zoontje is 2,5 jaar en slaapt nog in een ledikant... in een slaapzak. wanneer moeten wij een groter bed kopen en koop je dan een peuterbed? en tot welke leeftijd ligt hij hier dan in? koop je dan een dekbed? een een persoons of een peutervariant? en ook al een hoofdkussen? zo wat vraagjes die door mijn hoofd spoken.. meeste kindjes van mijn zoontje's leeftijd slapen al in een groot bed, ik zie eigenlijk nog niet in waarom we de overstap zouden maken..
Wij hebben sinds een paar dagen een peuterbedje staan, onze dochter is een paar maanden jonger dan jullie zoontje. De reden hiervoor is dat ze tegen de nacht telkens wakker werd en of keihard huilde of "pijn" riep en naar haar voet of hand wees. Wij vermoedden toen dat ze in haar slaap zo beweeglijk was dat ze klem kwam te zitten tussen de spijlen. Het nieuwe bedje is even wennen voor haar. Met slapen gaan komt ze er bijna elke avond weer terug eruit. We hebben een vaste routine, en we vertellen haar duidelijk dat ze na het verhaaltje lezen gaat slapen. Ze wil dan even bij me liggen op schoot met haar deken, en na een kwartiertje leg ik haar zonder protest in bed en slaapt ze door. Ik hoop dat ze na verloop van tijd gewend is aan haar nieuwe bed, anders ben ik bang dat we de Super Nanny techniek moeten proberen... We gebruiken nu nog 2 ledikant dekens, eentje daarvan is haar knuffeldekentje. Maar er zou ook een gewone eenpersoons deken op kunnen. Zolang je zoontje nog zonder problemen slaapt in z'n ledikantje, dan is dat prima toch?
Hij hoeft helamaal nog niet over hoor. Al hij nog lekker slaapt in zijn ledikantje zou ik het lekker laten. Hier met 2 jr is ze over gegaan maar dit omdat de 2e op komst is en ik geen 2 ledikantjes wilde. Ze heeft een 1-persoons bed met 1-persoons dekbed en een heel dun kussentje van ikea. Ze slaapt er heerlijk in.
Zolang hij goed slaapt en in het ledikantje past zie ik ook geen reden om over te stappen. Dat was ook ons motto. Wij hadden wel al een groot bed staan op haar kamer vanaf dat ze 2 jaar was, voor het geval ze van plan was uit haar ledikantje te klimmen en dan vind ik het gevaarlijk worden en moet ze van mij wel in een groot bed. Wij hebben een gewoon 1 persoonsbed met uitvalbescherming aan de zijkant, dus geen peuterbed. Sinds 1 week vroeg ze zelf of ze in haar grote bed mocht slapen en hebben we dit natuurlijk gedaan. Wat lijkt ze dan nog klein! Ze ligt in haar grote bed nu met slaapzak en daaroverheen een 1 persoonsdekbed. We laten de slaapzak hier nog even aan, omdat ze het principe van dekbed nog niet helemaal snapt en eronderuit kruipt, waardoor ze het anders koud krijgt. Bovendien helpt het toch wel dat ze met slaapzak minder snel uit bed zal klimmen denk ik (ook al kan ze wel klimmen en lopen in haar slaapzak hoor). Ze is er nog niet 1 keer uitgekomen, roept altijd netjes. Hier nog geen kussen, weet eigenlijk neit vanaf welke leeftijd je dat doet. Ze slaapt prima zonder, dus zie nog geen reden. Wij hebben dus een tijdje een dubbel bed gehad op haar kamer en ze heeft uiteindelijk zelf gekozen wanneer ze over wilde, maakt ons niet uit. Maar zoals ze zelf zegt is ze nu 'een grote meid'
Thirza ging met 20 maanden naar een peuterbedje en had even daarvoor al een peuterdekbedje gekregen, (geen kussen, hoefde ze niet). Maar onze dame had nogal een rothekel aan opgesloten zitten, dus het ledikant vond ze echt vreselijk. En de dekens vond ze niet fijn, die gooide ze altijd af, maar bij ons in bed kroop ze altijd wel lekker onder het dekbed: dat zachtere vond ze blijkbaar veel fijner. Dus toen hebben we de overstap maar gewaagd. Peuterbedje had geen val-bescherming, maar ze is er de eerste week een keer of 2-3 uitgevallen en een tijd later nog eens een keer toen ze ziek was. Een heel enkele keer valt ze nog eens uit bed, maar het is net een kleine 30 cm hoog, dus erg raar kan ze niet vallen en meestal valt ze dan met dekbedje en al eruit We hebben wel gekozen voor een peuterdekbed omdat een eenpersoonsdekbed wel erg uit verhouding zou zijn voor zo'n klein bedje
Wij hebben onze peuter van 2,5 nu net een maand in een gewoon bed. Ging gelijk goed. Gewoon 1 persoons met kussen. Maar.... Als jou kindje nog lekker in het ledikant ligt kun je nog best even wachten. Niks moet.
Mijn dochter wordt in april 3 en slaapt ook nog in haar ledikant. Ze heeft al wel een dekbedje. Ze slaapt nog heerlijk in haar ledikantje, dus ik zie nog geen reden om haar over te doen naar een groot bed.
