Wij gaan binnenkort op vakantie en ik wil voor de zekerheid een diarreeremmer meenemen. Bij t kruidvat trof ik iemand die het niet zeker wist, dus heb er niks gekocht (alleen ORS). Iemand die het weet?
Ik zou niets anders dan ors gebruiken. Want wanneer je kindje diarree kriijgt dan heeft hij waarschijnlijk een virusje of iets gegeten wat niet goed is. Dat moet dan dus uit het lichaam, via de diarree. Dus de diarree heeft een functie. Uiteraard moet je uitkijken dat je kleine niet uit droogt, maar zou zeker niet zomaar de diarree remmen en dus de boosdoener in het lijfje houden.
Ons zoontje had buikgriep en enorme diarree de hele dag door. De huisarts gaf nooit wat tegen diarree, want het moet er gewoon uit. Sowieso ORS kopen, als ze diarree hebben drogen ze snel uit. ORS wordt sneller opgenomen dan watee en er zitten zouten en suikers in.
diarreeremmers moet je eigenlijk alleen gebruiken als je weet dat je 2 in de bus moet zitten oid . Uiteindelijk moet het er toch een keer uit. ORS is inderdaad belangrijk vooral voor babys
Twee huis-tuin-en-keukentips.... Rijstwater (dus het kookvocht van rijst) of een klein slokje lauwe cola zonder prik
Moedermelk is ook een heel goed middel bij diarree. Ik weet niet of je BV geeft, maar dat helpt goed, ook tegen uitdroging. Mijn kinderen hebben ORS nooit willen drinken. Gelukkig kon ik ze dan nog een borst aanbieden. Ik zou absoluut geen diarreeremmer aan een baby geven. Reden is hiervoor al wel genoemd.
Ja klopt ik wil het ook niet meteen geven, maar stel dat het lang aanhoudt of j ebent bijv onderweg dan wil ik wel iets kunnen geven, snap je?
Bijna alle diarreeremmers hebben tegenwoordig loperamide. Dit mag je niet gebruiken bij kinderen onder 2 jaar en als je BV geeft. Dus jullie mogen het allebei niet. Dan heb je nog actieve kool, bekend als Norit. Dit mag wel gebruikt worden bij BV maar weer niet bij kinderen onder 2 jaar. Dus algemeen gesteld: je kindje mag geen diarreeremmers en je moet de vochthuishouding aanvullen met BV of ORS (of zoals al gezegd rijstwater of lauwe cola waar de prik uit is). Jij mag alleen Norit als je BV geeft. Als je echt moet reizen met een kindje met diarree (heb ik ook gehad op Bali) is het enige dat helpt zo vaak mogelijk de luier verschonen en veel drinken geven, en alert zijn op uitdrogingsverschijnselen.
Uitkijken met remmers idd, want vaak is diarree juist het middel om de oorzaak eruit te werken. Dus zorg voor ORS en veel luiers... En geef bv ook geen kraanwater in het buitenland, dus ook geen groenten wassen met kraanwater etc. Verschilt natuurlijk per land, maar dat is een vrij algemeen advies.
Gister nog ff bij de huisarts gevraagd en die zei ook dat ik niks mag gebruiken, dus dat laat ik dan maar zo. Wel raar dat bij t kruidvat iemand staat te kakelen dat norit wel mag. Ik kijk op de verpakking, zitten er tabletten in. Ik zeg: hoe moet hij die binnen krijgen dan? Ja weet ik niet. Heb je niks aan dus. bedankt voor de tips!
Het enige wat je zou mogen gebruiken is kindigest van vsm. Maar zoals al gezegd is, liever niet gebruiken!