Lieve allemaal, Ik ben nu 4 weken en 2 dagen zwanger. Ik ben op zoek naar allerlei tips over wat je wel en niet mag eten en doen. Ik zou wel eens een overzichtje willen maken van jullie tips wat NIET mag en dat ik dat we dat in deze topic op een lijstje zetten. Wat ik tot dusver weet wat NIET mag is (zoals je ziet: ik ben nog bleu) Voedsel: Rood vlees Ongepasteuriseerde kazen (wat valt hier eigenlijk onder?) Gerookte zalm vanuit de supermarkt Drank: Alcohol Te veel koffie Overig: Drugs (beetje overbodig, maarja, hoort er toch bij) Roken Op de trilplaat staan In een bad boven de 38 graden Celsius Als ik het fout heb, laat het dan ook even weten! Liefs Marleen
Goh is dat zo van het bad? Doe t iedere week en volgens mij staat de termostaat warmer als 38graden, want ben n echt koukleum... Naja alles gaat goed hier, dus kan geen kwaad haha
Voedsel: Rood vlees / rauw vlees Ongepasteuriseerde kazen (wat valt hier eigenlijk onder?) Alles waar op de verpakking staat: "au lait cru" en zachte kazen en rauwe melk Gerookte zalm vanuit de supermarkt -> vacuumverpakte Vis (dus niet alleen zalm) Lever te veel drop oppassen met langbewaard vleeswaren en salades filet americain Drank: Alcohol Te veel koffie rauwe melk Overig: Drugs (beetje overbodig, maarja, hoort er toch bij) Roken Op de trilplaat staan In een bad boven de 38 graden Celsius (volgens mij is een te heet bad nooit goed, maar volgens mij geldt dit als de weeen zijn begonnen.. dan kan de baby de warmte niet kwijt o.i.d.) Kattenbak verschonen Lijnen extreme sporten
Voedsel: Rood vlees / rauw vlees (bv. rode biefstuk of filet américain) Ongepasteuriseerde kazen: alles waar op de verpakking staat: "au lait cru" en zachte kazen en rauwe melk Vacuumverpakte Vis Orgaanvlees (o.a. lever) Te veel drop Oppassen met langbewaard vleeswaren en salades Drank: Alcohol Te veel koffie Rauwe melk Overig: Drugs (beetje overbodig, maarja, hoort er toch bij) Roken Op de trilplaat staan In een bad boven de 38 graden Celsius Zijn de meningen nog over verdeeld: volgens mij is een te heet bad nooit goed, maar volgens mij geldt dit als de weeen zijn begonnen.. dan kan de baby de warmte niet kwijt o.i.d. Kattenbak verschonen Lijnen Extreme sporten _________________
rauwe melk kun je volgens mij alleen bij de boer halen. In de winkel is het altijd gepasteuriseerd. rauwmelkse kazen trouwens niet hoor! brie en camembert van rauwe melk kan je ook in de supermarkt kopen. Niet zo veel, maar ze hebben het vaak wel.
Zwangerschap Oppassen met.... Een aantal dingen worden dringend afgeraden tijdens de zwangerschap. Onderstaande tabel geeft daarvan een overzicht met een bijbehorende toelichting. Oppassen met Waarom? Alcohol drinken Kans op nadelige gevolgen voor het kind. Roken Roken is schadelijk voor de baby. Lijnen en veel afvallen Lijnen geeft kans op tekorten aan voedingsstoffen. Lever Lever bevat zeer veel vitamine A dat schadelijk kan zijn voor de baby. Rauw vlees Kans op besmetting met listeria en toxoplasma (met als gevolg toxoplasmose). Kattenbak verschonen Kans op besmetting met toxoplasma (met als gevolg toxoplasmose). Eten van zachte kaassoorten van ongepasteuriseerde rauwe melk en rauwe melk Kans op besmetting met de listeriabacterie die schadelijk kan zijn voor het kind. Vacuümverpakte vis, zoals gerookte zalm Idem: listeriabesmetting Roofvissen eten zoals zwaardvis, snoekbaars, haai, koningsmakreel en tonijn. Bij maximaal 2 porties per week levert dit geen gevaar op. Roofvissen kunnen relatief veel kwik bevatten, waar ongeboren baby's gevoelig voor zijn. Tonijn uit blik bevat veel minder kwik dan verse tonijn. Lang bewaren van verse producten zoals vleeswaren en rauwkostsalades Idem: listeriabesmetting Geneeskrachtige kruiden en kruidenpreparaten gebruiken Sommige kruiden zijn schadelijk voor het ongeboren kind. Meer dan vier koppen koffie drinken per dag Te veel cafeïne is niet goed voor het kind. Veel drop eten De stof glycyrrhizine in drop kan de bloeddruk verhogen. Pimba (kalebaskalk) gebruiken In kalebaskalk kan veel lood zitten.
