Welk hoestdrankje mag je hebben tijdens je zwangerschap?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Beertje09, 2 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Hallo allemaal,

Ben snipverkouden sinds 3 dagen, en hoest de hele dag door. Ik vroeg me af welke hoestdrank ik kan halen welke ook gebruikt kan worden door zwangere. En mag je strepsils?

2. diana26

diana26 Fanatiek lid

6 nov 2007
    1.149
    0
    0
    gelderland
    Strepsils mag je geloof ik niet.
    Hoestdrankjes voor bv droge hoest kunnen de meeste wel,maar lees eerst even de bijsluiter en als je het echt zeker wilt weten koophet bij de apotheek zij hebben ook een boek waar ze het nog eens extra kunnen nakijken.

Je mag trouwens ook beter geen gewonen neusdruppels hebben ivm een stofje wat erin zit, je kunt beter neusdruppels van zoutwateroplossing gebruiken.

groetjes van iemand die nooit verkouden is,maar sinds de zwangerschap aan een stuk door hihi

3. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Thanks Diana26.
    Dus strepsils mag niet, ik had al zoiets gelezen. Ik denk dat hoestdrank dan maar beter bij de apotheek kan laten halen, is verstandiger denk ik. Vraag ik ook meteen of ik wel iets van snoepjes mag hebben voor de keel.

4. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Vraag het even na bij de apotheek, maar volgens mij mag je wel dingen gebruiken die een baby ook mag gebruiken, zoals bijv Thijm siroop enz... Op zich helpt het niet zozeer tegen het hoesten, maar het verlicht wel een beetje... En liever ook geen menthol snpepjes enz gebruiken, vaak helpt dat wel heel even, maar uiteindelijk word het daar alleen maar erger van.. Beter is dan zuigen op een zuurtje of een dropje. (van dat laatste niet teveel natuurlijk ivm je bloeddruk)

Van de neusspray heb ik voor mezelf idd ook de Ortivin baby extra care gekocht... Daar zit iets in van Vitaminen die bij mij in elk geval beter helpen dan alleen zoutoplossing...

O ja, en zorgen dat de luchtvochtigheid hoog genoeg is, vooral 's nachts. Nu ik steeds de verwarming aan heb (ben van kloukleum naar koukleum in het kwadraat gegaan... :) ) merk ik ook dat ik veel meer last heb van mijn kriebelhoest dan anders in de nacht...

5. Libra

Libra Fanatiek lid

2 okt 2007
    2.354
    0
    0
    Wat neusspray betreft, dan kun je beter gaan voor de zoutoplossingen. Die zijn ten aller tijde onschadelijk.

Ik heb bij de dokter gevraagd, want ik had er ook heel veel last van. De dokter schreef me "noscapine" voor. Gewoon naar vragen bij de drogist. Die mag je dus gewoon.

En verder liever geen strepsils. Kun je beter gewoon keelsnoepjes halen.

6. Strepsels mogen niet omdat er alcohol in zit...
    Alleen neusspray zoutoplossing en wat lekker smeert is een zak kokkindjes ;)

7. Libra

Libra Fanatiek lid

2 okt 2007
    2.354
    0
    0
    Niet alcohol zoals in bier of wijn. Een andere verbinding die door de placenta wordt doorgelaten. Als je per ongeluk een strepsil hebt gehad is er nog geen man over boord hoor, maar probeer het liever niet te nemen.

8. Marni

Marni Bekend lid

26 apr 2007
    770
    17
    18
    Je mag Thymsiroop gebruiken, daar zitten geen schadelijke stoffen in.

9. Nou ik had dus griep en heb er een stuk of 10 op. Toen het niet meer te houden was ging in naar de huisarts en die vertelde dat oeps...
    Op de bijsluiter staat niets bijzonders. Ik heb voor de koorts ook een paar keer een panandol genomen... Dat was minder erg...
    dus nu maar kokkindjes :D

10. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    thijmsiroop mag je hebben, heb hier een flesje staan en heb even de gebruiksaanwijzing gelezen. tot zo ver bekent brengt het bij gebruik zoals op bijsluiter geen schade bij zwangerschap of borsvoeding.
    verder gewoon de bekende hete snoepjes uit de winkel weet zo de naam niet. je hebt ze in blauw en rood.

