Hallo, Ik ben op 1 maart 2016 uitgerekend en mijn tijdelijke contract loopt t/m 31 januari 2016. Ik ga bij voorkeur 4 weken van tevoren met zwangerschapsverlof, maar dan gaat het zwangerschapsverlof in op 2 februari, oftewel dan heb ik welgeteld 1 dag recht op WW voordat het verlof in gaat. Ik kan er ook voor kiezen om 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof te gaan. In dat geval begint het verlof dus al als ik nog werk heb. Maakt dat voor de hoogte van de WAZO uitkering iets uit? Ben je overigens verplicht om 4 OF 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof te gaan? Of kun je zoals in mijn geval wellicht handig is, ook 4 weken en 1 dag van te voren het verlof laten in gaan? En stel dat het verlof precies aansluit op mijn aflopende arbeidsovereenkomst, moet ik dan aan het begin van mijn verlof WW aanvragen of aan het einde (er vanuit gaande dat ik aan het einde van mijn verlof nog geen nieuw werk heb, want dat is de meest ideale situatie natuurlijk...)? En tot slot nog een laatste vraag: heeft het zwangerschapsverlof nog invloed op de duur van de WW uitkering? Ik ben pas ruim een jaar weer aan het werk, nadat ik daarvoor anderhalf jaar thuisgezeten heb en in die periode mijn hele WW heb 'opgebruikt'. Ik heb nu dus maar een paar maanden (3 volgens mij) recht op WW en ik ben benieuwd of de duur van de WAZO uitkering bij de maximale duur van de WW opgeteld wordt, of dat de WW-tijd doorloopt tijdens de WAZO (en dat ik dus na de WAZO vrijwel WW meer 'over' zal hebben omdat de WAZO langer duurt dan 3 maanden). Hopelijk is alles duidelijk zo. De timing is niet zo handig allemaal, maar daarom is het goed om te weten hoe het nu precies zit zodat ik de juiste dingen kan doen. Alvast bedankt voor de antwoorden!
Beste ment, Je contract verloopt om en nabij het begin van je verlof. Je hebt vragen over de ingangsdatum en een eventuele WW-uitkering. Ik help je graag verder. Ingangsdatum Je verlof kan in gaan tussen 6 weken en 4 weken voor de dag na je vermoedelijke bevaldatum. Het is dus inderdaad mogelijk om op 1 februari je verlof in te laten gaan. De aanvraag WW hoef je pas te doen als je verlof bijna ten einde loopt. Je kunt de WW aanvragen vanaf 1 maand voor je verlof eindigt, tot uiterlijk 1 week na je laatste verlofdag. Hoogte uitkering Het maakt voor de hoogte van de uitkering niet uit op welke dag je het verlof laat ingaan. UWV berekent je dagloon door te kijken naar het SV-loon (sociale verzekeringsloon) dat je verdiende in het jaar voordat met verlof gaat. De laatste maand wordt hierbij buiten beschouwing gelaten. Dit totale SV-loon wordt gedeeld door 261 (gemiddeld aantal dagloondagen in een jaar). Duur WW-uitkering Wekeneis Om de duur te bepalen van de WW wordt er eerst gekeken of je voldoet aan de wekeneis. Je verlof wordt niet meegeteld. UWV kijkt dus vanaf je laatste werkdag 36 weken terug, als je in deze 36 weken minstens 26 weken hebt gewerkt dan voldoe je aan de wekeneis. Je hebt dan recht op een basisuitkering van 3 maanden. Jareneis Om vervolgens te kijken of je recht hebt op een verlenging wordt er gekeken naar de jareneis. Je voldoet aan de jareneis als je in de laatste 5 kalenderjaren voordat je werkloos werd minstens 4 kalenderjaren hebt gewerkt. Uit je vraag maak ik op dat je hiervoor wellicht niet in aanmerking komt. Je kunt dit zelf checken door in te loggen op MijnUWV. Ga naar je persoonlijke gegevens en klik vervolgens op mijn arbeidsverleden. Actuele informatie over de aanvraag van de zwangerschapsuitkering vind je hier. Actuele informatie over de duur van de WW vind je hier. Ik wens je een fijne zwangerschap. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare