Wat zouden jullie doen? (dakkapel of dakraam)

Discussie in 'De lounge' gestart door mamautrecht, 11 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamautrecht

mamautrecht Niet meer actief

We hebben op dit moment een grote open zolder. We zijn aan het kijken om die te gaan verbouwen naar twee kamers. Daarin hebben we twee opties..

Optie 1 is een dakkapel erop zetten en zo twee riante slaapkamers creeeren van ongeveer 4,5 meter bij 3 meter en dan een kleine badkamer erbij met douche toilet en wastafel en een schuifwand voor de wasmachine en droger en dan bovenop de kamers een vliering als berging.

Optie 2 een stuk voordeliger is 2 grote dakramen naast elkaar plaatsen van ongeveer 95 x 160 cm om veel licht in de kamer te krijgen en dan een klein kamertje te maken om te studeren en dan daarnaast een grote speelkamer voor de kinderen en op het overloopje dan een schuifwand voor de wasmachine en de droger.

Beide is dus een goede optie maar ik weet het gewoon niet zo goed. De ruime hebben we op zich niet heel hard nodig al vind ik het wel lekker om een speelkamer voor de meiden te hebben maar dat is natuurlijk overbodige luxe en is het niet zonde om geld te investeren in de eerste optie want ik denk niet dat je die waarde er snel uit krijgt.. (niet dat we hier weg willen hoor)

2. Samama

Samama Niet meer actief

Als ik jou was zou ik een bedrijf uitnodigen die je hierin kan adviseren (veelal is dit gratis).
    Wij hebben aan beide kanten een dakkapel (zowel voor als achter) en ik vind het super! Mijn buren daarentegen hebben 2 Velux dakramen naast elkaar en die vinden dat weer super. Is dus net wat je zelf prettig en mooi vindt en wat je eraan wilt spenderen.

3. Wam

Wam Actief lid

28 dec 2012
    259
    0
    0
    NULL
    NULL
    Optie 1 als het jullie financieel niet uitmaakt. Denk zeker dat dakkapellen een toegevoegde waarde aan het huis geven. Hier wil ik het in de toekomst ook precies zo, alleen een badkamer zou voor mij niet hoeven.

4. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Ik zou voor de eerste optie gaan maar dan zonder badkamer.
    Wij hebben nu op zolder een dakraam maar de schuine wanden benauwen me een beetje.

Maar nodig een bedrijf uit dat er verstand van heeft en denk vooral heel goed na.

Succes met het dilemma.

5. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.230
    113
    Vrouw
    Nederland
    Dakkapel zou ik sowieso doen als het financieel niet echt uitmaakt. Dat is echt een waardevermeerdering bij een huis. En extra ruimte is nooit weg.

Verder: goed kijken naar waar jullie behoefte aan hebben en wat jullie in de toekomst nog willen. Blijft er bijvoorbeeld vaak familie (of vrienden) logeren? Dan zijn 2 extra slaapkamers met een badkamertje handig.

Wil je het echt voor de kinderen doen? Maak dan 1 grote speelruimte en verdeel die bijvoorbeeld in verschillende speelhoeken. Zo hadden wij vroeger een eigen 'speeltafel'. Een hoek met kasten voor onze troepjes en spelletjes en een tafel waar we aan konden knutselen en puzzelen. Maakte dan ook niet uit als de tafel vies werd en we hoefden niet op te ruimen omdat er gegeten moest worden. Ook een spelcomputer als de Wii naar boven lijkt mij handig :D

Maak desnoods de studeerkamer iets groter als dat zo uitkomt met een dakkapel. Voor nu misschien nog niet zo aan de orde maar wie weet voor later als de kinderen in alle rust een paper af moeten maken...
    En als je je huis ooit moet verkopen: in alle huizenprogramma's die ik zie wordt het erg gewaardeerd als er een fijne ruimte is die dienst doet als studeerkamer.

Op dit moment staan wij ook op het punt om een verbouwing te beginnen op zolder. Er komt (net als bij jullie) een vliering. Wij kiezen echter voor 1 extra ruime kamer en dakramen. Helaas kunnen we een dakkapel niet betalen. De rest van de zolder blijft gewoon open, een soort L-vorm. De wasmachine en droger staan op zolder en zo houd ik nog ruimte over voor mijn 2 wasrekken.

6. mamautrecht

mamautrecht Niet meer actief

Aankomende dinsdag komt er iemand langs om de situatie te bekijken voor een dakkapel.
    De badkamer kunnen we ook nog gewoon loos laten en er dan een berghok van maken en als we het dan echt missen kunnen we er later altijd nog een badkamertje maken..

7. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik zou voor optie 1 gaan; maar puur op basis van 'wat ik denk dat wel cool is'. Dus tja :D

8. minon

minon Niet meer actief

Als het financieel haalbaar is optie 1. Dat is echt een flinke vermeerdering van de waarde van je huis.

Deel Deze Pagina