Waterecho

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Zuul, 24 apr 2023.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.542
    3.235
    113
    Vrouw
    Hallo allen!
    Ik weet niet zo goed of dit topic hier of bij gezondheid moet. Mag uiteraard verplaatst worden.

Ik ben doorverwezen naar de gyn voor een waterecho. (In eerste instantie was de verwijzing alleen voor een eerste, oriënterend gesprek aangezien dit een ander ziekenhuis is)
    Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe voelt dat? Ik lees op internet dat ze met een katheter je baarmoeder vol laten lopen met water. Ik word al misselijk bij de gedachte:oops: Door een gynaecologisch trauma is mijn baarmoedermond+hals zeer pijnlijk en vind ik een normaal inwendig onderzoek emotioneel gezien zeer vervelend. Ik heb dus totaal geen zin in een waterecho als ik het zo lees op internet:o:
    Heeft iemand er ook ervaring mee dat het onder een roesje of met een pilletje of twee oxazepam gebeurd?

*Sommige onderzoeken zullen helaas moeten als je zwanger wil worden of bent, geloof mij, dat besef ik mij maar al te goed. Ik wil alleen wel graag voorbereid zijn en alle opties van te voren kunnen overwegen. Vandaar dat wij ook eerst een oriënterend gesprek bij de gyn willen voor we de condooms weglaten.

2. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.149
    5.806
    113
    Vrouw
    Ik heb een waterecho gehad en verder geen pijn gehad oid. Het water voel je even lopen en je kan daardoor wat lichte menstruatiekrampen voelen, maar meer heb ik er niet van gevoeld.

Ik denk helaas niet dat dit onder een roesje gedaan wordt. Je zou eventueel een paracetamol van te voren kunnen nemen. Maar nogmaals, bij mij was het echt niet pijnlijk (en ik vind zo'n beetje alles al snel pijn doen).

3. Sunflowerr

Sunflowerr Bekend lid

19 aug 2021
    613
    517
    93
    Vrouw
    Ik heb een water echo gehad na de bevalling vd jongste omdat ik aanhoudend bloedverlies had. Het voelde een beetje als menstruatie krampen nadien. En gewoon een wat viezig gevoel omdat al dat water er na afloop mondjes maat uitdruppelt:o:. Niks om je druk over te maken!

4. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.542
    3.235
    113
    Vrouw
    Dankje voor je ervaring! Het punt is dat ik inwendige zenuwschade heb waar ik enorm lang ziek van ben geweest en veel pijnstillers voor heb geslikt. Ik heb er hard voor gewerkt om het zonder te doen maar helaas heb ik nog elke dag pijn.
    Ik vind het lastig te ontspannen en dat werkt natuurlijk alleen maar averechts. Tel daar het emotionele trauma bij op en dat maakt het plaatje compleet.
    Ik ben al blij als we normaal en zonder pijn seks kunnen hebben.

Vandaar mijn vraag over een roesje of rustgevende medicatie. Dat zou namelijk enorm schelen!

Nu denk je vast, die is gek, zoveel problemen en toch een kind willen. Snap ik! Ik laat onderzoeken en ingrepen ook gewoon doen als het noodzakelijk is, ik vraag mij alleen af of er niet meer opties zijn als in eerste instantie gezegd/gedacht word. Al helemaal wat betreft pijnstilling/rustgevende middelen.
    Het is uiteraard ook iets wat ik bij de gyn ga navragen! Ik hoor alleen ook graag ervaringen van de kant van de patiënt :)

5. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.149
    5.806
    113
    Vrouw
    Nee hoor meid ik snap het. Maar ik heb een waterecho echt ervaren als een normale inwendige echo. Ook van het water verder niks gevoeld.
    Ik zou het even verder bij je gynaecoloog vragen voor wat betreft medicatie. Ik weet wel dat ze er in Nederland niet zo happig op zijn (zelfs bij mijn hysteroscopie kreeg ik niks en mocht ik eventueel een paracetamol innemen) en daarbij heeft ieder ziekenhuis zijn eigen protocol en regels. Voor een roesje moet je sowieso in het buitenland zijn, daar zijn ze er iets makkelijker in.

6. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.542
    3.235
    113
    Vrouw
    Dankjewel!
    Een hysteroscopie met alleen paracetamol?:eek: heftig.

Mijn miskraam is 1.5 jaar terug manueel en in stukken verwijderd uit mijn baarmoederhals zonder ook maar een extra paracetamol. Dat deed zo gruwelijk veel pijn dat ik mezelf beloofd heb om nooit meer genoegen te nemen met: nee dat doen we eigenlijk nooit met roesje/pijnstilling/kalmeringsmiddelen.

Bedankt voor je ervaring! Het is al een opluchting om te lezen dat het als een gewone echo voelt!

7. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.149
    5.806
    113
    Vrouw
    Dat klinkt behoorlijk heftig! Snap dat je dan graag iets van pijnstilling oid wilt.

Ik heb 2x een hysteroscopie gehad om restweefsel van een miskraam weg te laten halen. Maar ook die hysteroscopie vond ik prima te doen. Ja, ik voelde het wel voornamelijk als er water ingespoten werd, wat heftigere menstruatiekramp. maar meer dan dat ook niet. En ik ben echt kleinzerig... hahaha.

Ik hoop dat je iets voor elkaar krijgt bij je eigen gyn. Alvast veel succes en sterkte met de echo!

8. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.542
    3.235
    113
    Vrouw
    Dat is ook behoorlijk heftig om mee te maken! Had je wel goede begeleiding en voorlichting erover gehad?

Is een hysteroscopie hetzelfde als een waterecho? Nee toch? Dat laatste is toch alleen water ind e baarmoeder en dan een echo?
    Bedankt!

9. Kramertje

Kramertje VIP lid

4 apr 2019
    7.149
    5.806
    113
    Vrouw
    Ja hoor heel goed en alles ging ook echt in overleg.

Nee een hysteroschopie is niet hetzelfde. Bij een waterecho spuiten ze water in om alles duidelijker in beeld te brengen, maar is verder gewoon hetzelfde als een normale echo.

Bij een hysteroschopie gaan ze met een lange smalle buis, een watersysteem en een camera in je baarmoederholte kijken en in het geval van mij een knipper om restweefsel weg te knippen. Hierdoor hoefde ik geen curretage uit te voeren. Ze noemen dit vaak ook een hysteroscopie curretage. Maar ze kunnen bijvoorbeeld ook vleesbomen, verklevingen of poliepen verwijderen. Bij een diagnostische hysteroscopie kijken ze alleen maar.

Zuul vindt dit leuk.
  10. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    1.941
    1.472
    113
    Vrouw
    Ik zou dan gewoon vragen om een roesje. Mijn ervaring met een roesje (een scopie) is dat je niks meekrijgt.

ik heb wel een waterecho gehad maar was toen al onder narcose. De pijn erna kwam in mijn geval (denk ik) door de andere ingreep.

Zuul vindt dit leuk.
  11. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.425
    8.107
    113
    Vrouw
    Geen HSG dus? Alleen een echo met water?

12. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.542
    3.235
    113
    Vrouw
    Ja ik denk het. Er staat letterlijk alleen waterecho, lijkt mij anders als een hysteroscopie?

13. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.425
    8.107
    113
    Vrouw
    Je een hysteroscopie is wat anders idd.

14. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.542
    3.235
    113
    Vrouw
    O sorry je bedoelde HSG. Geen idee wat dat is eigenlijk. Is dat dat ze je baarmoeder vol laten lopen met vocht en hem dan met een echo bekijken?

15. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.425
    8.107
    113
    Vrouw
    Bij een HSG kijken ze dmv contrastvloeistof of je baarmoeder een normale vorm heeft en of je eileiders open zijn. Ze gebruiken vaak wat druk om de vloeistof in te spuiten en dit kan flink pijnlijk zijn maar het hoeft niet.

16. Zuul

Zuul Fanatiek lid

19 aug 2020
    2.542
    3.235
    113
    Vrouw
    Maar dan maken ze ook een röntgenfoto van de buik zie ik. Klinkt toch net iets anders als een waterecho. Ik ga maandag naar de gyn bellen, dan gaan we het zien. Helaas moet ik naar hetzelfde ziekenhuis als waar ze mij 1.5 jaar geleden zo slecht hebben behandeld dus ik durf eigenlijk niet te bellen. Ik hoop dat ze mij begrijpen dat ik het niet zonder flinke pijnstilling/roesje wil doen.:cry:

Het gaat bij echt om de baarmoederhals, daar zitten beschadigde zenuwen en om in de baarmoeder te komen moet je door de baarmoederhals naar binnen:cry:

17. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.425
    8.107
    113
    Vrouw
    Je een waterecho is anders dan een HSG.

Ik begrijp het hoor.. ik hoop echt dat ze naar je willen luisteren en je een roesje mag.

18. Dutchgirl1991

Dutchgirl1991 Fanatiek lid

4 jun 2021
    1.565
    1.499
    113
    Vrouw
    Ik heb ook een water echo gehad. Prettig was anders, maar het was niet echt pijnlijk. Ik vond de eendenbek het vervelendste deel. Ook achteraf wat krampen en je verliest nog wat water.

Hopelijk kan je iets van een roesje krijgen! Gewoon vragen/bellen.

19. MamaIV

MamaIV Bekend lid

28 okt 2022
    659
    410
    63
    Vrouw
    In welk ziekenhuis zit je? Hier in Breda zitten een paar zeer meedenkende gynaecologen, die zeker openstaan voor sedatie. Wanneer je daar in jouw ziekenhuis geen groen licht voor krijgt, zou ik sowieso voor een ander ziekenhuis gaan. Je hoeft namelijk echt geen angsten en pijn te hebben, we leven niet meer in de prehistorie. Sterkte!

Deel Deze Pagina