Ik wacht ook zo lang mogelijk. Ze kunnen er in tot 3 en liggen toch vaak opgekruld. Bij ons kan de zijkant er af en dan een soort rekje er tegen aan maar ja...het is een knul en ik wil voorlopig nog even genieten van mijn nachtrust dus hij blijft zo lang mogelijk binnen de spijlen! Eerst maar eens oud genoeg zijn om te begrijpen wat in bed blijven liggen betekend Charlie
Wij zijn eerst begonnen met een peuterdekbedje (20mnd) ivm de kou. Met 2 jaar heben we haar in een peuterbedje gedaan omdat nr 2 in aantocht is en ik ruim op tijd haar in een ander bedje wilde hebben. En vandaag is ze bijna 2,5 en heb ik een peuterkussentje v d hema gekocht. Maar zo lang er geen noodzaak is hem uit zn ledikantje moet, leker zo laten.
mijn zoontje heeft ook bijna tot zijn 3e in het ledikantje geslapen., hij heeft nu een echte peuterkamer met een peuterbed. een normale maat dekbed, en een niet al te hoog kussen. hij slaapt heerlijk nu. hij sliep altijd nog erg goed maar omdat ik weer zwanger was hebben we meteen een peuterkamer aangeschaft zodat hij eventueel kon wennen aan een groot bed. maar hij was meteen gek op zijn nieuwe bed dus dat wennen was geen probleem
Mijn zoon was 3 toen hij van het ledikantje overging naar een 1 persoon-bed. Ging meteen zonder problemen. Dochter gaat volgende week over naar een peuterbed hoop ik. Dan komt ie in elk geval binnen. Ze moet uit haar ledikant omdat er een 3e op komst is. Als dat niet zo was zou ik haar ook nog even in haar ledikant laten. Wij hebben gekozen voor een peuterbed omdat dat nu even beter in de kamer past en de 3e er straks ook weer even in kan als het goed is. Heb er wel een peuterdekbedje bij gekocht en peuterbed-overtrek sets (die zijn 120x150, net als het dekbed). Denk dat een 1 persoons-dekbed een beetje te groot is. Dan kun je beter meteen een 1 persoons bed kopen.
Het is maar net wat je zelf wil natuurlijk, niks moet. Mijn zoon ging met 19 mnd naar een peuterbed (zuslief was onderweg ) ging vanaf dag 1 goed. Zijn zusje kreeg met 23 mnd zijn peuterbed. Ging ook gelijk prima. Mijn dochter (net 2) slaapt er nu nog met haar slaapzak in. Na de zomer leg ik het (peuter)dekbed erin.
Dochter is 2 jaar en 9 maanden en ligt nog prinsesheerlijk in haar ledikant. Zoon krijgt een nieuw bed einde van deze week en dan gaat zijn bed (junior) naar haar. Eerst gaat het bed nog naar opa om geverfd te worden dus ik verwacht ergens in maart ofzo haar nieuwe kamer klaar te hebben. Zoon ging rond zijn 2e verjaardag over naar het juniorbed (Bopita) omdat hij uit het ledikant klom en niet meer terug en dus soms achter de deur in slaap viel.. vonden we toch niet helemaal de bedoeling.... Hij is de eerste nacht er twee keer uitgevallen (geen drama) en daarna ging het goed en hij vond het gelijk helemaal mooi! Zijn slaapzak ging toen ook uit en hij kreeg een peuterdekbed (HEMA). Dochter slaapt als sinds haar 2e verjaardag onder een peuterdekbed dus dat is al gewoon.
Bij de oudste met iets meer als 1,5 een poging gedaan, naar na een week kwam ze steeds uit bed. Dus tijdelijk in een camping bedje. Vond ze fantastisch. Wel een goed matras erin aangezien de tweede kwam. Met ruim 2 is ze naar een groot bed gegaan. De jongste is met 23 maanden naar een root bed gegaan met dekbed en slaapt zonder probleem.
zodra je kind uit de ledikant kan klimmen wordt het gevaarlijk, das de reden dat wij een bedje hebben gekocht en ook omdat hij in juni zijn ledikant moet afstaan, dan kan hij beter even vant e voren goed leren wennen
Mijn zoon slaaps sinds zijn 2de jaar in een 1 persoonsbed,met dekbed en kussen. Hij slaapt er heerlijk in, en is trots op zijn eigen grote bed. Ledikant ging niet meer, hij klom er toch uit en zat soms met zijn benen tussen de spijlen.
Onze zoon slaapt sinds 3 weken in een peuterbedje. Ik wilde hem nog wel langer in zijn ledikantje houden maar hij klom er steeds uit en wij vonden het gevaarlijk worden. Wij hebben voor een peuterdekbedje gekozen, deze zijn groot zat. Wij hebben nog geen kussen voor hem. Onze zoon heeft nog wel een slaapzakje aan. Als hij wakker wordt doet hij deze zelf uit.
hoi ho ik heb wel eens gehoord dat als je kindje niet uit bed klimt en niet te groot is voor het ledikantje en dat er geen 2 de of 3 de op komst is. dat het dan voor een kindje het beste is om het pas tussen hun 3de en 4de levensjaar over te leggen op een groter bed. dit zou een gevoel van geborgenheid geven en Psychische zou dat ook het beste zijn voor je kindje. vandaar dat onze dochter nog steeds in het ledikantje ligt en ik wil dat ze daar nog een tijdje in blijft liggen. maar wat ik zeg als ze er uit klimmen, of er komt een 2de of zo dan is het heel logische dat je ze al wat sneller in een groot bed legt. uiteindelijk moet je kijken naar je eigen kindje hoe die is en wat voor hem/haar het beste is.