Ja wel jammer inderdaad, maar ook wel begrijpelijk omdat je dan waarschijnlijk nog meer discussies krijgt. Je mag me altijd een pb'tje sturen hoor (of mag dat ook niet over het geloof gaan hier?)
Ik ken het verhaal wat erbij hoort (ja voor mij is het een verhaal, voor een ander de waarheid. Verschillen horen erbij ). Maar wij brunchen inderdaad wat uitgebreider. Niet om ongestoord te kunnen vreten maar omdat het gewoon een mooie gelegenheid is om weer eens extra met familie samen te kunnen zijn en de gezelligheid. (Ja, dat kan ook op andere dagen, niet feestdagen, en dat doen we ook wel maar toch wat minder snel en makkelijk ivm allerlei verschillende werktijden en werkdagen). En natuurlijk verstoppen wij wat eitjes die de meiden mogen zoeken.
Wij vieren pasen gewoon als het feest van de vruchtbaarheid, eieren schilderen/zoeken, paasvuren kijken Verder niks met het geloof, die betekenis is er pas veel later aan gegeven.
Wij hebben dit weekend ook de kruisdood en de opstanding gevierd. Ik heb voor het eerst 40 dagen gevast door geen druppel alcohol te drinken. Echt een bijzondere periode ook in de voorbereiding naar afgelopen vrijdag/zondag. Mol en Mar, groepsPB?
Ik ben gezellig samen met familie en geniet van een extra vrije dag. Heb niks met het geloof, en dit jaar (toevallig) ook geen paas decoratie in huis
hier ook de dood en opstanding van Jezus.... houd niet van al die "wereldse paaspoeha "als paasboom en paashaas..... het enige wat we daarin wel doen is eieren verven en zoeken, maar dat doe ik echt voor de kinderen...... de lente en vruchtbaarheid gaat trouwens symbolisch heel goed samen met pasen... zaad van bloemen etc sterft ook eerst af in de grond om vervolgens nieuw leven te geven.....
Wij vierden dat we een lang weekend hadden. Ik weet waar witte donderdag, goede vrijdag, stille zaterdag etc. over gaan, maar wij geloven niet.
Dan is het antwoord: ik vier niks. Wij vieren hier ook niks trouwens.. Wel altijd een paasontbijtje. Gewoon omdat ik dat al 35 jaar doe dus En dochterlief heeft dit jaar voor het eerst paaseieren gezocht en dat vond ze helemaal geweldig. Dus dat doen we dan volgend jaar wel weer denk ik
Dat kan. Ik heb liever dat iemand zegt "voor mij zijn het sprookjes" als dat iemand zwart-wit gaat zeggen "het is onzin."
Ik vier carnaval niet in de vorm van verkleden en feest vieren, maar die dag eet ik wel uitgebreid en 'vier' ik de rijkdom die we hebben (dagelijks goed eten, goede gezondheid). Vanaf aswoensdag vast ik idd tot pasen, ik eet geen vlees, drink niet, snoep niet en laat alle luxe dingen vervallen..daarnaast bid ik meerdere keren op een dag, want vasten door op mn eten te letten is maar een deel, de bezinning is net zo belangrijk.. nu ik het zo lees lijkt het net of ik heel streng katholiek ben, maar dat is niet zo hoor..maar dit vindt ik een hele mooie tijd om bij mn geloof stil te staan.. mooi hoe iedereen zo z'n eigen ding heeft!
Wat bijzonder dat je dat nog doet zeg Wij zijn zelf ook Katholiek, maar vasten doe ik niet, nooit ook bij stil gestaan ook, en idd klinkt het erg streng Het enige wat ik wel doe is meerdere keren per dag bidden, maar dat doe ik eigenlijk het hele jaar wel en op goede vrijdag eten wij simpel, dus brood of wel gewoon warm, maar dan geen uitgebreide maaltijd en geen toetje, iets wat we altijd wel doen. Dat is eigenlijk onze enige vastendag in het jaar Vast jij ook nog elke vrijdag dan? Dus geen vlees, maar vis?