Titel zegt genoeg denk ik?? Welke potjes zijn qua prijs/kwaliteit het meest aantrekkelijk?? Ik begin volgende maand namelijk met groente of fruit.
Misschien niet helemaal wat je horen wilt, maar ik zou het zelf maken. In al die potjes zitten toevoegingen (of dat slecht is, weet ik niet). Ik zou een worteltje koken en die pureren (met de staafmixer wordt het bijna vloeibaar, hetzelfde als in een potje). Dan heb je een pure smaak en het kost ook nog eens veel minder als al die potjes. Geldt trouwens voor alles: een peer of banaan is ook makkelijk te prakken/pureren. Diepvriesgroente is ideaal voor kleine porties. Ik had zelf potjes van alle merken, maar net wat in de aanbieding was, maar mijn jongste eet het niet. Hij wil alleen vers. Als je het vol kunt houden en er geen dringende reden is voor bijvoeding, zou ik overigens wachten tot rond de zes maanden. Dan is alles in je baby 'rijp' voor bijvoeding...
Bedankt voor je reactie, maar ik heb begrepen dat er heel streng naar babyvoeding wordt gekeken en dat het 100% vervangend is van vers. Maar zal eens kijken of ik zelf iets kan brouwen Ik probeer het misschien inderdaad wat uit te stellen. Noa heeft reflux dus het ligt er een beetje aan hoe t met haar reflux gaat. Ik begreep van de kinderarts dat bijvoeding vaak goed helpt tegen de klachten..
Wij vinden/vonden Olvarit het beste... Gebruikten ook weleens friso, maar dat was soms net soep en dat was rot voeren. Verder moet je denk ik gewoon kijken wat er bij jullie makkelijk te kijgen is (supermarkt/drogist).
Potjes worden natuurlijk wel streng gecontroleerd, maar van een verse wortel weet je wat er in zit. Ik vind die potjes toch vaak allemaal naar hetzelfde smaken terwijl dat met verse groenten/fruit niet zo is. Een staafmixer is mijn grootste vriend in de keuken (de eerste tijd dat ze eten, je kunt het snel genoeg geprakt geven). Reflux heb ik (gelukkig) geen ervaring mee, ik hoop voor je dat het helpt!
Even zien.. Ik stoom groenten en pureer dat, maar geef ook potjesprut. Tot nu toe vindt Hanne de potjesprut het lekkerst (heb ik daarvoor lopen stomen en doen, haha!) en dan het liefste de boontjes van Friso of bruine bonen van Olvarit.
Kruidvat en eigen merk C1000 en Vomar zijn goedkoper dan Olvarit. Olvarit kost 1,00 per stuk en de andere die ik noemde 0,75. Het is even uitproberen. Als het toch te dik is dan doe ik er een scheutje water bij. Verder: 1 blikje bruine bonen en 1 appel = voor 3 keer eten Vers fruit vind ik zelf lekkerder, ik heb al veel potjes geprobeerd maar die halen het niet bij vers. Succes en veel plezier met de 1e hapjes!
hier Olvarit en bob be be.. af en toe Friso.. Vind hij wel lekker maar moet er wel liga door mengen anders is het zo dun.. L. wil geen vers heb bijna alle groentesoorten geprobeerd die hij mag hebben, maar hij wil het niet.. alleen potjes.. bied vers nog wel aan hoor, maar kan het moeilijk door zn keel duwen
Hier de potjes van de Olvarit en Friso ( groenten). Voor fruit hebben we hier de olvarit, friso, AH huismerk, Kruidvat. Maar potjes gaan altijd mee naar de gastouder en als ik thuis ben dan krijgt hij vers. En met groente idem als wij iets eten wat hij mag dan eet hij mee en anders een potje.
ik vond die van Friso wel goed juist, meer smaak keuze en de structuur was al grover op jongere leeftijd.