Bepaalde kruiden niet gebruiken! Uit voorzorg is het aan te raden om niet te vaak of te veel (producten met) venkel, fenegriek, anijs, nigelle (nieszaad), moederkruid, salie, senna, rabarber, gember, meidoorn en dong quai te gebruiken. Dat geldt ook voor thee van deze kruiden. Bij het koken zijn de hoeveelheden zo klein dat normaal keukengebruik van deze kruiden wel toegestaan is. Kruiden die echt vermeden moeten worden zijn efedra, aloë, sassafras, kava kava, absint-alsem, borage (komkommerkruid), groot en klein hoefblad, smeerwortel en boerenwormkruid. Oppassen met rauwe voedingsmiddelen Besmetting met schadelijke bacteriën is te voorkomen door: vlees alleen te eten als het goed doorbakken of gestoofd is geen rosbief, filet Americain, tartaar of carpaccio te eten alle groente goed te wassen te voorkomen dat rauwe voedingsmiddelen in contact komen met bereide gerechten geen rauwmelkse zachte kaas te eten voorzichtig te zijn met gerookte zalm en ander vissoorten die vacuümverpakt en lang houdbaar zijn Vleeswaren als rauwe ham, rookvlees, bacon en worstsoorten zijn bewerkt waardoor ze zonder problemen kunnen worden gegeten. Rauw vlees en rauwe groente Het eten van rauw vlees tijdens de zwangerschap wordt niet alleen afgeraden vanwege het risico op besmetting met listeria, maar ook door het gevaar van de toxoplasma parasiet. Besmetting kan ernstige gevolgen hebben voor het ongeboren kind. Daarom is het belangrijk voorzichtig te zijn. Niet alleen met rauw vlees, maar ook met rauwe groente. Rauwmelkse zachte kaas Zachte kaas die van rauwe melk is gemaakt, kan ook besmet zijn met listeria. Op Franse kaas van rauwe melk staat de aanduiding 'au lait cru' op de verpakking. De meeste buitenlandse kaassoorten in Nederland zijn gemaakt van gepasteuriseerde melk. Deze zijn dus veilig. Als niets op het etiket staat, kan de kaas gegeten worden. Hoewel Nederlandse boerenkaas (bijvoorbeeld boeren Goudse) ook is gemaakt van rauwe melk, kan die kaas gerust worden gegeten. Het is namelijk een harde kaas die weinig vocht bevat. Hierin kan listeria niet overleven. De kans op een listeriabesmetting is gelukkig vrij klein. Daarom is er niet direct reden voor ongerustheid als een keer een 'fout' kaasje is gegeten. Rauwe vacuümverpakte vis Ook rauwe vacuümverpakte vis zoals gerookte zalm, kan listeriabacteriën bevatten. Omdat vissoorten in een vacuümverpakking lang bewaard worden, kan de bacterie zich vermenigvuldigen tot schadelijke hoeveelheden. Daarom wordt zwangere vrouwen afgeraden deze vis te eten. Beter is verse vis te eten of de vis thuis gaar te maken. Als toch wordt gekozen voor rauwe producten, is het aan te raden producten ver voor het verstrijken van de houdbaarheidsdatum te kiezen en deze snel na aankoop te eten. Gerookte vis zoals paling en makreel worden door het roken gaar gemaakt waardoor eventuele bacteriën onschadelijk worden. Zoute haring wordt kort bewaard waardoor er geen gevaar is voor uitgroei van en schade door listeria.
