtje op t bord nog herinneren..

    Hopelijk kan iemand anders je info geven die zeker weten up to date is.
     
  3. PenK

    PenK VIP lid

    20 jan 2006
    6.269
    511
    113
    Lastige vind ik dat de Cito-scores bij ons A t/m E zijn.
    Ik heb nog niet kunnen vinden waar/hoe ik dit om kan rekenen in de scores van betreffende site.
     
  4. Sandy01

    Sandy01 Bekend lid

    5 okt 2009
    714
    293
    63
    Heeft jullie dochter nog geen Entreetoets gedaan? Hieruit volgt een voorlopig advies namelijk. Aansluitend volgt er een NIO toets en als afsluiter de Eindtoets.
     
  5. PenK

    PenK VIP lid

    20 jan 2006
    6.269
    511
    113
    Nee, die volgt nog.

    Maar de open dagen op scholen zijn reeds begonnen en omdat het voor ons ook allemaal nieuw is en we ons goed willen oriënteren ben ik benieuwd naar welke scores uiteindelijk tot welk nivo hebben geleid.
     
  6. PenK

    PenK VIP lid

    20 jan 2006
    6.269
    511
    113
    Daar komt ook bij dat de ene juf het over Mavo heeft, de volgende juf over Havo en de derde juf zelfs over VWO.
    Hoe verschillend kan het zijn?!

    Dit alles gebaseerd op de Cito's en toetscijfers en haar inzet.

    Gezien niet alle nivo's op dezelfde locatie zitten en we bij 3 scholen we willen gaan kijken probeer ik op deze manier een beetje een inschatting te maken. Alhoewel ik zeker besef dat er nog van alles kan gebeuren natuurlijk. Zowel positief als negatief.

    Daarnaast ben ik ook gewoon erg benieuwd!
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.772
    8.574
    113
    Dat kan ook niet, omdat de letters uit het leerlingvolgsysteem komen en het getal uit de eindtoets.

    Zie bv. http://www.swv-vo-mhr.nl/wp-content/uploads/2013/11/Plaatsingswijzer-MHR-bijgesteld-oktober-2013.doc Maar beter de leerkracht(en) vragen, omdat er meer meespeelt dan enkel de scores. En als ze allemaal wat anders zeggen dan weten ze het misschien nog niet zeker? Of je legt uit waarom je het wil weten en vraagt of ze met z'n drieeen een richting aan kunnen geven? Of je kijkt overal. :D
     
  8. PenK

    PenK VIP lid

    20 jan 2006
    6.269
    511
    113
    Ik begrijp je volkomen!
    Toch ben ik nog steeds benieuwd naar de Cito uitslagen van andere kinderen die inmiddels op het vo zitten ☺️
     
  9. veense

    veense Niet meer actief

    Entreetoets en nio bestaan hier niet hoor...
    LVS telt mee, werkhouding en 2 proefcito's (oude eindcito's). Eindtoets telt niet meer mee.
    Wij krijgen over 2 weken het advies.
     
  10. PenK

    PenK VIP lid

    20 jan 2006
    6.269
    511
    113
    Bij ons wordt ook geen nio test afgenomen
     
  11. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #12 tupp, 22 jan 2017
    Laatst bewerkt: 22 jan 2017
    Vooral rekenen en begrijpend lezen zijn belangrijke maatgevers. De andere toetsen vind ik minder zwaar meetellen.

    Voor VWO moet je echt wel uitgaan van (vrijwel) alleen maar A-scores en op het rapport 8-8,5 (goed) of hoger. Verder natuurlijk goede inzet en huiswerkattitude.
    Bij voornamelijk hoge B's en af en toe een A en op het rapport alles ruim voldoende tot goed, denk ik aan HAVO.
    Bij gemengd B-uitslagen en enkele keer een hoge C ertussen, rapport voldoende / ruim voldoende dan kun je prima kijken voor een MAVO/HAVO brugklas.
    Alleen MAVO (VMBO-TL) past goed bij een lijst met voornamelijk C-scores. Het rapport moet dan vooral voldoendes laten zien.
    Staat er op het rapport ook geregeld een onvoldoende tussen en bij de CITO's ook vaak D, dan ga je richting VMBO-kader. VMBO-basis vind ik passen bij veel onvoldoendes op het rapport en D/E scores op CITO.
    Als praktijkonderwijs wordt geadviseerd, dan is dit vaak al wel eerder ter sprake gekomen. Althans: dat zou op onze school wel zo zijn. Dit zijn kinderen waar vaak al jaren aparte begeleidingsplannen zijn en die meerdere eigen leerlijnen hebben.