In het begin vooral Olvarit en AH eigen merk en met name de bio. Nu ook Friso en C1000. Hij eet nu goed stukjes eten en lust wat meer namelijk. Fruit maakt niet zoveel uit hier. Zo lang er maar geen stukjes in zitten (ja heel raar )
ik geef mama's eigen merk Finn heeft verborgen reflux en KMA en daarom wilde ik absoluut geen potjes geven. In alle potjes zit wel iets van citroenzuur en dat is niet bevordelijk voor reflux en ook nog eens een citrusvrucht (allergeen..dus niet slim bij KMA) Ook is het goedkoper. Nu geef ik wel eens zo'n fruit smoothie van Friso...voor onderweg bijvoorbeeld.
nu vroeg ik me ook iets af, vanaf eergisteren geef ik mijn zoontje voor zijn 2 de fles 1á 2 eetlepeltjes fruit, hij vind het heerlijk, ik heb nu wel wat potjes gekocht, terwijl ik eigenlijk ook vers wilde maken, maar wil eerst kijken wat hij allemaal lekker vind. maar nu las ik op een site dat je alle fruit behalve banaan even moet koken, is dat nou echt nodig???
Heb ik nog nooit gedaan Esther, maar ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Ik denk dat het heel wisselend is wat kindjes lekker vinden. Sam is bijvoorbeeld verzot op Nino van de Jumbo (opvolger van de Bonbébé). Ik moet eerlijk zeggen dat ik die zelf ook het meeste vindt smaken naar wat er echt in zit zeg maar. Én... heel veel verschillende smaken. Enige nadeel vind ik dat ze per 2 verpakt zijn, dus je zit altijd met 2 dezelfde potjes. Maar goed... hier een hele plank vol potjes dus genoeg variatie. Ik moet zeggen dat ik zelf vrij lui ben met koken. Maar als ik voor mijn man en mij eten maak dat Sam ook mag hebben snij is het ook meteen in kleine stukjes voor de volgende dag. Dus hij eet eigenlijk ook wel met de pot mee. Behalve dus fruit. Dat hebben wij echt noooooooit in huis. Dus dat komt hier uit potjes of geprakt uit een bananenschil . Groetjes, Josien
Sorry maar ik vind het altijd zo vreemd om te lezen dat een kind vers niet lust. Hoe kan dat als ze nog nooit een potje hebben gehad???? Potjes komen er hier echt niet in dus ze zal wel moeten. Dit wilde ik even kwijt, verder geen aanval of zo want ik vindt dat iedereen het zelf moet weten en idd potjes worden streng gecontroleerd.
Ik gebruikte ze doorelkaar. Meestal vers trouwens, was ook niet zo moeilijk, gewoon een extra pan op het vuur.. Maar de merken dus door elkaar. Friso, olvarit, c1000, en nog wel meer. Mijn jochie wilde ze eigenlijk allemaal niet zo graag. Alleen de ala-carte (12+mnd) gingen wel redelijk. Voor de rest wilde hij liever vers.. Wat ik wel vind is dat potjes van hetzelfde merk redelijk qua smaak opelkaar lijken. En een kind kan dan teveel wennen aan die ene smaak. Daarom kun je misschien beter afwisselen qua merken, zodat je toch verschillende smaken aan kunt bieden. Dan heb je gelijk ook meer keus in soorten..
Ik wissel vers/potjes groente af. Fruit heb ik nog nooit uit een ;potje gegeven. Ik geef van allemaal verschillende merken, soms maar net wat er in de aanbieding is. Fruit zoals appel/peer doe ik vaak even in de magentron (minuutje ofzo, zonder extra water) dan wordt het zacht en kun je het makkelijker geven.
HIer voornamelijk Olvarit gegeven als ze een potje krijgen. En Friso qua groente, zit toch wat meer smaak aan en je proeft ook kruiden. Fruitpotjes vind ik steeds meer echt goor. Heb tot 8 maanden weleens een potje mango of zo gegeven (zelf mangoprutje maken vind ik ook vreselijk ), maar de fruitpotjes vind ik meer op behangplaksel lijken. En een fruithapje is in principe zo gemaakt.
@Esther...ik heb alleen in het begin de appel even gestoomd...zodat ie wat zachter wordt. Verder kan je peer ook even stomen of koken...anders wordt het zo snel bruin. Maar wij zijn heel erg snel bij fruit al stukjes gaan geven omdat heel veel toch zacht is.