Welk kattenvoer is het beste en eventuele tips?!

Discussie in 'De lounge' gestart door siriel, 10 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Omdat wij ons over een moederpoes met kittens hebben ontfermt ben ik veel gaan lezen en opzoeken over de verzorging.
    20 jaar geleden heb ik een kat gehad en hij kreeg gewoon brokken en af en toe een blik nat voer omdat dat niet zo gezond zou zijn.

Nu ben ik eens aan het lezen maar man man wat een tegenstrijdige dingen lees je allemaal.
    We hebben de kat in eerste instantie blikvoer (nat) en brokken van whiskas gegeven omdat ze op het vakantiepark niets anders hadden. Van dat blikvoer kreeg ze volgens mij enorm stikkende poep:confused:
    Dus zijn we alleen brokken gaan geven. En water om te drinken.
    Geven jullie ook kattenmelk? Of is dat echt onzin?

Ik geef de poes bijvoorbeeld ook verse zalm dat ik even kook, of een stukje kipfilet ook eerst gekookt. Op de ene site lees je dat je het eerst moet koken ivm bacteriën en op de volgende site lees je weer dat je het juist rauw moet geven.
    Ook lees je dat de de goedkopere brokken zoals Whiskas, Felix etc veel te veel granen bevatten en maar weinig vlees.
    Blikvoer, dat natte dus schijnt volgens de ene site ongezond te zijn en voor stinkende poep te zorgen. Volgens een andere site is juist (goed) blikvoer een betere optie dan brokken:cool:

Ik kom ook een site tegen waar ze bijvoorbeeld animonda kattenvoer verkopen. Wat heel gezond zou zijn door het hoge vleesgehalte etc, iemand bekend mee?
    Om weer andere sites geven ze aan dat een kat eigenlijk op alleen rauw vlees moet omdat hij een obligate carnivoor is.
    Hoe pakken jullie het aan..

Overigens heb ik een heel goede kattenbakvulling gevonden bij de AH schep en schoon, zit een beetje een wasmiddel geurtje aan ( heel licht) de plasjes worden gewoon een klontje en ook de poep ruik je niet.
    Totaal geen luchtjes komen er van af echt top spul!:D af en toe bijvullen om een goede laag grit te houden en klaar.
    Op vakantie hadden we het goedkoopste Kattengrit gekocht, man, je kon naar buiten vluchten als de kat had zitten stinken:mad::eek::D
    Dat is verleden tijd gelukkig;)

Verdere tips en handige weetjes voor de kat zijn welkom!

2. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Brok is prima. Vers vlees hoeft echt niet perse voor een gezonde kat... Blikvoer is inderdaad wat minder gezond, vooral voor de tandjes (met brok kauwen ze die schoon).

Het beste is een brok met een zo hoog mogelijk vleesgehalte en zo min mogelijk graan. Wij voeren zelf Acana. Duurdere brok, maar ze eten er een stuk minder van dan brok met veel granen en stinken eigenlijk niet (poepen ook veel minder). Maar er zijn nog een heleboel andere goede merken! Die me zo te binnen schieten zijn Acana, Orijen, Applaws, Porta 21.

3. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Animonda is hartstikke prima! Wel prijzig. Mijn kat trekt er zijn neus voor op.
    Ik geef wel andere bakjes of zakjes met vlees. Ik doe hier water door zodat de kat voldoende vocht binnenkrijgt. (dat is meestal het geval waardoor er nierproblemen ontstaan, katten drinken van nature te weinig omdat ze vocht uit hun prooi haalden).
    Schmusy vindt hij heerlijk en Cosma lust hij ook. Dus dit geef ik aan natvoer, 0,5 tot 1 blikje/zakje per dag. Dit zijn merken waar veel vlees in zit.

Ik combineer het met een brok met een hoog vleesgehalte, optimanova sinds een poos (niet het duurste) en bestel dit bij zooplus samen met kattengrit, dan zijn er geen verzendkosten.

Er zijn veel varianten in brok met een hoog vleesgehalte en ze zijn veel duurder dan de supermarktbrokken. Ik zou vooral eerst een klein zakje bestellen. Helaas zijn katten heel kritisch!!
    Orijen is heel goed, Purizon.. maar helaas, meneer eet het niet.

Je zou ook een kunnen kijken op voerwijzer.nl

Het verhaal dat brokken de tanden schoonmaakt zou alweer achterhaald zijn.. (aldus onderzoek hoor, heb ik niet bedacht :) )

Overigens hebben wij ook een drinkfontein staan, dit nodigt uit tot drinken.

4. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Zo min mogelijk graan inderdaad, onze katten doen het goed op Royal Canin dus we geven dat.
    Nat voer geven wij niet en kattengrit hebben wij van biokats.
    Je kunt je altijd laten informeren in een dierenspeciaalzaak of door de dierenarts.

5. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Bedankt! Dit zijn al vast goede tips, ik ga de genoemde merken even vergelijken.

Nu zorgen we dat Mamapoes dagelijks haar etensbak gevuld houd, ze moet goed eten met de zogende kittens. Ze over eet zich niet hoor!
    Geven jullie de kat echt de hoeveelheid voer die bij z'n gewicht hoort, of zorg je dat er altijd wat staat?
    Of voer je op vaste tijden.

Onze mamapoes krijgt nu kittenbrokjes omdat dit geadviseerd werd zodat de kittens dan straks weer met mamapoes mee eten.

6. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hier zorgen we dat de bak altijd gevuld is, 1 van mijn 2 katten komt ook buiten dus vaste tijden gaat hem sowieso niet worden.

7. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Wij geven brokken (50 gr per dag) van Royal Canin en om de 2 dagen nat voer, ook van Royal Canin, zodat ie vocht binnen krijgt.
    Voor wat betreft grind, zijn we al jaren het meest tevreden over Catsan. Geeft geen geurtjes af en vormt klontjes zodat het makkelijk uit te scheppen is.

8. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    www.voerwijzer.nl geeft je heel veel tips! Hier kan je ook mooi prijzen vergelijken!

9. Msee

Msee Niet meer actief

Wij geven Prins brokken.
    Let er op dat Angel (is dat dr naam geworden?) nog een jonge poes is, maar nu ook een huiskat gaat worden dus stem daar ook op af. Bij jong zullen ze ander advies geven dan voor een huiskat dus dat je die beide combineert. En let op het zoutgehalte.
    Kattenmelk is zeker niet nodig de meeste katten vinden bewegend water het fijnst.
    Één van onze katten kreeg vaak ongebakken biefstuk. Met rauwvlees zou ik eerder voor biologisch gaan vanwege alle troep wat die dieren krijgen en later ook nog eens extra in het vlees gestopt wordt. Maar is net als kattenmelk zeker niet nodig.

10. Nanoe2

Nanoe2 Niet meer actief

Voor nu is het belangrijk dat ze inderdaad kittenbrokjes eet.
    Niet alleen voor de kittens straks, maar ook voor haarzelf, zodat ze voldoendenp voedingsstoffen binnen krijgt voor de melkproductie. Mooiste is om haar nu Royal Canin mother en babycat te geven.
    En ze mag nu inderdaad lekker onbeperkt eten.

Verder is alleen het advies, haal voer niet uit de supermarkt.
    Ze is zo binnenkat, dus houd daar rekening mee.
    Voer hier zelf Prins en daar doen ze het alle 4 erg goed op.
    Maar kijk gewoon waar jouw kat(ten) het zo goed op doen en wat ze lekker vinden.
    En natvoer krijgen ze hier af en toe als verwennerijtje, maar is zeker niet nodig!

11. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Bedankt voor de adviezen, Angel is idd haar naam ( op z'n Engels uitgesproken natuurlijk)
    Ik neig er naar om de voeding te gaan bestellen van Applaws, ik heb diverse voeren met elkaar vergeleken en dit voer heeft een hoog percentage echt vlees/vis etc.
    Een speciale drinkfontein ga ik ook eens naar kijken. Het schijnt ook dat ze minder eten van kwalitatief goed voer dan dat ze de goedkopere merken eten.

Ik kwam ook een site tegen waar je piepkuikens kunt bestellen ( bevroren):confused:
    Zag er best zielig uit..van die ingevroren kleine kuikens:eek:
    Maarja de poezen schijnen het heel lekker te vinden.. iemand zoiets wel eens gedaan? Weet niet of ik me er toe zou kunnen zetten:oops:

12. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Onze kat krijgt wel gewoon supermarkt brokken, altijd purina one, want dat is het enige dat hij goed eet. In het verleden wel dure brokken van de dierenarts geprobeerd tegen tandsteen en ook biologische brokjes gehad van medpets en nog heel veel anders, maar na een paar dagen is hij alles behalve purina one beu. Onze kat wordt trouwens 17 deze maand :), dus heel slecht doet hij het niet op het supermarktvoer ;). Qua blikvoer krijgt hij eenmaal daags 1/3e blikje gourmet mousse, gemengd met water, daar gaat lactulose door omdat zijn ontlasting soepel moet blijven (geopereerd aan een spierhernia bij zijn darmen), ook dat is het enige blikvoer dat hij wil eten, kieskeurig beest, maar gelukkig niet te duur :p.
    Brokjes en water staan hier gewoon altijd, de meeste katten doseren zelf prima (niet allemaal, maar dat merk je vanzelf).
    Volgens mij is het belangrijkst dat je nu voor kittenvoer zorgt, voor zowel zogende moeder als straks de kittens.