    Dit is natuurlijk een hele grove verdeling! Je zou het nattevinger werk kunnen noemen. Bij een echte leerling kijk ik ook naar de ontwikkeling van de laatste paar jaar (altijd stabiel of heel wisselvallig, is er een stijgende lijn zichtbaar of juist een daling.) Ook letten we sterk op gedrag / inzet en hoe er wordt omgegaan met huiswerk. Bij twijfel kijken we ook of we verwachten dat er van huis uit voldoende ondersteuning te verwachten valt. Dan geven we dat ook aan, dat we bijvoorbeeld twijfelen tussen mavo/havo, maar dat we denken dat een kind met keihard werken en veel hulp van thuis wel een kans maakt op de HAVO. Of juist dat we niet voldoende inzet zien en daarom voor MAVO kiezen. "Bewijs tot het definitief ons ongelijk maar."
    Ook kijken we naar wat een kind zelf wil: word jij gelukkig van vier of vijf of zes jaar ploeteren? Heb je dat nodig voor je droombaan?
     
  12. liekeb

    liekeb Lid

    19 jan 2011
    86
    11
    8
    Je kunt, als je de vaardigheidscores weet, een OPP trap invullen. Deze kun je online vinden. Als je deze scores invult kun je zien wat de uitstroom ongeveer per vakgebied is. Uiteraard spelen niet alleen deze scores een rol. De vaardigheidscores kun je opvragen bij de leerkracht. Bij ons krijgen de leerlingen bij hun rapport een uitdraai van alle gemaakte toetsen met oa deze scores.
     
  13. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    MAVO is alweer een tijdje geleden hoor... ;)
     
  14. PenK

    PenK VIP lid

    20 jan 2006
    6.269
    511
    113
    Dank voor je uitgebreide uitleg. Hier kan ik zeker wat mee!
     
  15. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.772
    8.574
    113
    Het is juist weer aan het terugkomen. ;)

    Wat tupp schrijft staat ook in de link die ik postte, qua uitslagen dan. :D
     
  16. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind het ook raar, maar bij ons in de regio is er geen middelbare school die de term VMBO-TL (of GL) gebruikt. Dus ben ik er ook maar weer vanaf gestapt, aangezien er anders geen ouder is die mijm advies snapt. ;)
     
  17. PenK

    PenK VIP lid

    20 jan 2006
    6.269
    511
    113
    Hier heet het ook allemaal weer Mavo
     
  18. Ahava

    Ahava Fanatiek lid

    27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Bij ons (de school waar ik werkte) hanteerde men geen 542 voor de VWO-klas, dan had je echt wel 545 nodig. Maar de laatste jaren keek men ook veel naar het LVS, dus de citotoetsen (A,B,C,D,E of nu I,II,III,IV,V) door de jaren heen, dus niet enkel naar groep 8.
     
  19. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.758
    113
    Ik ben een leek hoor ts, maar kan het verschil in advies niet komen doordat ze bv heel erg uitvalt op 1 vak...en dat de ene juf dus kijkt naar de richtlijnen daarvoor en volgens hoe Tupp het beschrijft dan op een MAVO advies uitkomt...een andere juf meer naar de rest kijkt en daardoor op een ander advies komt?

    Ik kon prima meekomen vroeger maar had dyscalculie (wat op de basisschool nog niet vastgesteld was) dus ik had standaard een 3 of 4 op mn rapport voor rekenen.
    Alleen het schooladvies was toch havo/vwo. En ben ook naar een havo/vwo brugklas gegaan.

    Uit de cito kwam een lage MAVO;)
     

Deel Deze Pagina