wazo uitkering te laat aangevraagd wat nu?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door lennylenn, 22 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

goodmoringggg

dames ik heb een vraagje..mijn baas is nogal een ei soms en dat blijkt nu ook weer want hij heeft mijn zwangerschap(verlof) te laat doorgegeven aan het cwi. nu kreeg ik dus een brief thuis van het cwi dat er wel zo een wazo uitkering is aangevraagd maar dat dit enige tijd kan duren. er stond ook bij dat dit uiterlijk 2 weken aangevraagd moest worden voordat de werknemer met verlof ging. nou ik zit nu al 2 weken in mn verlof.

nu vraag ik me af wat voor gevolgen dit heeft voor mij. weet iemand dit?

2. anira

anira Actief lid

23 nov 2008
    191
    0
    0
    Dit hoeft voor jou geen gevolgen te hebben.
    Je werkgever moet namelijk tijdens je verlof en zolang je nog onder contract staat bij hem gewoon jou loon door betalen.
    Als hij het later pas heeft aangevraagd krijgt hij pas later geld van het uwv terug voor je verlof.

Heeft de werkgever alleen bij de aanvraag aangegeven dat de wazo rechtstreeks aan jou betaald moet worden of is je contract bij de werkgever beeindigd dan krijg je pas betaald als de wazo is beoordeeld. Dat kan 4 weken duren.

Wil je zekerheid bel dan je werkgever en vraag hem of hij gewoon jou loon doorbetaald of dat de wazo rechtsreeks vanuit uwv naar jou betaald word. Dan weet je precies waar je aan toe bent.

3. lennylenn

oow oke bedankt voor je reactie. ik zal morgen bellen en vragen hoe dat precies in elkaar zit.

nogmaals bedankt

4. anira

anira Actief lid

23 nov 2008
    191
    0
    0
    graag gedaan

5. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Volgens het UWV gaat mijn verlof al in op 24 juni, 6 weken voor uitgerekende datum!! (vindt het nogal vroeg, maarja)

Ik heb nu een WW uitkering die dus omgezet wordt in een WAZO uitkering.

Wilde vandaag nog mijn zwangerschapsverklaring laten tekenen door mijn VK, maar VERGETEN!! Had hem nog mooi meegenomen ook naar de controle.

Morgen maar bellen naar de VK of ik langs kan komen om hem alsnog te laten tekenen.

En op mijn aanvraag WAZO vul ik in dat ik pas 4 weken voor de uitgerekende datum met verlof wil.

Maargoed, toevallig dit onderwerp..want ik kreeg sinds net ook het gevoel al te laat te zijn!

6. anira

anira Actief lid

23 nov 2008
    191
    0
    0
    @Assie: ben je op dit moment ziek en in de ww? Zo ja dan moet je verlof ingaan 6 weken van tevoren.
    Ben je niet ziek dan kun je zelf kiezen wanneer je het wilt laten ingaan 6 tot 4 weken van tevoren.
    Kun je bij de wazo aanvraag aangeven.

7. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    @Assi: zoals hierboven ook al werd aangegeven heb je geen keus qua zwangerschapsverlof aangezien je in de WW zit.

@TS:ik kreeg op 17 juni een brief dat mijn verlof inging op 6 juni en dat de beoordeling enige tijd kon duren. Op 21 juni kreeg ik echter al de brief hoeveel mijn uitkering zou bedragen. Daar komt inderdaad bij dat UWV gewoon aan je werkgever betaald en hij dus gewoon jouw loon over zal maken. Als het goed is heb je er dus geen last van!

8. lennylenn

oow oke..dat zien we vandaag wel hhihih vandaag is het payday. ;)

9. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Ik ben niet ziek, maar ontslagen en daarom in de WW.

Mijn werkcoach had toen bepaald dat ik 6 weken van tevoren met verlof mag. Maar dat zie ik helemaal niet zitten.

Heb mijn WAZO aanvraagformulier ingevuld en aangegeven dat ik 4 weken van tevoren met verlof wil i.p.v. 6 weken.
    Deze week langs de VK om mijn zw.schapsverklaring te laten tekenen en dan ben ik mooi op tijd :)

10. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Haar vraag had moeten zijn 'ben je ziek óf zit je in de WW', in beide gevallen ga je nl gewoon met zes weken al met verlof.

11. anira

anira Actief lid

23 nov 2008
    191
    0
    0
    @ Robin: tis niet helemaal waar wat je zegt.
    Als je ziek bent EN in de ww dan moet je 6 weken van te voren.
    Ben je NIET ziek EN zit je in de ww dan mag je zelf kiezen om je verlof te laten in gaan tussen de 4 en de 6 weken.

@Lennylenn: wil je echt zekerheid bel dan met het uwv, dan weet je zeker dat je het juiste antwoord hebt. vraag dan wel naar de afdeling ziektewet, zij regelen je verlof en weten precies wanneer je 6 weken van te voren met verlof moet en wanneer je gewoon zelf keus hebt.

12. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    @Anira: je hebt helemaal gelijk :) Onderstaand stuk staat op www.uwv.nl

Stuur met het aanvraagformulier een verklaring mee van uw verloskundige, gynaecoloog of huisarts waarin staat dat u zwanger bent. U kunt hiervoor ook het formulier Zwangerschapsverklaring (DOC, 113 Kb) gebruiken. De uitkering kan ingaan tussen 6 en 4 weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum. De precieze ingangsdatum van uw verlof bepaalt u zelf.

13. anira

anira Actief lid

23 nov 2008
    191
    0
    0
    @Robin: was niet kwaad tegen je bedoelt of zo hoor! Fijn dat het ook zo duidelijk op de uwv site staat. Moet zeggen dat die niet altijd even duidelijk is. Geef dan ook vaak het advies om even te bellen voor extra zekerheid.

14. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    @ Anira: zo kwam het ook niet over hoor ;) Haha en ik heb weer wat geleerd!

15. Amanz

Amanz Lid

21 nov 2008
    40
    0
    0
    wat als je in dezelfde situatie als lenny bent maar met een 0 uren contract?

16. lennylenn

hallo dames...

beadnkt voor alle reacties. dat mijn baas het te laat had aangevraagd heeft gelukkig geen gevolgen voor mij gehad. ik heb mijn salaris optijd ontvangen.

@mamy.. ik zou het echt niet weten eerlijk gezegd. ik heb een 30-38 uren contract.

17. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Ik weet zeker dat ze het op mijn werk op tijd aan het UVW hebben doorgegeven (al rond 20 weken), met 35 weken kreeg ik een brief dat mijn verlof op 27 mei in ging (een week eerder) en dat de beoordeling enige tijd in beslag ging nemen. Tot op heden heb ik daar nog geen uitslag van gehad..... Mijn salaris wordt gewoon doorbetaald, dus ik vind het allemaal wel best zo :D

Deel Deze Pagina