13. Msee

Msee Niet meer actief

Zowel thuis als toen ik nog bij de katten werkte gegeven. Niet iedere kat doet er wat mee. De één speelt alleen, de ander eet hem volledig op. Sommige katten kunnen er wel een enorme bende van maken. Gelukkig heb ik zelf 2 hele nette katten. Ik leg 2 opengevouwen kranten neer. Op 1 het kuiken en dan pakt één van mn katten het kuiken op en brengt het naar de andere krant en wordt het helemaal opgegeten, kan er niks meer van terug vinden. In het asiel moest ik geregeld de bloedvlekken van de muur vegen...

14. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.994
    3.321
    113
    Wat de meeste katten ook heerlijk vinden, als een snackje zijn kuikentjes. Klinkt heel zielig, is het niet. Vind ik dan :p Die koop je ingevroren voor weinig en af en toe geef je een ontdooit kuikentje. Eerst spelen ze er mee en daarna eten ze het met huid en haar op. Goed voor hun jachtinstinct.

15. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.038
    16.544
    113
    Wij geven onze twee katten Orijen (80% vlees zit erin en geen granen!). We zien hier het verschil tussen regulier voer en Orijen. Ze eten minder, hun vacht is super zacht, glanst en totaal geen klitten in de vacht. Oh en wat wij ook belangrijk vinden is dat ze geen diarree meer hebben en daarbij stinkt de ontlast beduidend minder. :p Ik geef 's ochtends als extraatje nat voer van schesir. Dit is 100% natuurlijk vlees zonder toevoegingen.

Je kan beter geen melk aan de katten geven, ook geen katten melk. Het is alleen maar ongezond!

16. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.903
    15.577
    113
    Nabij Utrecht
    #16 RoGiJuLi, 10 mei 2017
    Laatst bewerkt: 10 mei 2017
    Ik geef mijn kitten (9,5 week) nu Royal Canin Babycat.
    Dat is voor net bevallen moeders en hun kitten (2 in 1 dus). Dus wellicht voor jou ook best verstandig om te gaan halen ;)
    Dit kunnen de kittens tot 4 maanden eten en voor hierna staat er al een zak van 10 kg Royal Canin Kitten voer klaar :) dat is vanaf 4 tot 12 mnd :)

17. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Die ingevroren kuikens zijn hier een groot succes! Ze krijgen ze af en toe als extraatje, en ze gaan helemaal op. Nadat ze de hele ruimte doorgevlogen zijn :p Ik geef ze dan ook vaak buiten of in de hal, die is makkelijk schoon te maken ;)

18. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Bedankt voor het delen van jullie ervaring! Ik heb de merken op voerwijzer.com goed vergeleken, en het blijft toch lastig wat is nou echt goed? Ik heb voor nu gekozen voor porta 21. Eens kijken hoe dat bevalt. Ik heb nu kittenbrokjes besteld omdat mamapoes nu ook aan de kittenbrokjes zit maar dan van Whiskas.
    Maar daar blijkt qua vlees nauwelijks wat in te zitten:eek: maar ze krijgt ook verse vis/vlees. Wat dat betreft is ze al lang blij denk ik dat ze zelf niet buiten op zoek moet naar eten;) wat ze tot voor kort moest natuurlijk.
    Een piepkuiken tzt maar eens proberen (buiten) als ze daar echt blij van worden:D
    Ben ook benieuwd of ze idd minder gaan poepen met voer waar meer voeding in zit. Klinkt wel logisch eigenlijk. We wachten het af:p

19. Pbmama

Pbmama Actief lid

10 mei 2016
    149
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn katten krijgen een mix van Sanabelle en Almo brokjes. Iedere 2 a 3 dagen ook een blikje natvoer van Almo wisselend kip of vis.

Ze eten dit allebei goed en doen het er goed op. Hier staan de hele dag door brokjes, wij voeren niet op vaste tijden. Ze hebben beide geen overgewicht.

20. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Het verschilt ook per dier waar ze het goed op doen..

Onze katten krijgen prins. En dan een sensitive versie omdat 1 van onze katten veel spuugde. Nu niet meer.

Zacht voer is funest voor het gebit. En heeft geen enkele toegevoegde waarde behalve dat ze het lekker vinden. Onze poezen krijgen 1 keer per maand een blikje zacht voer als ze geluk hebben. Kattenmelk krijgen ze nooit.

Deel Deze Pagina