11. tascha

tascha Fanatiek lid

8 apr 2006
    4.180
    0
    0
    kinderwerkster
    rotterdam
    Ik kreeg tussistin van vsm, dit is de hoestdrank. Deze hielp bij mij erg goed. En wat de apotheker verder zei is, veel succes.
    Gemeen he? hahahaha.

12. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Bedankt voor al jullie tips etc.

Ik ben vandaag naar de Etos geweest en heb Thijmsiroop gehaald, er staat op 'weldadig voor uw keel, verzachtende invloed op uw luchtwegen'. Er staat niet op dat het helpt tegen de hoest, maar goed proberen waard toch?

En ik heb van die zwarte hete snoepjes gehaald 'Antaflu', met dat rode/orange papiertje. Je hebt ze ook in het groen. Die dingen verzachten de keel wel, hopen dat de hoest snel voorbij is.

13. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Tussistin van VSM werkt bij mij heel erg goed!

14. ingepinge

ingepinge Actief lid

18 mei 2007
    385
    0
    0
    Ik heb nu een broomhexine drank van eigen merk apotheek. Kan worden gebruikt tijdens zwangerschap ( volgens dokter en bijsltuiter). Is om het slijm los te maken ( weet niet of je dat bedoelde?).
    Thijmsiroop mag sowieso. Dit is alleen tegen kriebelhoest en verzachten van de keel.

15. Jantie

Jantie Actief lid

15 okt 2008
    112
    0
    0
    Suikerwater helpt goed tegen de kriebelhoest.
    Water koken, suiker erin, af laten koelen en af en toe een slokje.

Ik mocht juist geen broomhexine van mijn huisarts!

16. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Keelsnoepjes met Benzylalcohol:

In Strepsils zit de stof dichloorbenzylalcohol.
    Benzylalcohol is een geurstof, maar wordt ook wel als grondstof voor andere stoffen gebruikt. Daarnaast is het een conserveermiddel dat vooral goed tegen bacteriën werkt. Buiten de cosmetica en parfumerie is het voornamelijk een oplosmiddel.

Zwangerschap/Lactatie
    Omdat benzylalcohol de placenta kan passeren moet rekening worden gehouden met de mogelijke toxiciteit ervan voor prematuren na toediening vlak voor of tijdens een bevalling of sectio caesarea.

Dus zolang je niet vlak voor de bevalling zit of aan het bevallen bent, mag je het gewoon gebruiken. Maar ik vind het wel vreemd dat dit niet in de bijsluiter staat!

Neusspray met Xylometazoline = ok, maar niet langer dan 1 week:

Zwangerschap/Lactatie
    Dit geneesmiddel kan, voor zover bekend zonder gevaar voor de vrucht, overeenkomstig het voorschrift en niet langer dan een week worden gebruikt tijdens zwangerschap. Systemische resorptie kan optreden. Herhaalde behandeling tijdens zwangerschap vermijden.

Hoestdrank met Broomhexine = ok:

Zwangerschap/Lactatie
    Dit geneesmiddel kan, voor zover bekend zonder gevaar voor de vrucht, overeenkomstig het voorschrift worden gebruikt tijdens zwangerschap.
    Broomhexine gaat over in de moedermelk, maar bij therapeutische doseringen is tot nu toe geen schadelijke invloed op het kind gevonden.

Hoestdrank met broomhexine zoals Bisolvon is trouwens niet voor een droge/kriebelhoest (dan kan je beter een lepel honing nemen) maar voor een vastzittende hoest; het zorgt ervoor dat het slijm wordt opgelost.

17. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Een heel verhaal zogelukkig. Maar die snoepjes die ik heb en die thijmsiroop mag toch gewoon?

18. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Zeker! ;)

19. Lorelei77

Lorelei77 Lid

21 apr 2008
    46
    0
    0
    Meer mensen verkouden dus! Wordt het bij jullie ook alleen maar erger? Ik ben nu al ruim een week aan het snuiten maar het eind lijkt nog niet bepaald in zicht... :(

20. Lorelei77

Lorelei77 Lid

21 apr 2008
    46
    0
    0
    O, en heeft iemand er ooit van gehoord dat je niet bevalt wanneer je niet lekker bent? Moet er nu niet aan denken te bevallen, voel me ziek zwak & misselijk...

Deel Deze Pagina