Oh,en het viel me op dat er rauwe ei op het lijstje staat,hoor je toch vaak dat het niet mag. (Maar het schijnt wel dat door hetgeen wat erin zit je zelf wel flink ziek kunt worden,maar de baby er geen last van ondervindt)
Ik dacht dat je ook geen roofvis mag eten i.v.m. teveel kwik gehalte net als teveel champignons. Verbeter me als het niet klopt!
Rauw ei mag gewoon (samonella is ongevaarlijk voor de baby) Heet bad moet je een beetje voorzichtig mee zijn omdat als jouw temp stijgt die dat van de baby ook doet. Maar je mag ook gewoon naar de sauna. Maar nu even het toxolasmos verhaal. Vertel het nooit aan je vriend, je hebt uiteraard recht op 9 maanden geen kattenbak verschonen Een kat is maar twee weken in zijn leven besmettelijk( meestal als jonkie). die besmetting vind plaats via de ontlasting. De ontlasting is pas na 48 uur besmettelijk. ( dus om de dag kattnebak verschonen en er is niets aan de hand) De kans op toxoplasmose via je kat is dan ook inie mini klein. De kans op toxo via, bv besmette tuinaarde ( ook die uit zakken) of via voedsel is veel veel veel groter. Voel je dus niet schuldig als je toxo krijgt en katten hebt... bijna zeker heb je het van iets anders gekregen. Oh ja 60% van alle vrouwen heeft toxoplasmose al gehad. Als je je hele leven al katten hebt , en jonkies, en in de tuin werkt en veel gbbq't hebt , biefstuk hebt gegeten etc etc etc ... is de kans groot dat je allang antistoffen hebt.
Hmm en wat veel mensen niet weten.. is dat aloe vera ook niet goed is. dat kan weeen opwekken (dus vooral in de laatste paar maanden niet gebruiken!) dronk het met erg veel tegelijk tot ik er op werd gewezen dat het eigenljk heel zo goed niet is dus nu maar gestopt vroegah kon je dat ook nergens in drinkbare vorm krijgen. tegenwoordig zit het in frisdrank (speciale aloe vera drink) en in een bepaald melk-drankje (ook daar duidelijk vermeld op de verpakking) en wat betreft lever.. dat is ook lekker dubbel namelijk nu een ijzertekort en dat zit er OOK heel veel in lever dus eet nu met enige regelmaat gewoon een bammetje met lever niet te veel.. maar 15gr per dag mag en das ong. de heoveelheid voor 1 boterham
Ik heb dit wel gedaan hoor, en niets aan de hand.. Verder eet ik elke dag een boterham met Leverpastei, en maak ik geregeld de kattenbak schoon. Ook eet ik af en toe een toastje met brie (jammie). Koffie drink ik wanneer ik er zin in heb.. En tot dusver, heb ik of de kleine nergens last van.. Want het is nu in principe zo, dat het nu allemaal onderzocht wordt etc. Terwijl je 50 jaar geleden, alles wel kon eten/ drinken, omdat het toen niet bekend was. En alsnog bevielen bijna alle vrouwen van gezonde kinderen. Dus zelf neem ik dit niet echt al te serieus.. ( ik zelf kijk alleen uit met rauw/rood vlees, geen drank of roken)
Maar loran, 50 jaar geleden was filet americain e.d. gewoonweg nog niet te krijgen.. Je moet toch wel een beetje oppassen hoor.. vooral met die kattenbak, ik ken een meisje wiens moeder de kattenbak heeft verschoond tijdens haar zwangerschap en naast dat ze intelligent is, is ze wel heel slechthorend en heel slechtziend. En maakt haar gezicht een ietwat mismaakte indruk.
Ik heb maar met een aantal dingen opgelet tijdens mijn zwangerschap , dat was rauw vlees, kazen en alcohol (roken doe ik sowieso niet) verder heb ik alles gedaan wat ik altijd deed. Dat je niet in een bad mag boven de 38 graden is echt onzin , de eerste 6 weken schijnt een sauna niet zo goed te zijn maar dat kan meer naar de bakerpraatjes dan dat het echt is bewezen. En ook met die kazen vraag ik me af is het waar, in Turkije eet iedereen rauwe geitenkaas ook zwangere vrouwen en zelfs al hele kleine kinderen.