Hai hai! Ben mij een beetje aan het oriënteren op wat voor school/ type onderwijs. Nu zou ik het heel leuk en fijn vinden als ik van jullie ervaring mag leren, om juist wel of niet te kiezen voor een montessori school. Hoor het graag! Dank alvast!
Hangt heel erg van het kind af, hier twee op jenaplan en ik heb heel veel kinderen gezien bij wie het niet paste omdat ze meer structuur nodig hadden.
Hangt inderdaad heel erg van het kind af én van de school. Er zijn Montessori (en Jenaplan, Dalton, …) scholen die bijna regulier onderwijs bieden en andersom. Wij hebben een dochter die de bovenbouw op een Jenaplanschool heeft gedaan en haar school was voor haar precies goed: veel structuur, maar met veel ruimte voor autonomie. Regulier onderwijs (en niet per se een heel traditionele school, want daar hadden we hem juist op uitgekozen, de Daltonschool deed precies hetzelfde, maar leek minder flexibel) paste niet bij haar. De jongste zit wel op een reguliere school en dat gaat prima. Zij zou op zich ook op een andere school passen en het daar waarschijnlijk ook prima doen, maar is niet ‘echt een Jenaplankind’, zoals de oudste.
Hier montessorischool maar eigenlijk omdat ik de andere scholen in de buurt niet geschikt vond. Het is een kleine school. Wat mij opvalt is dat het "schoolse" wat minder is. Kinderen zitten weinig aan tafel (maar pas groep 2) . Als ze gaan leren schrijven zal dat wel iets anders zijn. Ook worden ze echt gestimuleerd elkaar te hebben. De oudste kleuter helpt de kleinste en zo gaat dat straks in de middenbouw en bovenbouw ook. Verder hebben ze een kaart waar ze vakjes aan moeten kruisen met wat ze hebben gedaan die week en moeten ze van iedere kleur (kleur staat voor welke kast met verschillende taken) een bepaald aantal vakjes hebben. Ze worden natuurlijk wel geholpen en gestuurd in dingen die ze moeilijk vinden. Ik kan je alleen maar adviseren om op meerdere scholen te gaan kijken.
Wat voor school je ook kiest zou ze eerst kiezen op wat je leest op hun website. Zijn er mensen uit de buurt die er naar toe gaan? Vervolgens de verschillende scholen bezoeken. Het gevoel van hier zie ik mezelf als je kind lopen. Op papier kan alles mooi zijn maar je gevoel moet ook goed zijn.
Is met name school afhankelijk, meer nog dan kindafhankelijk Er zijn tegenwoordig zat scholen die zich Montessori noemen, maar geen authentiek montessori-onderwijs meer geven. De onderbouw (kleuters) is fantastisch voor kinderen en kan ik iedereen aanraden Maar de middenbouw (gr 3, 4 en 5) is in deze tijden bijna niet meer te doen voor de leerkracht. Te veel kinderen met leer- en/ of gedragsproblemen, die veel aandacht nodig hebben. In principe heeft ieder kind in het montessori-onderwijs zijn eigen leerlijn, maar dat is tegenwoordig niet meer te doen, waardoor concessie gedaan moeten worden. Afhankelijk van de school pakt dat wel/niet goed uit. Maar dat betekent dat sommige scholen nauwelijks nog een montessori school te noemen zijn. Ik heb 12 jaar op een montessorischool gewerkt in zowel onder- als middenbouw. Met bovenbouw heb ik minder ervaring. Het materiaal is in ieder geval fantastisch. Vooral het rekenmateriaal is echt geweldig. Geeft kinderen inzicht in getallen en wat ze ermee kunnen ipv dat ze trucjes leren. En dat begint al bij de kleuters. Dus ik zou zelf goed rondkijken op die school en ook of het montessori materiaal nog goed aanbod komt, ipv dat het bijzaak is. Kijk hoe het onderwijs wordt vormgegeven in de klassen. En op wat voor manier structuur wordt geboden. Zo staat Montessori voor ‘vrijheid in gebondenheid’, oftewel het kind kiest wat het wanneer doet, de leerkracht zorgt dat daarbij alles aan bod komt en dat de duur van een werkje in de gaten gehouden wordt. Hoe wordt dat op die school vormgegeven. Daarnaast natuurlijk alles bekijken en bevragen wat je op een reguliere school ook zou doen. Maar specifiek voor Montessori zou mijn interesse uitgaan naar het gebruik van de montessori materialen en het praktische vormgeven van het montessori-onderwijs.
Denk dat het aan ligt welke Montessorischool, want de kwaliteit en de invulling verschilt ook per school, net als regulier. Die in onze woonplaats zou ik nooit overwegen, te slechte verhalen over gehoord. Montessorislesmateriaal hebben ze amper, maar dat wordt kort voor de onderwijsinspectie komt allemaal opgehaald bij een Montessorischool een paar plaatsen verderop die onder hetzelfde organisatie valt. Daarna gaan die spullen weer terug. De kwaliteit van de lessen was ook niet best, maar omdat het in een betere wijk ligt en hoger opgeleide ouders trok, die na schooltijd zelf aan de slag konden met huiswerk of bijles konden betalen, waren de resultaten nog redelijk. Een vriendin van me had haar kind hier en die was er wel klaar mee, die is daar vertrokken. Maar een andere Montessorischool kan echt prima zijn. Als ik niet al deze dingen gehoord had over de Montessorischool, zou ik het ook wel overwegen. Het voordeel van gemengde klassen bij Montessori en Jenaplan, is dat het een bewuste keuze is en leraren vaak ervaren en getraind zijn om daar mee om te gaan. Mijn kinderen hebben Jenaplan gedaan en alhoewel de aandacht en uitleg wel prima verdeeld werd over de verschillende klassen, vond ik die combinatieklassen in groep 6 wel vervelend. Er zaten daar veel langkleuteraars/zittenblijvers en dan zit je kind van net 9 jaar tussen kinderen die normaal in de brugklas zouden zitten met hun (extreme) sekspraatjes, al helemaal aan het puberen enz. Dan zijn die 3 jaar (of in het geval daar, vaak zelfs 4 jaar) wel een te groot verschil naar mijn idee.
Mijn dochter had met 9 inderdaad een vriendin van bijna 12 met ‘puberproblematiek’…en er zaten meer oudere kinderen in haar klas. Maar mijn andere dochter zit dus op een reguliere basisschool en die had met 9 ook een klasgenoot van bijna 13. Verschil is wel dat er op de Jenaplanschool meer rekening mee gehouden werd, sowieso met het hele sociale stuk, maar ook bv. bij gym (mijn jongste moest soms echt duiken om bij voetbal niet omver geschopt te worden, zeg maar).
Het is denk ik belangrijk om te kijken of het bij je kind past M’n oudste zou het wel oké vinden maar ik denk dat de middelste er meer moeite mee zou hebben het zou niet mijn keuze zijn
ontzettend bedankt dat jullie zo snel de moeite hebben genomen om jullie ervaring en/ of mening te delen. Interessant om te lezen en mee te nemen in het orientatieproces!